Redaksjonen. Skrevet 8. juni 2022 Del Skrevet 8. juni 2022 Mindre veger glemmes på grunn av gedigen overinvestering i hovedvegnettet Lenke til kommentar
Populært innlegg ITtraktor Skrevet 8. juni 2022 Populært innlegg Del Skrevet 8. juni 2022 (endret) Jeg vil vel ikke akkurat si at det har blitt overinvestert i hovedveinettet, og det er på ingen måte overdimensjonert heller. Endret 8. juni 2022 av ITtraktor 6 1 3 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 8. juni 2022 Del Skrevet 8. juni 2022 (endret) Vel, det kommer vel egentlig an på hvor du bor, og hvor du kjører. At noen aldri får nok, og andre er for beskjedne i forhold til realistisk behov er et stadig inntrykk man får. Alle er vel ikke vant med å bli hørt i samme grad heller... Det er også lett å få inntrykk av at det er de samme områdene som stadig får oppmerksomheten. Endret 8. juni 2022 av KjeRogJør Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 8. juni 2022 Del Skrevet 8. juni 2022 Lurer på en ting - og det er hvor mye ekstra fersk mat som må kastes på grunn av stengte veier, om det finnes tall på dette. Da tenker jeg ikke bare på importvarer, men også på eksport av fisk - hvor en stor andel må transporteres over den nå kjente broen i Badderen. En annen ting jeg lurer på - Hvor mye taper næringslivet som direkte eller indirekte følge av stengte veier. Godt mulig det ikke er mulig å beregne, men hadde vært interessant å fått tall for dette. 2 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. juni 2022 Del Skrevet 8. juni 2022 Sitat Denne strekningen er riktignok en del av hovedvegnettet, men befinner seg i en landsdel som lenge har kommet i skyggen av den overdimensjonerte vegutbyggingen lenger sør. Jeg bor i nord og ser på veibyggingen som skjer på E39 mellom Kristiansand og Lyngdal og videre vestover. Den gamle veien det oppgraderes fra er på et mye høyere nivå enn det som ville blitt vurdert nordpå. Og den nye standarden er markant over enhver forhåpning i nord. Om vi kan illustrere standarden med terningkast så oppgraderer de standarden i sør fra terningkast 4 til 6, mens i nord så oppgraderes det fra terningkast 2 til 4. Sitat vegvesen for å være interessert i utbygging av vegnettet eller få lov til å uttale seg om temaet? Jeg er 99% sikker på sistnevnte. Ofte har slike selskap internregler om at styreleder, daglig leder og talspersoner monopol på å uttale seg offentlig i slike saker. 1 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 8. juni 2022 Del Skrevet 8. juni 2022 (endret) Hovedveiene våre er mange steder å regne som kjerrestier. E-39 er norges mest trafikkbelastede vei og og kan i europeisk sammenheng regnes som en elendig vei.. Samme med mye av E-6,f.eks mellom Steinkjer og Mosjøen. E-10,E8 osv osv.Tunnelene på Hamarøy er galematias på Norges hovedvei. Mange av europaveiene i Norge har standard slik det var i Tyskland før 1 verdenskrig. Hovedveiene i Tyskland var i 1940 betydelig bedre enn hovedveiene er i Norge idag i 2022. Endret 9. juni 2022 av ACYBN18O 2 1 Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland Skrevet 8. juni 2022 Del Skrevet 8. juni 2022 (endret) Nye Veiers 4 felt motorvei for 110 km for ny E6 gjennom Rennebu sør i Trøndelag, der det nå er ÅDT godt under 6000, må være toppen av overinvestering. Selv om det kan spare noen minutter på turen til Nord Norge, så tror jeg det hadde vært mer å hente på å spre innsatsen litt jevnere nordover. Endret 8. juni 2022 av Egil Hjelmeland 1 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 8. juni 2022 Del Skrevet 8. juni 2022 Egil Hjelmeland skrev (6 minutter siden): Nye Veiers 4 felt motorvei for 110 km for ny E6 gjennom Rennebu sør i Trøndelag, der det nå er ÅDT godt under 6000, må være toppen av overinvestering. Selv om det kan spare noen minutter på turen til Nord Norge, så tror jeg det hadde vært mer å hente på å spre innsatsen litt jevnere nordover. Rennebu har stor tung og mye trafikk,faktisk en av de farligste strekningene på E6 med mye stress og farlige forbikjøringer. 2 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 8. juni 2022 Del Skrevet 8. juni 2022 geir__hk skrev (1 time siden): En annen ting jeg lurer på - Hvor mye taper næringslivet som direkte eller indirekte følge av stengte veier. Godt mulig det ikke er mulig å beregne, men hadde vært interessant å fått tall for dette. Jeg kjenner et par som kjørte for bring øst/vest. De satt mye i kolonne om vinteren. Avtalen med bring har fast pris per tur. Det fikk også de ansatte. Løsningen var at de kjørte som faen om sommeren for å spare inn alle timene de satt i kolonne om vinteren. Har også opplevd at en del ting fra Østlandet blir forsinket for de må kjøre om sørlandet på vinteren. Koster fort mye penger. ACYBN18O skrev (50 minutter siden): E-39 er norges mest trafikkbelastede ve Hvor på e39 er det mest trafikk? Det burde absolutt være mulig å oppgradere en del dårlige veier med lokale entreprenører mange steder. En får veldig mye ut av hver krone på den måten. Det er også merkelig at når de oppgraderer veien fra meg til byen, med ådt på 16.000, så gjøres det sånn at det blir ekstremt dyrt med oppgradering til 4 felt. Det tenkes ikke langsiktig på noen som helst måte. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. juni 2022 Del Skrevet 8. juni 2022 Problemet er ikke overinvestering i hovedveier, men i prestisjeprosjekter. Om man kan kalle det et klimaprosjekt, er snorklipperens karrierefremtid i FN sikret. Da den gamle bomringen i Stavanger var nedbetalt, kunne man erklært å aldri mer plage innbyggerne med bompenger. I stedet vedtok man en sykkelstamvei og egne bussveier til flere milliarder. Slik kan man rettferdiggjøre bompenger i mange tiår fremover. Bussveier bidrar ikke til å redusere kø, men ser fancy ut. 1 3 Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland Skrevet 8. juni 2022 Del Skrevet 8. juni 2022 (endret) ACYBN18O skrev (1 time siden): Rennebu har stor tung og mye trafikk,faktisk en av de farligste strekningene på E6 med mye stress og farlige forbikjøringer. Helt enig i at det trengs ny vei. Men det er fortsatt ÅDT under 6000. Det er ikke behov for fire felt. Tungtrafikken kan uansett ikke kjøre i 110. Det er hovedsaklig stressede bartebyere som skal på "hytta" i Oppdal som sparer noen minutter på 110 fire felt kontra 90 km/t to felt. Som sagt, en må vurdere ressursbruken og nytte mot alternative prosjekter. Endret 8. juni 2022 av Egil Hjelmeland 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 8. juni 2022 Del Skrevet 8. juni 2022 Det nevnes miljø som en "innsatsfaktor", men man kan ikke bare se på veibyggingen isolert. Man må også se på hvordan sparte km reisevei og jevnt flatere og rettere vei gjør at man først og fremst sparer mye drivstoff og derved oppnår store reduksjoner i avgasser på tunge kjøretøy. Og ikke bare de årene veien nedbetales med bompenger, men så lenge veien eksisterer og brukes. 2 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. juni 2022 Del Skrevet 8. juni 2022 Egil Hjelmeland skrev (2 timer siden): Nye Veiers 4 felt motorvei for 110 km for ny E6 gjennom Rennebu sør i Trøndelag, der det nå er ÅDT godt under 6000, må være toppen av overinvestering. Selv om det kan spare noen minutter på turen til Nord Norge, så tror jeg det hadde vært mer å hente på å spre innsatsen litt jevnere nordover. Norges befolkning er estimert å flate ut på litt over 6 millioner mot slutten av århundret. Det er en mye lavere folkevekst enn det foregående århundret og vil nok ikke kreve evige oppgraderinger av veinettet. Vi bør sette oss et langsiktig mål om veistandard i 2100 og se om det er mulig å slå sammen noen av de trinnvise oppgraderingene fram til da og gjerne ta godt i nå som vi har oljepenger for å slippe senere oppgraderinger. Det vil ta lengre tid å få hele veinettet opp på tipp topp standard, men det kan være verdt det i form av senere besparelser. Sveits har erklært sitt veinett for ferdig bygget. Vi kan nok allerede begynne med samme erklæring på noen av veiene våre. Det vil si kun behov for vedlikehold i framtida. Sånn sett er jeg skeptisk til den der smøre jevnere utover-taktikken. Da risikerer vi å ende opp med et middelmålig veinett som skal vare evig. 2 1 Lenke til kommentar
Hansp Skrevet 8. juni 2022 Del Skrevet 8. juni 2022 (endret) Husk at vi praktisk talt bader i penger. Alle som sitter å bestemmer dette nå er døde om 70 år. Hvis vi ikke får fikset skikkelige veier mellom øst - vest, nord og sør innen 50 år når olje inntektene mest sansynlig forsvinner vil vi fremstå som historiens største klovner for fremtidige generasjoner. Det blir som om en milliarder testamenterer bort formuen og etterlater ett dødsbo fullt av søppel som de etterlatte må rydde opp i..! Bli nå for guds skyld ferdig med øst - vest og sør - trondheim SNAREST slik at penger kan brukes på en trondheim - kirkenes veg som kan fungere i 250 år! Bygg for fremtia og rak inn de vedlikeholdskostnadene via bompenger når vegen er bra. Vi er praktisk talt maks 15-20 år fra 4 felt Oslo - Bergen. Det kan også gå mye fortere. Vi kan ha 4 felt Oslo - Stavanger innen 2030.. Dette MÅÅÅ på plass. Og invisteringene må fortsette.! Veiene videre nord for Trondheim kan være 2+1 vekselvis med MYE forbikjøringsmuligheter, midtdeler 90 sone og trygge trasseer med villtgjerde.. De vil vare i evigheter hvis vi bygger for framtia..! Vedlikeholdet betaler de fleste GLADELIG via bompenger hvis vi får en veg å kjøre på! Bypakketullet er noe korrupt svineri, men å betale 50kr pr 100km fordelt på tre fire bompasseringer er helt greit HVIS vegen er bra, og det er den vi faktisk betaler for. Ikke sammenlign veger i nord med hovedfertselsårene sentralt i Sør Norge. De må på plass for at det skal bli håp for dere i nord. Det som foregår der nede med vegen mellom Lyngdal og Mandal er en tragedie for landet. De kommer først uansett. Der er vegen en skam 25 minutter etter at utlendingene kjører av ferja i Kristiansand. Endret 8. juni 2022 av Hansp 4 2 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 8. juni 2022 Del Skrevet 8. juni 2022 Det er ikke ofte man ser et saklig og reflektert synspunkt på norske myndigheters prioriteringer av veiutbygging. Nytten av pengebruken de siste 10 år er knapt målbar i forbedret nasjonal veikapasitet. I året 2022 kan fortsatt landet deles i to på grunn av en flom, og E6 er fortsatt full av flaskehalser. Stamveinettet er enda ikke etablert. Ganske utrolig! Lenke til kommentar
Softis12 Skrevet 8. juni 2022 Del Skrevet 8. juni 2022 (endret) Simen1 skrev (4 timer siden): Jeg bor i nord og ser på veibyggingen som skjer på E39 mellom Kristiansand og Lyngdal og videre vestover. Den gamle veien det oppgraderes fra er på et mye høyere nivå enn det som ville blitt vurdert nordpå. Og den nye standarden er markant over enhver forhåpning i nord. Om vi kan illustrere standarden med terningkast så oppgraderer de standarden i sør fra terningkast 4 til 6, mens i nord så oppgraderes det fra terningkast 2 til 4. Jeg er 99% sikker på sistnevnte. Ofte har slike selskap internregler om at styreleder, daglig leder og talspersoner monopol på å uttale seg offentlig i slike saker. Saken er jo at E39 er hovedfartsåre for 1.5 millioner mennesker fra Agder i sør til Trondheim i nord. En av Norges få samfunnsøkonomiske prosjekter som vil bidra positivt i forhold til kostnaden. Det gjør at man tar seg råd til å investere. Sier ikke at man bør ha bedre kvalitet på byggingen i Nord, men E39 utbyggingen skal man virkelig ikke være overrasket over dimensjonen fordi det lønner seg. Endret 8. juni 2022 av Softis12 2 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 8. juni 2022 Del Skrevet 8. juni 2022 Softis12 skrev (34 minutter siden): Saken er jo at E39 er hovedfartsåre for 1.5 millioner mennesker fra Agder i sør til Trondheim i nord. En av Norges få samfunnsøkonomiske prosjekter som vil bidra positivt i forhold til kostnaden. Det gjør at man tar seg råd til å investere. Sier ikke at man bør ha bedre kvalitet på byggingen i Nord, men E39 utbyggingen skal man virkelig ikke være overrasket over dimensjonen fordi det lønner seg. E39-bremsen er tragisk, enig i den. Men utenom olja som stortsett går i rør rett ned til Europa om den ikke først går via Mongstad, så er det inntektene fra fiskeflåten og fiskemottakene som virkelig plusser på landets inntekter. Og selv om ikke alt går via E6 der brua gikk ned, så går ganske mye av fisken gjennom der. E6 gjennom Nord-Norge tar svært mye av fiskefrakten fra Norge og til kontinentet. Til og med mye av det som kommer fra vestlandet går via E6. Den veien, og endel av de dårlige veiene i Nord, som ikke er Europavei, besørger derfor frakt av stor verdi for Norge, og det virker det som endel ikke helt vil ta inn over seg. Ja, det er langt færre innbyggere i Nord-Norge, men de besørger verdier for enorme summer. Såpass at inntekter fra fiskerier ikke skattes først og fremst til kommunene, men som statsinntekter. Og så går endel småpenger til sammenligning tilbake i form av subsidier til kommunene. I motsetning til industri og næring ellers på land. Det kan derfor gå endel milliarder til å fikse trygge, gode, sikre og effektive veier i nord, før man er i nærheten av å komme opp i de årlige summene som eksporteres ut av landsdelen. Så glem gjerne å se på antall innbyggere for å rettferdiggjøre prioritering av veier i sør. Hadde man sett på snittvis inntekter per person til Staten, så er jeg temmelig sikker på at man fort hadde bevilget langt mere til veier i Nord. Simen1 skrev (1 time siden): Norges befolkning er estimert å flate ut på litt over 6 millioner mot slutten av århundret. Det er en mye lavere folkevekst enn det foregående århundret og vil nok ikke kreve evige oppgraderinger av veinettet. Vi bør sette oss et langsiktig mål om veistandard i 2100 og se om det er mulig å slå sammen noen av de trinnvise oppgraderingene fram til da og gjerne ta godt i nå som vi har oljepenger for å slippe senere oppgraderinger. Det vil ta lengre tid å få hele veinettet opp på tipp topp standard, men det kan være verdt det i form av senere besparelser. Sveits har erklært sitt veinett for ferdig bygget. Vi kan nok allerede begynne med samme erklæring på noen av veiene våre. Det vil si kun behov for vedlikehold i framtida. Sånn sett er jeg skeptisk til den der smøre jevnere utover-taktikken. Da risikerer vi å ende opp med et middelmålig veinett som skal vare evig. Har sagt det i lang tid. Bygg veier nå, beregnet for hva vi tror vi har behov for de neste 100 år, og sitt igjen med vedlikeholdskostnadene. Da hadde man ikke trengt bompenger. Vedlikehold er langt billigere enn nybygging. Men vi må endre på noen regler som roter det til for oss, for penger som brukes til investeringer, kan ikke flyttes til å dekke driftskostnader. Dermed ligger det et stort trykk på å bruke masse penger på å bygge nytt, fremfor å drive vedlikehold på det vi allerede har bygd. 1 1 Lenke til kommentar
Roger Dyrøy Skrevet 9. juni 2022 Del Skrevet 9. juni 2022 Er det ikke Arbeiderpartiet som styrer Vegvesenet med sine folk da? Vi skal kanskje bare være glad vi fikk en massiv, men nødvendig satsing med FrP. Det er fremdeles voldsomme behov, særlig innen rassikring. Likevel tror jeg ikke det er veiene RIF er mest bekymret for. Oslo er et skrekkeksempel for sløsingen, og har store behov. Men det virker som politikerne sitter fast inne i Oslo-boblen. Det må investeres mer enn 300 milliarder kroner i infrastruktur for vann og avløp før 2040. De største kostnadene er knyttet til ledningsnettet. https://rif.no/status-nasjonalt-senter-for-vanninfrastruktur/ 2 1 1 Lenke til kommentar
Roger Dyrøy Skrevet 9. juni 2022 Del Skrevet 9. juni 2022 En ting er ordinært velikehold, men når det svikter, har vi god nok beredskap? Baileybruen kunne vært satt opp på langt kortere tid om man hadde prioritert litt ressurser. Det er jo ikke særlig imponerende at ingen jobber om kvelden og natten, til tross for dagslys døgnet rundt. Og når man må søke disp. fra kjøre- og hviletidsorningene etter at kollapsen er et faktum, det vitner ikke om en gjennomtenkt beredskapsplan. Det viner om sentralisert byråkrati som er til hinder for sunn fornuft og nødvendig gjennoppretting av kritisk infrastruktur. 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 9. juni 2022 Del Skrevet 9. juni 2022 (endret) Snowleopard skrev (7 timer siden): Og selv om ikke alt går via E6 der brua gikk ned, så går ganske mye av fisken gjennom der. Hvis jeg forstår denne tabellen rett så kommer rundt 20% av uttaket av oppdrettslaks fra Troms og Finmark, og denne brua ligger i nord-Troms? https://www.fiskeridir.no/Akvakultur/Tall-og-analyse/Biomassestatistikk/Biomassestatistikk-etter-fylke/_/attachment/download/e9d4ff01-f78f-4a5a-9675-49a9f4cccaac:ab064517ec0dbbd3d20c7478952dfed8ae158382/biostat-prodovers01-flk-20220519.xlsx Sitat Ja, det er langt færre innbyggere i Nord-Norge, men de besørger verdier for enorme summer. Alle Norges innbyggere er viktige, og alle bør ha tilgang på kritisk infrastruktur. Hvis vi ser på bnp per innbygger så er det langt fra opplagt at en Nordnorsk innbygger besørger større verdier enn andre: https://www.nettavisen.no/na24/kun-fire-fylker-trekker-lasset-i-norge/s/12-95-3423379513 Slike rangeringer vil alltid ha svakheter, men jeg tror at det er lett å falle i fellen at «potet og fisk og stål» er «virkelige» verdier, mens konsulenttjenester ikke er det. Men hvis konsulenten ikke kommer seg ut til kunden så er det også et fall i produksjonen. Det er også lett å tenke at «i Oslo er det bare offentlig ansatte byråkrater», når virkeligheten er mer kompleks: https://www.ssb.no/offentlig-sektor/artikler-og-publikasjoner/hoyest-andel-statsansatte-i-troms-lavest-i-rogaland -k Endret 9. juni 2022 av knutinh 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå