Gå til innhold

Salmon Evolution vil ta sin landbaserte oppdrettsløsning til USA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan disse forklare hvordan de tenker her? Her vil de undergrave norsk eksport via outsourcing av laksefabrikkene, i stedet for å produsere her og selge fisken. Jeg kan ikke se at det vil være gunstig hverken for selskapet eller Norge.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Kan disse forklare hvordan de tenker her? Her vil de undergrave norsk eksport via outsourcing av laksefabrikkene, i stedet for å produsere her og selge fisken. Jeg kan ikke se at det vil være gunstig hverken for selskapet eller Norge.

Ingen fare. Amerikanere flest tror jo ikke på evolusjon, så det vil nok gå dårlig for firmaet med det navnet.

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Simen1 said:

Kan disse forklare hvordan de tenker her? Her vil de undergrave norsk eksport via outsourcing av laksefabrikkene, i stedet for å produsere her og selge fisken.

Ligger det en motsetning i det? Kan de ikke produserer her og der og everywhere?

Lenke til kommentar

Det er jo mye lavere transportutgifter og lavere karbonavtrykk ved å produsere maten der den konsumeres, så dette virker lovende. Eksportinntekter fra kunnskap og teknogi blir jo langt høyere på den måten, og det vil nok de internasjonale eierne i norsk lakseoppdrett merke seg. Skal man produsere for basert på fiskemel og soya lokalt, så blir jo regnestykket enda bedre!  Haken er likevel at man må ha noen kilo fisk/fiskeavfall for å produsere en drøy kilo fiskemel, som igjen gir en kilo laks. Det er jo mye vann i laksen, så man burde strengt tatt regne ut hvor mange kilo tørr-laks man produserer per kilo tørrfôr?

Jeg har bestandig undret meg over at man får 1 kg laks av 1,3 kg for, samtidig som man får omtrent dobbelt så mye avføring som man får kg laksekjøtt? 

Endret av NERVI
  • Liker 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (21 timer siden):

Det er jo mye lavere transportutgifter og lavere karbonavtrykk ved å produsere maten der den konsumeres,

Det stemmer ikke. Karbonavtrykket domineres ikke av transport, men av innsatsfaktorer som fôr, hugging av karbonnegativ skog og for landdyr utslipp av metan. Det er en urban myte som er avlivet mange ganger at transport av mat skal dominere klimafotavtrykket til matproduksjon. Det er rett og slett feil og har vært sagt så mange ganger her før at denne gangen vil jeg bare henvise til nettets mange søkemotorer.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (42 minutter siden):

Det stemmer ikke. Karbonavtrykket domineres ikke av transport, men av innsatsfaktorer som fôr, hugging av karbonnegativ skog og for landdyr utslipp av metan. Det er en urban myte som er avlivet mange ganger at transport av mat skal dominere klimafotavtrykket til matproduksjon. Det er rett og slett feil og har vært sagt så mange ganger her før at denne gangen vil jeg bare henvise til nettets mange søkemotorer.

Nå uttalte ikke jeg meg om de ulike faktorene, men jeg vil jo tro at alle reduksjoner av ressursbruk bidrar. En halvering av transportavstanden for både for og ferdig produkt til USA-markedet regner jeg med blir en reduksjon. Det kan vel ikke ikke bli helt feil, uansett transportmiddel.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...