Gjest Baardsen Skrevet 13. juni 2022 Del Skrevet 13. juni 2022 Vi er 2 godt voksne søsken. Mor er nylig gått bort og vi skal nå fordele arven mellom oss. Mor eide en leilighet med en del gjeld, men penger fra boet har dekket denne gjelden så det finnes ikke lenger noen heftelser på leiligheten. Kan jeg nå, som den ene parten (med loven i hånd) kreve å få utbetalt min andel fra boet eller er dette noe som skal utbetales først etter at skiftet er oppgjort, altså helt til slutt? Jeg har gitt fullmakt til den andre parten for å utføre nødvendige oppgaver, men kan denne personen nekte å utbetale min andel om jeg ber om det selv om beløpet er en del mindre enn halvparten av hva som står igjen i boet? Parten med fullmakt har tidligere referert til arveloven som sier at penger fra boet ikke kan "deles ut" før all gjeld er nedbetalt...så er ikke vi der nå, at jeg kan begynne å tenke på å få utbetalt noe penger fra boet selv om den andre parten ikke nødvendigvis ønsker å dele ut noe som helst? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. juni 2022 Del Skrevet 14. juni 2022 Den som forestår skiftet bør vente med å fordele arv til all gjeld er avklart og innfridd. Dette kan inkludere restskatt, men her kan man be om en forhåndsligning. I tilfeller hvor det kan foreligge et testamente bør man vente i minst 6 måneder, til fristen for å levere testamente er utløpt. Lenke til kommentar
Gjest Baardsen Skrevet 14. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2022 1 hour ago, Slettet-fsaSP0zV said: Den som forestår skiftet bør vente med å fordele arv til all gjeld er avklart og innfridd. Dette kan inkludere restskatt, men her kan man be om en forhåndsligning. I tilfeller hvor det kan foreligge et testamente bør man vente i minst 6 måneder, til fristen for å levere testamente er utløpt. Det foreligger ikke noe testamente. Vi er vel inne i den 6 mnd. nå. Som jeg vel nevnte, kan jeg (med loven i hånd) kreve å få utbetalt noe fra boet selv om den med fullmakt ikke ønsker å betale ut noe enda? Denne "lille" utbetalingen er sentral for å kunne gjennomføre skiftet privat. ...eller kan jeg ikke kreve noe utbetalt??? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå