Dubious Skrevet 25. juli 2022 Del Skrevet 25. juli 2022 Egil Hjelmeland skrev (På 8.6.2022 den 22.11): Helt enig i at det trengs ny vei. Men det er fortsatt ÅDT under 6000. Det er ikke behov for fire felt. Tungtrafikken kan uansett ikke kjøre i 110. Det er hovedsaklig stressede bartebyere som skal på "hytta" i Oppdal som sparer noen minutter på 110 fire felt kontra 90 km/t to felt. Som sagt, en må vurdere ressursbruken og nytte mot alternative prosjekter. -Birger- skrev (På 9.6.2022 den 8.47): At en trenger 110 sone over alt er unødig etter min mening. Men 4 felts med 90 trengs. Det er billigere å bygge 4 felt nå, enn å utvide veien i framtiden. Det holder med 100 km/t, så kan de som har "feil" fartsmåler dasse i 90 uten at de hindrer lastebiler. Med 90 sone så vil de hindre lastebiler, sånn som de gjør i dag. De må heller vurdere å skrive om boken de bruker til å bestemme hvor krappe kurvene kan være. Kan fint kjøre i 100+ på dagens veier laget for 80. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. juli 2022 Del Skrevet 25. juli 2022 (endret) del_diablo skrev (3 timer siden): Ser at man referer til en rapport hvor man ikke skiller mellom 80km/h fartsgrense vs fartsgrense opphevet. Utenfor by er vel det helt korrekt? Standard fartsgrense i by er 50 km/t og standard utenfor by er 80. Ser man et fartsgrense opphevet-skilt så er det standard fartsgrense som gjelder, selv om det ikke er skiltet. På den måten sparer man seg veldig mange skilt. Endret 25. juli 2022 av Simen1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. juli 2022 Del Skrevet 25. juli 2022 Mange plasser hvor det ikke er opphevet-skilt, ofte i forbindelse med at det har vært vegarbeid på stedet. Så da er det bare å peise på om en ikke ser noen skilt etter 1 km. Sitat Hvis du er på en landevei og ikke ser et fartsskilt etter at det har gått en kilometer, kan du anta at lovlig fart der er 80 kilometer i timen. 30-, 40-, 60- og 70-soner skal derimot skiltes hver halve kilometer Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 25. juli 2022 Del Skrevet 25. juli 2022 4 hours ago, Simen1 said: Er det skiltet 80, så er gradienten, sikten og svingene på veien dosert for dette. Er det skiltet opphevet så ryker den garantien ut av vinduet. Helt annen veistandard, og derfor bør ikke 80-skilting og indirekte 80-skilting lempes sammen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå