Redaksjonen. Skrevet 13. juni 2022 Del Skrevet 13. juni 2022 Byrådet vil gå videre med Fornebubanen - har fått grunneiere til å bla opp 2,1 milliarder Lenke til kommentar
koko koko Skrevet 13. juni 2022 Del Skrevet 13. juni 2022 hva heter selskapene som har vært med på prosjektet? Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 13. juni 2022 Del Skrevet 13. juni 2022 Det er jo en no'brainer, men like vel ble det nødvendig at næringene sto for en langsiktig tenkning! 2 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 13. juni 2022 Del Skrevet 13. juni 2022 Skuffene. Eier ikke evne til å prioritere bort vanvidd prosjekter. Fornebu er en endeholdeplass. Hadde vært mye mer fornuftig å fortsette T-banen østover mot Lørenskog og derfra viser til Lillestrøm. Hadde avlastet rushtrafikken betydelig. Elendig byråd.. 3 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 13. juni 2022 Del Skrevet 13. juni 2022 Sluttprisen kommer til å bli 2-3 milliarder mer, tro mine ord. Minst... 2 Lenke til kommentar
likferd Skrevet 13. juni 2022 Del Skrevet 13. juni 2022 Det skrives at Viken skal betale 57% av galskapen, er det da Akershus det menes skal hoste opp denne summen? Viken vil om 1,5 år slutte å opphøre etter det jeg forstår, og jeg tviler på de klarer gnu penger ut av Buskerud eller Østfold for å bygge t-bane i Bærum. Lenke til kommentar
Crext Skrevet 13. juni 2022 Del Skrevet 13. juni 2022 Hvilke konsekvenser vil dette få for de som bor i Viken? Vil de miste finansiering av sin infrastruktur? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 14. juni 2022 Del Skrevet 14. juni 2022 (endret) Kompromisset er at de skal bygge Sovjetblokkene høyere og tettere. Skal ikke folk få ha litt plass rundt seg? Gamle byer har blitt fortettet over tid fordi det aldri var en plan, men her begynner man med blanke ark. De bør gjøre det skikkelig. Jeg ser for meg at de ikke bygger nok parkeringsplasser, og kaller det et klimatiltak. Endret 14. juni 2022 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Roger Dyrøy Skrevet 14. juni 2022 Del Skrevet 14. juni 2022 Rørleggeren er lur... vi får bare håpe at ingen liv går tapt i hovdstaden. Det må investeres mer enn 300 milliarder kroner i infrastruktur for vann og avløp før 2040. De største kostnadene er knyttet til ledningsnettet. https://rif.no/status-nasjonalt-senter-for-vanninfrastruktur/ Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. juni 2022 Del Skrevet 14. juni 2022 Opprinnelig skulle det koste 4,5 milliarder. Nå er foreløpig prislapp 28 milliarder og Raymond Johansen har nå åpnet hullet i de offentlige pengesekkene ennå mer. Jeg vil bare minne om at Norges totale samferdselsbudsjett for sjø-, luftfart, vei og bane var på 26,7 milliarder i 2009. 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 14. juni 2022 Del Skrevet 14. juni 2022 (endret) Simen1 skrev (16 minutter siden): Opprinnelig skulle det koste 4,5 milliarder. Nå er foreløpig prislapp 28 milliarder og Raymond Johansen har nå åpnet hullet i de offentlige pengesekkene ennå mer. Jeg vil bare minne om at Norges totale samferdselsbudsjett for sjø-, luftfart, vei og bane var på 26,7 milliarder i 2009. Hva er det som gjør at det blir så innmari dyrt? Stasjoner med stor kapasitet? Hus som må eksproprieres? Grunn med mye infrastruktur fra før? Dårlige naturlige grunnforhold? Hvis man tar landets totale t-bane-lengde, mulitpliserer med 28 milliarder, deler på de kilometrene som er ut til Fornebu, hva får man som utbyggingskost på det nettet vi har? -k Endret 14. juni 2022 av knutinh Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. juni 2022 Del Skrevet 14. juni 2022 Jeg vet ikke, men vil anta det er sammensatte årsaker. Denne vanvittige prislappen for en liten stubbe + alle andre samferdselsbehov + 300 milliarder til vann og avløp og sikkert mye annet som bare venter på å bli avslørt får meg til å lure på hva det vil koste å bygge en helt ny østlands-by fra grunnen av. Det er velkjent at det er ekstremt dyrt å grave i etablerte byområder og å utvide veinett og baner der det ikke er fysisk plass til det mellom eksisterende bygg. Mye billigere å bygge sånt fra grunnen av på jomfruelig land. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 14. juni 2022 Del Skrevet 14. juni 2022 Jarmo skrev (23 timer siden): Sluttprisen kommer til å bli 2-3 milliarder mer, tro mine ord. Minst... https://www.ao.no/nye-tall-fornebubanen-blir-flere-milliarder-dyrere/s/5-128-327586?fbclid=IwAR0xlVfUSJ0zT3I14gE9I8bx0w63pP7u5H4-CGVW9E5Wv3ZgJDlgso09O2k Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå