Testkise Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Har bredbånd fra NGT, og siden isdn-boksen ligger på loftet fant jeg ut at trådløst nettverk må være den greieste løsningen. Jeg har kjøpt et aksesspunkt, pcmcia-kort til den bærbare og usb-kort til den stasjonære. Har koblet aksesspunktet rett til ruteren. Jeg har prøvd å logge meg på aksesspunktet (oppsettsinstillinger og sånt) fra både den bærbare og den stasjonære, og dette funker helt fint. Altså er nettverket oppe. Men når jeg prøver å gå på nett funker det ikke. Må jeg opprette en slags virtuell nettverkspålogging? Skal ikke det fungere automatisk? Må jeg angi noen innstillinger på maskinen? Håper noen kan hjelpe meg... Lenke til kommentar
bytes Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 bare hvis du har lagt inn wep sikkerhet, da må du legge inn nøkkelen på klientene. ellers skulle det bare være tut å kjør dette Lenke til kommentar
jevel Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Med aksesspunkt skal du ikke behøve å sette opp noe som helst ut over sikkerheten på det trådløse nettet. Når du sier at du får kontakt med APet, så mener du da at du kan logge deg på konfigurasjonssidene? Hva slags AP er det du har? Når du får kontakt med APet, hvilken IP adresse har det? Hvilken IPadresse har PCene? Når du sier at du har koblet APet rett i ruteren; hvilken kabel brukte du, og er det lys i LEDen som viser nettverkskontakt i APEt og på routeren? -KJ Lenke til kommentar
Testkise Skrevet 11. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2004 Ser på WEP Key at den er disablet. Så da skal det jo ikke være noe problem. Men det skal funke å kjøre aksesspunktet rett etter routeren, sant? Lenke til kommentar
Yoshy Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Er det et rent aksesspunkt du har kjøpt og ikke en router med innebygget AP ? Er det førstnevnte skulle det i utgangspunktet være tut og kjør, men er det sistnevnte må du konfigurere litt mer. Lenke til kommentar
bytes Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Ser på WEP Key at den er disablet. Så da skal det jo ikke være noe problem. Men det skal funke å kjøre aksesspunktet rett etter routeren, sant? jepp.. bare husk å ikke kjøre den inn på wan porten, altså den kabelen fra router til aksesspunkt. men.. du må kjøre med wep, noe annet er jo idioti, inviterer jo "alle" på nettet ditt da husk også å ikke kjøre med firewall på klientene Lenke til kommentar
Testkise Skrevet 11. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2004 "Når du sier at du får kontakt med APet, så mener du da at du kan logge deg på konfigurasjonssidene? Hva slags AP er det du har?" Jepp, jeg klarer å logge meg på konfigurasjonssidene. Har et Topcom Skyracer 544 AP. "Når du får kontakt med APet, hvilken IP adresse har det? Hvilken IPadresse har PCene?" AP'et har ip 192.168.1.1 som fast ip. Ser på konfigurasjonssidene at jeg kan velge "Obtain IP Automatically". Den bærbare har ip 169.254.131.44 og det trådløse kortet i den bærbare har 192.168.1.2. "Når du sier at du har koblet APet rett i ruteren; hvilken kabel brukte du, og er det lys i LEDen som viser nettverkskontakt i APEt og på routeren?" Brukte kabelen som normalt går mellom router og pc. Det lyser i "Ethernet link" på routeren og på "Link" på AP'et. Lenke til kommentar
bytes Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 (endret) det trådløse kortet har fått tildelt riktig ip-adresse, det har ikke det andre. prøv å gi det siste kortet ip-adresse 192.168.1.10 sjekk også standard gateway er satt til 192.168.1.1 på begge maskiner. kjør også ipconfig / all og se på dhcp servere og dns servere Her var jeg lite våken gitt. ... beklager ngt skal jo benytte interne ip adreser fra 10.0.0.1 og oppover. Få aksesspunktet til å motta ip-adresse automatisk, eller sett den til 10.0.0.100. Ikke del ut ip-adresser via dhcp fra aksesspunkt, men la ngt router dele ut dette. når du kjører ipconfig/all skal du se noe som dette Ethernet-kort Trådløs nettverkstilkobling: Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks : Beskrivelse . . . . . . . . . . : D-Link AirPlus DWL-650+ Wireless Carus Adapter Fysisk adresse . . . . . . . . . : XXXXXXXXXXXX DHCP aktivert. . . . . . . . . . : Ja Automatisk konfigurasjon aktivert: Ja IP-adresse . . . . . . . . . . . : 10.0.0.2 Nettverksmaske . . . . . . . . . : 255.255.255.0 Standard gateway . . . . . . . . : 10.0.0.1 DHCP-server. . . . . . . . . . . : 10.0.0.1 DNS-servere. . . . . . . . . . . : 217.13.4.XX 217.13.7.ZZZ Endret 11. januar 2004 av bytes Lenke til kommentar
Testkise Skrevet 11. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2004 "jepp.. bare husk å ikke kjøre den inn på wan porten, altså den kabelen fra router til aksesspunkt." Hva mener du? Lenke til kommentar
jevel Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 (endret) Da ligger problemet ditt i at APet ikke legger seg i samme nett som Netopia routeren. Sett opp APet til å hente IP automatisk. Dermed vil alle enhetene havne i det samme nettet. -KJ EDIT: Emheter heter det da aldeles ikke... Endret 11. januar 2004 av jevel Lenke til kommentar
Testkise Skrevet 11. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2004 Prøver å assigne ipadresse automatisk både på pc'ene og ap'et. Lenke til kommentar
Testkise Skrevet 11. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2004 Nå er jeg på nett med den bærbare ihvertfall! Litt til problemer med den stasjonære. Men det hjalp ihvertfall med automatisk ip på både maskin og ap. Takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå