Ludvig86 Skrevet 9. juni 2022 Del Skrevet 9. juni 2022 Hei! Noen som kan si meg hvor stor forskjellen er på Apple sin M1 prosessor kontra 4GHz Quad-Core Intel Core i7? Er det en syk forskjell på de to? // Takk for svar! Lenke til kommentar
scuderia Skrevet 9. juni 2022 Del Skrevet 9. juni 2022 Alt er forskjellig. Du sammenligner en RISC cpu mot en CISC cpu.. og hva er en 4ghz quad core? Intel har ørten generasjoner av disse tilbake i tid. Alt baller seg ned til hva du egentlig har tenkt å bruke den til.. OS etc.. 2 Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 9. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2022 Takk for svar! Maskinen er tenkt å brukes til musikkproduksjon samt noe videoredigering med Davinci Resolve. Lenke til kommentar
scuderia Skrevet 9. juni 2022 Del Skrevet 9. juni 2022 (endret) 14 minutes ago, Ludvig86 said: Takk for svar! Maskinen er tenkt å brukes til musikkproduksjon samt noe videoredigering med Davinci Resolve. https://www.premiumbeat.com/blog/davinci-resolve-m1-vs-pc/ Mac OS vs Win Men hvorfor er valget mellom top-of-the-line apple CPU vs en crappy x86 CPU? Prisforskjellen er enorm. Endret 9. juni 2022 av scuderia Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 9. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2022 scuderia skrev (16 minutter siden): https://www.premiumbeat.com/blog/davinci-resolve-m1-vs-pc/ Mac OS vs Win Men hvorfor er valget mellom top-of-the-line apple CPU vs en crappy x86 CPU? Prisforskjellen er enorm. Har kommet over en brukt maskin jeg kanskje vurderer til en grei pris, kontra en ny Mac. Så lenge den server mitt behov så er det godt nok for meg. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 9. juni 2022 Del Skrevet 9. juni 2022 (endret) Vil tippe M1 (MacBook Pro 2018) er ca 10% raskere enn i7-7700K (eller Intel Core i7-8750H) om begge har 16GB RAM, basert på testen med link til her. Fordelen med intel er at en kan installere mer RAM, eller legge til/bytte grafikkort (på stasjonær). Encoding Time on Apple Computers: The M1 Revolution (mainconcept.com) Endret 9. juni 2022 av Svein M Lenke til kommentar
vidor Skrevet 9. juni 2022 Del Skrevet 9. juni 2022 Du overlever greit på den mellomløsningen hvis du er ok med software som er tilgjengelig og den skjermoppløsningen som støttes. Lenke til kommentar
schnoog Skrevet 9. juni 2022 Del Skrevet 9. juni 2022 Ville uten tvil gått for M1. Fantastisk rask og effektiv. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 13. juni 2022 Del Skrevet 13. juni 2022 Sitter med M1 Pro og Intel 10900k. For å ta en sammenligning. Typisk single thread java ytelse så er M1 pro ca 20% tregere. Til web/javascript (single thread)så er den 50% raskere. Til maskinlæring ca 300% raskere. Men det beste, M1 er så og si lydløs. Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 13. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2022 Hei! Takk for alle innspill! Det ble til at jeg bestilte meg en Mac Studio til slutt 👍🏾 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 13. juni 2022 Del Skrevet 13. juni 2022 Fordelen er vel at du beholder det av software som du allerede er kjent med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå