Gå til innhold

Mindre veger glemmes på grunn av gedigen overinvestering i hovedvegnettet


Anbefalte innlegg

Egil Hjelmeland skrev (På 8.6.2022 den 22.11):

Helt enig i at det trengs ny vei. Men det er fortsatt ÅDT under 6000. Det er ikke behov for fire felt. Tungtrafikken kan uansett ikke kjøre i 110. Det er hovedsaklig stressede bartebyere som skal på "hytta" i Oppdal som sparer noen minutter på 110 fire felt kontra 90 km/t to felt. Som sagt, en må vurdere ressursbruken og nytte mot alternative prosjekter.

 

-Birger- skrev (På 9.6.2022 den 8.47):

At en trenger 110 sone over alt er unødig etter min mening. Men 4 felts med 90 trengs.

Det er billigere å bygge 4 felt nå, enn å utvide veien i framtiden.

Det holder med 100 km/t, så kan de som har "feil" fartsmåler dasse i 90 uten at de hindrer lastebiler.
Med 90 sone så vil de hindre lastebiler, sånn som de gjør i dag.

De må heller vurdere å skrive om boken de bruker til å bestemme hvor krappe kurvene kan være.
Kan fint kjøre i 100+ på dagens veier laget for 80. 




 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
del_diablo skrev (3 timer siden):

Ser at man referer til en rapport hvor man ikke skiller mellom 80km/h fartsgrense vs fartsgrense opphevet. 

Utenfor by er vel det helt korrekt?

Standard fartsgrense i by er 50 km/t og standard utenfor by er 80. Ser man et fartsgrense opphevet-skilt så er det standard fartsgrense som gjelder, selv om det ikke er skiltet. På den måten sparer man seg veldig mange skilt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Mange plasser hvor det ikke er opphevet-skilt, ofte i forbindelse med at det har vært vegarbeid på stedet.
Så da er det bare å peise på om en ikke ser noen skilt etter 1 km. 

Sitat

Hvis du er på en landevei og ikke ser et fartsskilt etter at det har gått en kilometer, kan du anta at lovlig fart der er 80 kilometer i timen. 30-, 40-, 60- og 70-soner skal derimot skiltes hver halve kilometer

 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Simen1 said:

 

Er det skiltet 80, så er gradienten, sikten og svingene på veien dosert for dette.
Er det skiltet opphevet så ryker den garantien ut av vinduet.  Helt annen veistandard, og derfor bør ikke 80-skilting og indirekte 80-skilting lempes sammen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...