9UAHR1KO Skrevet 11. juni 2022 Del Skrevet 11. juni 2022 Kan Fornebubanen erstattes av tog? Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 11. juni 2022 Del Skrevet 11. juni 2022 (endret) Så er det dette med sårbarhet da. Har vi ikke råd til å videreutvikle infrastrukturen med et 50-årsperspektiv i dag, hvordan kunne vi da bygge dette landet før 80-tallet? Man la ned jernbanestasjoner og strekninger, og siden har vi bygget veier og kjørt busser. Det er ikke sikkert T-bane er det optimale i enhver sammenheng, men man kan jo ikke sammenligne et sidespor på jernbanen med en selvstendig bybanen eller T-bane. Med ett eneste løp fra Oslo S til Skøyen så er kapasiteten allerede strukket også på jernbanen. Hva med å bygge trikkelinjer mellom Majorstuen, Skøyen, Sandvika og Fornebu? Det går jo vei der som meget vel kan bli til trikketrasse. Endret 11. juni 2022 av NERVI 1 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 11. juni 2022 Del Skrevet 11. juni 2022 (endret) NERVI skrev (På 11.6.2022 den 11.23): Hva med å bygge trikkelinjer mellom Majorstuen, Skøyen, Sandvika og Fornebu? Det går jo vei der som meget vel kan bli til trikketrasse. Det går jo allerede trikk til Skøyen (og videre til Lilleaker og Jar)! Denne linjen kan gjerne få en gren til Fornebu og det vil koste en brøkdel av nåværende prosjekt! Men det en må se på først er å revurdere hele Fornebubaneprosjektet og redusere kostnadene betraktelig. T-bane er i utgangspunktet en utmerket løsning. Å opprette en egen etat under byrådet er en meget kostbar løsning. Fordi prosjektet er så kortsiktig må folk ansettes på noe nær konsulentvilkår i tillegg til at halvparten av etatens oppgaver løses av eksterne konsulenter. I tillegg kommer entreprisene som burde være mer effektive mht pris. Dersom en ser på en bemanning i etaten på sitt høyeste (150 egne ansatte og 150 eksterne) og hver har en timesats på 1.500 kr, så blir lønningen alene ca 765 millioner per år. Over 6 år får en 4,6 milliarder bare på styring av prosjektet! Altså alt arbeidet med fysisk å bygge banen og stasjonene etc kommer i tillegg! Endret 12. juni 2022 av Ketill Jacobsen Har gjort teksten mer lesbar! Lenke til kommentar
mo-rt-en Skrevet 12. juni 2022 Del Skrevet 12. juni 2022 På litt lengre sikt kunne så jernbanen blitt forlenget med tunnel fra Fornebu til Nesodden, og antagelig etter dette igjen koblet sammen med jernbanen ned mot Sverige Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 12. juni 2022 Del Skrevet 12. juni 2022 mo-rt-en skrev (8 timer siden): På litt lengre sikt kunne så jernbanen blitt forlenget med tunnel fra Fornebu til Nesodden, og antagelig etter dette igjen koblet sammen med jernbanen ned mot Sverige Totalt urealistisk å skulle bygge tunnel under fjorden og gjennom hele nesodden, bare for å koble seg mot den toglinja som allerede går gjennom Oslo S, og nedover mot Ski, Moss, Halden og til Göteborg. Om ikke banen allerede er dyr nok, slik den foreligger her, så må det være tidenes aller største sløsing med midler. Du skal ikke samtidig ha en bane som går via Moss og Horten (bilbru har vel bare vært planlagt i godt over 20 år nå) og/eller Kristansand og Hirtshals, når vi først er i gang? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå