Gå til innhold

Måle DC-adapter med multimeter, hvordan?


Anbefalte innlegg

Enig med sedsberg her. 

Multimeteret du bruker her er nok helt på grensen av hva jeg normalt ville brukt primært til 220V målinger. Det er ratet til CAT III 300V. Det er i underkant spør du meg. 

Men til måling av DC rundt 48V og under er den ganske trygg. 

Når det er sagt så kan det virke som om det er en sikring i denne boksen som har gått. Hadde du brent en komponent etc. så hadde du luktet det. Når elektronikk slipper ut den "magiske røyken" (som vi pleier å si) så er dette en ganske kraftig lukt som faktisk kan sette seg i klærne og lukten er ganske markant. 

Så trolig kan du bare bytte sikringen inne i denne. Garantien er nok uansett borte her hvis dette er selvforskylt, men en ny sikring koster ikke all verden. Mest trolig er det en glass eller keramisk sikring som sitter der. 

Du kan måle på hver side av denne sikringen for å sjekke om den er gåen. Sett den sorte multimeter kontakten i COM (den sorte kontakten skal ALLTID stå i COM) og sett den røde i kontaktent til høyre. Sett velgeren til alarmsymbolet nederst til høyre. 

Så setter du en probe til den ene siden av sikringen og den andre proben på den andre siden. Hører du et pip så er sikringen i orden. Hører su ingenting er sikringen gåen. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Litt sent nå, men målte du DC spenning på de 2 pinnene grensekabelen er plugget på?  Jeg hadde meg nettopp en runde med feilsøking pga "no loop signal" på min Gardena.

Jeg hadde 26 volt, og det er ca det du skal ha. Feilen min var at det var dårlig kontakt i mellom selve kabelen og "spaden" som går inn på kontakten. Reterminerte på nytt og plugget på igjen. Så slapp jeg å klippe plenen manuelt denne helgen også.

Kan ta noen bilder visst det trengs.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...