Gjest 255e9...f14 Skrevet 12. juni 2022 Del Skrevet 12. juni 2022 Hei. Poster dette på vegne av en nær venn (ja, dessverre - så er ikke i stand til å gjengi eventuelle "saftige detaljer" hvis noe). Dette er en venn jeg har kjent fra barndommen, og som jeg er glad i og bare vil hans beste, men som etter min oppfatning ikke har hatt det helt store draget på damefronten. Dette har resultert i at han har funnet kjærligheten i et annet land hvis betydelig reisetid fra Norge. Dama han har truffet er oppvokst i en tradisjonell katolsk kristen familie, og har også noe uspesifisert ballast fra tidligere forhold. Min venn har vært i utlandet ved flere anledninger for å være sammen med sin kjære, og han pleier å leie relativt romslige leiligheter de gangene han er på besøk. Personlig håper jeg for hans del at dette bærer frukter, hun er for å si det mildt overklar til å inngå giftemål - men det er et par ting jeg er usikker på mhp. om det er forhold man bør bekymre seg over: Det virker å være en forventning fra henne og hennes familie at han skal betale for hele bryllupskalasen - og vi snakker da om kostnader i hundretusenkroner-klassen (han har en jobb med gjennomsnittlig norsk inntekt og har forsåvidt råd, men ... ). Og så det som uroer meg mest personlig (kanskje dette er en greie med katolske kristne?) Han har kjent henne noen år nå, og har reist til henne flere ganger - men de sover aldri sammen. Hun drar alltid til familien sin og sover der (hele familien inkludert henne bor trangt) istedet for å sove i leiligheten som han leier, selv om han har plenty med plass. Det virker å være et gjentakende mønster dette med å ikke skulle sove på samme rom. Uten å være sikker på dette, så misstenker jeg at hennes familie oppfatter ham som en riking fra vesten og kanskje at hun føler et visst press på å inngå giftemål. Jeg har ingenting konkret å backe misstanken opp med - men skulle jo så inderlig ønske at jeg kunne vite at hun faktisk hadde ekte følelser for ham. Han har tidligere historikk med å møte på kvinner som (vi etterhvert oppdaget) kun var ute etter å utnytte ham (bare ville være venn, men likevel kreve at han ter seg som om på date, betale for alle restaurantbesøk, hun reiser på lange ferieturer og gå fullstendig off-grid til plutselig hjemme igjen og vil at han invitere ut på middag som han skal betale, vil kjøres frem og tilbake og andre praktiske tjenester, etc. etc bare for å nevne noe). Dette er det jeg vet, og ikke så mye mer. Men spørsmålet er jo om det er noen røde flagg man bør være på vakt for? Som sagt, det er et annet land, folk der er generelt mindre bemidlet enn her i Norge, og det er åpenbart en kulturforskjell. Det er 2 ting jeg ikke kan/vil svare på, det er nasjonalitet og om de har hatt seg med hverandre. Anonymous poster hash: 255e9...f14 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 12. juni 2022 Del Skrevet 12. juni 2022 Høres ut som en gullgraver. Hvorfor kan du ikke opplyse om nasjonalitet? Lenke til kommentar
anon_83104 Skrevet 12. juni 2022 Del Skrevet 12. juni 2022 Er mye som kan gå galt her. Det er bra du er påpasselig. Men nå er det slik at vennen din har vært nokså ensom, og har funnet noen som kan døyve akkurat det. Men det er selvsagt mye merkelig som har foregått. Hvis familien hennes er dypt religiøs så er det ikke alt for uvanlig om man ikke deler seng, for innen katolikken så er det mange rare regler. Ingen samleie er tillatt, foruten visse unntakssteder. Jeg har kjent italienere som har fortalt en del, og de har gjort det slik, MEN de har hatt samleie i f.eks. bilen. Det var visst akseptabelt. Det beste du kan gjøre er å være oppmerksom. Mest etter om han har en del negative endringer i sitt sinnelag. Pass på å ha noen følere ut for hans økonomi. Litt av problemet med å være på vakt er bekreftelesbias, og man bør like mye se etter grønne flagg som røde. Hvis du setter deg opp i mot dette før noe alvorlig er skjedd, så kan vennskapet deres rakne. Det er uansett bra han har deg som en venn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå