Gå til innhold

Billig ruter som kan ta 100/100 Mbit/s hastighet eller mer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke denne nok til å takle jobben?

https://www.komplett.no/product/838251/datautstyr/nettverk/routere/asus-rt-ac51u-dual-band-router

Skal for det meste bruke PC’er kablet og skru på wifi av og til for å bruke nett på mobil. Eller er det noe spesiell grunn til at man bør rutte litt mer på ruter?

Endret av Amanda3920

Om du driver å slår av på på wifi (?) Så er det kansje grunnet sikkerhet du gjør det?

I såfall lurt å gå for en som får oppdateringer en stund. Vet ikke med den billige Asus routern men min veldig gamle litt påkosta Asus får fortsatt sikkerhetspatcher innimellom.

Dog er jeg fristet til å oppgradere til wifi6 da jeg begynner å få enheter som støtter det.

Edit: jeg sjekka routern nå og har 28 enheter tilkoblet routern med wifi akkurat nå. Hvordan klarer folk seg med wifi avslått? 😅

Endret av Complexity
  • Liker 1

Ellers bugner bruktmarkedet av routere til gode priser for tiden, flere kan også kjøre tredjepartsprogramvare som fortsatt utvikles, slik som Netgear 7000 eller Asus RT-AC66U B1, begge kompatible med freshtomato og kan kjøre stabilt med ganske god troughput (opp mot 400 Mbps DL/UL i samme rom er min erfaring).

Complexity skrev (På 14.6.2022 den 11.30):

Edit: jeg sjekka routern nå og har 28 enheter tilkoblet routern med wifi akkurat nå. Hvordan klarer folk seg med wifi avslått? 😅

Enkelt. Legge Cat. 6 / 6a kabling i hele huset og kjøre 10 Gbit LAN. Jeg har ikke tid til å vente på WiFi når jeg skal overføre 5+ TB med data mellom 2 maskiner en gang iblant. :cool:

Har WiFi påslått (i tilfelle gjester), men vi har 0 WiFi enheter i huset.

1 hour ago, PaladinNO said:

Enkelt. Legge Cat. 6 / 6a kabling i hele huset og kjøre 10 Gbit LAN. Jeg har ikke tid til å vente på WiFi når jeg skal overføre 5+ TB med data mellom 2 maskiner en gang iblant. :cool:

Ja har kablet nettverk i huset jeg og til stasjonære maskiner/NAS osv, men er jo alikevell drøss av ting som går på wifi. Bare lyspærene i gangen min tar 8 slots på wifien 😅

Complexity skrev (6 minutter siden):

Bare lyspærene i gangen min tar 8 slots på wifien 😅

a-goofy-movie-max-goof.gif

Da skjønner jeg hva du mente med at det er best å gå en del over hva man trenger akkurat nå
når man skal kjøpe nytt utstyr. Med slike behov er det greit å ha en del å gå på for fremtiden. :)

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
  • 2 uker senere...
PaladinNO skrev (På 18.6.2022 den 7.59):

Har dere ikke mobil, TV? 🤯

Saltkorn skrev (14 minutter siden):

Har dere ikke mobil, TV? 🤯

Joda, vi har begge deler, både TV, en Sony Bravia, og mobil.

Har en Samsung A21s også, men den kjøpte jeg bare for å få sjefen på IT-kontoret der jeg jobber til å holde fred om at jeg "måtte" ha en smarttelefon, så den ligger trygt i esken sin. Han sa aldri noe om at jeg faktisk måtte bruke den - kostet forøvrig akkurat det samme som Nokiaen min gjorde i 2009, 1490 Kr.

Men ingenting som krever internett. Min egen TV, en Samsung UE43TU6905, bruker jeg KUN til å se lokalt avspilte videoer på (har rundt 1000 filmer på filserveren jeg har satt opp i huset). Dessuten, hvorfor i alle dager skulle en TV trenge internett?

Når telefonene kommer med en RJ45 kontakt og mulighet for eksternt tastatur og skjerm så det går an å bruke dem skal jeg vurdere det - vent, det finnes allerede! Det kalles en "laptop", og det har jeg. Alt annet gjør gjør jeg på en stasjonær PC.

Endret av PaladinNO

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...