Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Innendørs bord for loddestasjon - hvilket rør for utsuging av røyk - gjennom vindu

Anbefalte innlegg

Som tittelen antyder. Har behov for en fleksibel slange/rør og ser for meg noe ala støvsugerslange - men støvsugere har for kort lengde til at jeg kan bruke en slik.

Btw - fant det jeg lette etter - litt drodling:

Spoiler

Prøvde å søke på "rør" på elektroimportøren, men fant ingenting relevant (kabeltrekkerør er enten for stive eller for tynne)

Hm - nærmeste jeg kommer er slange til sentralstøvsuger (link) - det må da kanskje brukes, 10 meter er for langt men blir vel vanskelig å finne akkurat 3 meter slange på nett av samme type.

Ok, så fant jeg et antatt bedre alternativ <link> - ok da har jeg funnet det jeg trenger av "vanlig" slange.

Jeg har et sted i huset hvor jeg kan sette et permanent loddebord og da tror jeg at løsninga vil fungere.

Lurte på om jeg skulle gå videre med tråden siden første målsetning allerede er nådd, men så ser jeg også et behov for en mer portabel løsning der man ikke nødvendigvis har tilgang til hull i vegg:

Tenker da på å føre avgasser fra loddearbeid ut vindu på gløtt - finnes det flate slanger som egner seg til å føres gjennom en vindu-sprekk ?  Søkte etter "vaacum hose flat flexible" gir egentlig dette:

• Fleksibel del til munnstykke, men misstenker at tykkelse og stivhet likevel ikke er optimal mhp få gjennom vindu med minst mulig åpning <link>
  • Vanlige vannslanger - kan trolig ikke brukes fordi det krever et visst overtrykk for at slangen skal utvide seg.

Noen bedre forslag ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En stor og *god* røyksuger med kraftig HEPA-filter etterfulgt av kullfilter vil være godt nok til at det ikke er nødvendig å dra luften helt ut - vanlig lodding går unna helt uproblematisk og man kjenner ikke noe til røyk eller andre lukter når de står på. Bråker litt, men de fungerer.

Selv har jeg denne her, og den er god og overkommelig priset:

https://eleshop.eu/catalog/product/view/id/2268/s/aoyue-fek-01-portable-soldering-fume-extractor/category/347/

-----

Men, om loddebehovet også inkluderer SMD-lodding med kraftig varmluftsstasjon og mye bruk av fluss - så kan det være nok til at det faktisk har noe for seg å dra luften helt ut.

-----

Uavhengig av type lodding - tviler sterkt på om det holder med en støvsugerslange om avstanden er stort mer enn en meter. Går det ikke rett ut, så må viften være god til å dra, og diameteren bør være sånn passe, ala det man bruker til ventilasjon ellers. 125mm elns.

Typen loddetinn du benytter vil og være relevant - blyholdige varianter er såpass mye enklere å benytte at man ikke behover like mye / like aggressiv flussmiddel.

Endret av Jann - Ove
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Biltema har forøvrig greit med ting du eventuelt kan bruke om det er aktuelt å ta litt størrelse på det. Kjøpte selv rør + inline ventilasjonsvifte når jeg skulle knote ihop noe for å få ut damp og fuktighet fra ølbrygging i en kjeller.

Type "rørvifte" elns + passende rør, og du kan kanskje få til noe som fungerer:

https://www.biltema.no/bygg/vvs/ventilasjon/ventilasjonsvifter/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...