DesertGlow Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Av den enkle grunn av at dette har vært en "stor sak" før, og konklusjonen er at man nevner ikke slike ting. En helt annen sak er 1337 -og SMS-språk som vi ikke liker her. OK. Jeg ser nå at dette nevnes under "nettikette" her på forumet. Jeg hadde bare lest retningslinjene. Jeg skal ikke kommentere verken skrivefeil eller "netikette-reglene" så lenge jeg er på dette forumet. Personlig hadde jeg også sett at folk hadde lært seg å snakke gramatikalsk korrekt, men det er dessverre ikke mulig å få til. Det er slik at kvaliteten på språket til "mange unge" er helt forferdelig, og ikke minst har svært mange store vanskeligheter med å uttale f.eks. "kj" og "sj", slik at "kjell" blir til "shell" osv. Hadde vi hatt muligheten til å snu en slik trend ved å "slå ned på" de som ikke ser forskjell på "hvem, hvilke, hvilken og hva", "og" og "å", ham og han osv osv, så hadde vi gjort det. Problemet er at dette bare fører til "hetsing". Da må man velge mellom hetsing eller dårlig gramatikk fra enkelte. Når det gjelder skrivefeil er det noe man uansett ikke kan gjøre noe med. F.eks. fikk jeg 6 i Norsk på VDG en gang i tiden, men det betyr ikke at jeg skriver feilfritt når jeg i en fart skriver noe på forumet uten å lese over.... Lenke til kommentar
millencolin Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 så ikke les Jeg forsøkte bare å være behjelpelig med å rette på en stor grammatisk feil. Samfunnet er tjent med en viss språklig standard og uniformitet. Med andre ord var ikke dette noe personangrep, og jeg forstår ikke hvorfor dere farer slik opp over det her. Mange her som har brent seg med folk som har diverse problemer å skrive riktig. Vi har flere døve, ordblinde, og folk med dysileksi osv. her i forum og mange har fått advarsel pga. slike poster som du kommer med..... Mvh jarmo Beklager jarmo, men jeg kunne bare ikke dy meg. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 så ikke les Jeg forsøkte bare å være behjelpelig med å rette på en stor grammatisk feil. Samfunnet er tjent med en viss språklig standard og uniformitet. Med andre ord var ikke dette noe personangrep, og jeg forstår ikke hvorfor dere farer slik opp over det her. Mange her som har brent seg med folk som har diverse problemer å skrive riktig. Vi har flere døve, ordblinde, og folk med dysileksi osv. her i forum og mange har fått advarsel pga. slike poster som du kommer med..... Mvh jarmo Beklager jarmo, men jeg kunne bare ikke dy meg. Hehe. helt OK ! Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Av den enkle grunn av at dette har vært en "stor sak" før, og konklusjonen er at man nevner ikke slike ting. En helt annen sak er 1337 -og SMS-språk som vi ikke liker her. OK. Jeg ser nå at dette nevnes under "nettikette" her på forumet. Jeg hadde bare lest retningslinjene. Jeg skal ikke kommentere verken skrivefeil eller "netikette-reglene" så lenge jeg er på dette forumet. Personlig hadde jeg også sett at folk hadde lært seg å snakke gramatikalsk korrekt, men det er dessverre ikke mulig å få til. Det er slik at kvaliteten på språket til "mange unge" er helt forferdelig, og ikke minst har svært mange store vanskeligheter med å uttale f.eks. "kj" og "sj", slik at "kjell" blir til "shell" osv. Hadde vi hatt muligheten til å snu en slik trend ved å "slå ned på" de som ikke ser forskjell på "hvem, hvilke, hvilken og hva", "og" og "å", ham og han osv osv, så hadde vi gjort det. Problemet er at dette bare fører til "hetsing". Da må man velge mellom hetsing eller dårlig gramatikk fra enkelte. Når det gjelder skrivefeil er det noe man uansett ikke kan gjøre noe med. F.eks. fikk jeg 6 i Norsk på VDG en gang i tiden, men det betyr ikke at jeg skriver feilfritt når jeg i en fart skriver noe på forumet uten å lese over.... Helt enig med deg. Skriver jo ikke alltid helt korrekt selv, men i slike tilfeller ville jeg satt pris på å bli rettet på så lenge kritikken gikk på skrivefeilen og ikke noe annet. Men uansett, jeg kommer til å respektere moderatorenes ønsker Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Vel om slike ting irriterer så får du bare søke og se om gyldendal eller andre har et forum for deg. Her på forumet holder man kjeft om andres skrivefeil Jaha? Føler du deg truffet? Nei det gjør jeg ikke, av den enkle grunn at jeg vet at jeg har en del skriveleifer men dette bryr meg ikke, men det kan vere andre som virkelig sliter og tar seg nær av det. Lenke til kommentar
silkshade Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Jeg skal ikke gå inn på om dette er følger av at språket forringes eller om det er at språket utvikles, men en ting er sikkert; Det nytter ikke å hetse mennesker som har problemer med å skrive rettskriving. Jeg ville såklart foretrukket at alle kunne både skrive, lese og snakke norsk helt korrekt, men det er jo en utopi. For enkelte kan det å lære seg å skrive og lese fortone seg like vanskelig som å bestige Mount Everest krabbende baklengs med en elefant i sekken. Hadde trådstarter skrevet en rasistisk bemerkning i tittelen på tråden eller kommet med faktaopplysninger som er helt på jordet hadde det vært helt på sin plass å bemerke det, men når det gjelder små skrivefeil som ikke leder deg til å tro noe annet enn akkurat hva tråstarter mener så er det helt unødvendig å bemerke det! Og for å helgardere meg litt her; finner du en skrivefeil eller to i dette innlegget så var det nok meningen at de skulle være der. Lenke til kommentar
c0nt4ct Skrevet 11. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2004 Himmel å hav gutter vi bruker ikke forumet til å diskutere skrive feil. Jeg vil gjerne takke for alle svar jeg har fått det er hvert svært nytti. å svært iriterende, i å med at det hele ender opp med at jeg må handle mer hw! dyrt Men et siste spm. kan jeg ødlegge noe om jeg pøver med fram med ram brikkene ? Dual DDR 2X256 apache pc 2700 / pc 2100 osv er det absolut nødt til å være 2 like brikker får å kjøre dual DDR kan jeg bruke begge brikkene uten å kjøre dual DDR ? Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Jeg skal ikke gå inn på om dette er følger av at språket forringes eller om det er at språket utvikles, men en ting er sikkert; Det nytter ikke å hetse mennesker som har problemer med å skrive rettskriving. Jeg anså meg egentlig ferdig med denne diskusjonen, men må bare påpeke at jeg ikke har sagt noe som var ment som hets. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Himmel å hav gutter vi bruker ikke forumet til å diskutere skrive feil. Jeg vil gjerne takke for alle svar jeg har fått det er hvert svært nytti. å svært iriterende, i å med at det hele ender opp med at jeg må handle mer hw! dyrt Men et siste spm. kan jeg ødlegge noe om jeg pøver med fram med ram brikkene ? Dual DDR 2X256 apache pc 2700 / pc 2100 osv er det absolut nødt til å være 2 like brikker får å kjøre dual DDR kan jeg bruke begge brikkene uten å kjøre dual DDR ? Da kan du ikke kjøre XP2500 på 166/333 FSB synkront, da må du underklokke fordi PC 2100 ram klarer ikke å kjøre på 166 Lenke til kommentar
silkshade Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Jeg skal ikke gå inn på om dette er følger av at språket forringes eller om det er at språket utvikles, men en ting er sikkert; Det nytter ikke å hetse mennesker som har problemer med å skrive rettskriving. Jeg anså meg egentlig ferdig med denne diskusjonen, men må bare påpeke at jeg ikke har sagt noe som var ment som hets. Neida, jeg er klar over det. Jeg siktet egentlig ikke i din retning heller, men jeg kan forstå at du føler deg truffet siden det var du som "utløste" diskusjonen! Lenke til kommentar
FuglFøniks Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 grammatikk er en fin bil Lenke til kommentar
silkshade Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 grammatikk er en fin bil for å si det på et språk du forstår; PLZ OMG NOOB. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Selv om du sikkert er strålende i norsk rettskriving så betyr ikke det at alle andre er det. Hold slike useriøse svar for deg selv! Det er utrolig irriterende å lese dårlig norsk. Dette var på en måte dråpen som fikk begeret til å flyte over for min del. Jeg beklager utspillet dersom noen av en eller annen grunn måtte føle seg krenket. Jeg synes ikke det gjør noe å kommentere det, men at "halve tråden" skal gå ut på å kritisere din kritikk synes jeg er teit. Det er greit at du kommenterer det og at det gjøres en gang slik at trådstarter kan blir oppmerksom på det og kan editere posten sin. Dere får beklage at jeg blander meg inn jeg også med et like urelevant svar, men jeg ville bare få sagt mitt. Nå kan dere venligst fortsette med temaet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå