Amanda3920 Skrevet 13. juni 2022 Del Skrevet 13. juni 2022 Skal koble den til nettverksuttak på veggen som gir 100/100 hastighet fra telia. Noen gode anbefalinger? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 13. juni 2022 Del Skrevet 13. juni 2022 100 Mbit klarer alle routere du får kjøpe i dag. Gå for en slik f.eks https://www.komplett.no/product/1206018/datautstyr/nettverk/routere/asus-rt-ax53u-router Lenke til kommentar
NULL Skrevet 13. juni 2022 Del Skrevet 13. juni 2022 1 hour ago, xClaymanx said: 100 Mbit klarer alle routere du får kjøpe i dag. Gå for en slik f.eks https://www.komplett.no/product/1206018/datautstyr/nettverk/routere/asus-rt-ax53u-router Samme pris p.t.: https://www.komplett.no/product/1183797/datautstyr/nettverk/routere/asus-tuf-ax5400-router?productList=notSet&position=7 1 1 Lenke til kommentar
Amanda3920 Skrevet 14. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2022 (endret) Er ikke denne nok til å takle jobben? https://www.komplett.no/product/838251/datautstyr/nettverk/routere/asus-rt-ac51u-dual-band-router Skal for det meste bruke PC’er kablet og skru på wifi av og til for å bruke nett på mobil. Eller er det noe spesiell grunn til at man bør rutte litt mer på ruter? Endret 14. juni 2022 av Amanda3920 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 14. juni 2022 Del Skrevet 14. juni 2022 Dumt å betale for gammel standard når man kan få wifi 6 og mye bedre throughput til en billig penge. Samt den du linker til er allerede utdatert, og jeg regner med at du ønsker den skal vare noen år 1 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 14. juni 2022 Del Skrevet 14. juni 2022 Telia skal jo ellers levere ruter til alle kundene så vidt jeg forstår. Hvis du ikke har ruter fra dem, ville jeg kanskje tatt kontakt med kundeservice hos Telia. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. juni 2022 Del Skrevet 14. juni 2022 (endret) Om du driver å slår av på på wifi (?) Så er det kansje grunnet sikkerhet du gjør det? I såfall lurt å gå for en som får oppdateringer en stund. Vet ikke med den billige Asus routern men min veldig gamle litt påkosta Asus får fortsatt sikkerhetspatcher innimellom. Dog er jeg fristet til å oppgradere til wifi6 da jeg begynner å få enheter som støtter det. Edit: jeg sjekka routern nå og har 28 enheter tilkoblet routern med wifi akkurat nå. Hvordan klarer folk seg med wifi avslått? 😅 Endret 14. juni 2022 av Complexity 1 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 14. juni 2022 Del Skrevet 14. juni 2022 Er da ingen grunn til å skru av og på wifi? Bare å passe på å ha et godt nok passord så er den saken grei. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 18. juni 2022 Del Skrevet 18. juni 2022 Ellers bugner bruktmarkedet av routere til gode priser for tiden, flere kan også kjøre tredjepartsprogramvare som fortsatt utvikles, slik som Netgear 7000 eller Asus RT-AC66U B1, begge kompatible med freshtomato og kan kjøre stabilt med ganske god troughput (opp mot 400 Mbps DL/UL i samme rom er min erfaring). Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 18. juni 2022 Del Skrevet 18. juni 2022 Complexity skrev (På 14.6.2022 den 11.30): Edit: jeg sjekka routern nå og har 28 enheter tilkoblet routern med wifi akkurat nå. Hvordan klarer folk seg med wifi avslått? 😅 Enkelt. Legge Cat. 6 / 6a kabling i hele huset og kjøre 10 Gbit LAN. Jeg har ikke tid til å vente på WiFi når jeg skal overføre 5+ TB med data mellom 2 maskiner en gang iblant. Har WiFi påslått (i tilfelle gjester), men vi har 0 WiFi enheter i huset. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 18. juni 2022 Del Skrevet 18. juni 2022 1 hour ago, PaladinNO said: Enkelt. Legge Cat. 6 / 6a kabling i hele huset og kjøre 10 Gbit LAN. Jeg har ikke tid til å vente på WiFi når jeg skal overføre 5+ TB med data mellom 2 maskiner en gang iblant. Har WiFi påslått (i tilfelle gjester), men vi har 0 WiFi enheter i huset. Ja har kablet nettverk i huset jeg og til stasjonære maskiner/NAS osv, men er jo alikevell drøss av ting som går på wifi. Bare lyspærene i gangen min tar 8 slots på wifien 😅 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 18. juni 2022 Del Skrevet 18. juni 2022 (endret) Complexity skrev (6 minutter siden): Bare lyspærene i gangen min tar 8 slots på wifien 😅 Da skjønner jeg hva du mente med at det er best å gå en del over hva man trenger akkurat nå når man skal kjøpe nytt utstyr. Med slike behov er det greit å ha en del å gå på for fremtiden. Endret 18. juni 2022 av PaladinNO 1 Lenke til kommentar
Amanda3920 Skrevet 1. juli 2022 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2022 On 6/13/2022 at 8:24 PM, NULL said: Samme pris p.t.: https://www.komplett.no/product/1183797/datautstyr/nettverk/routere/asus-tuf-ax5400-router?productList=notSet&position=7 Kjøpte denne ruteren. Fungerer ypperlig! Lenke til kommentar
Saltkorn Skrevet 1. juli 2022 Del Skrevet 1. juli 2022 PaladinNO skrev (På 18.6.2022 den 7.59): Enkelt. Legge Cat. 6 / 6a kabling i hele huset og kjøre 10 Gbit LAN. Jeg har ikke tid til å vente på WiFi når jeg skal overføre 5+ TB med data mellom 2 maskiner en gang iblant. Har WiFi påslått (i tilfelle gjester), men vi har 0 WiFi enheter i huset. Har dere ikke mobil, TV? 🤯 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 1. juli 2022 Del Skrevet 1. juli 2022 (endret) Saltkorn skrev (14 minutter siden): Har dere ikke mobil, TV? 🤯 Joda, vi har begge deler, både TV, en Sony Bravia, og mobil. Har en Samsung A21s også, men den kjøpte jeg bare for å få sjefen på IT-kontoret der jeg jobber til å holde fred om at jeg "måtte" ha en smarttelefon, så den ligger trygt i esken sin. Han sa aldri noe om at jeg faktisk måtte bruke den - kostet forøvrig akkurat det samme som Nokiaen min gjorde i 2009, 1490 Kr. Men ingenting som krever internett. Min egen TV, en Samsung UE43TU6905, bruker jeg KUN til å se lokalt avspilte videoer på (har rundt 1000 filmer på filserveren jeg har satt opp i huset). Dessuten, hvorfor i alle dager skulle en TV trenge internett? Når telefonene kommer med en RJ45 kontakt og mulighet for eksternt tastatur og skjerm så det går an å bruke dem skal jeg vurdere det - vent, det finnes allerede! Det kalles en "laptop", og det har jeg. Alt annet gjør gjør jeg på en stasjonær PC. Endret 1. juli 2022 av PaladinNO Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå