Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Husqvarna rider starter ikke

Anbefalte innlegg

Var så og si ferdig med første plenklipp hin dagen og skulle starte plentraktoren en siste gang, men da ville den pinadø ikke starte! Hadde klippet i halvanne time før dette skjedde. 

Batteriet er fulladet. 

Det er plenty drivstoff. 

Hører med til historien at den var flett ny i fjor, og har ikke gått mer enn 10 timer. 

Tips til hva jeg kan gjøre for å få den igang? Hadde vært fint å slippe å få den på verksted. 

Edit: Sikringen er ikke gått. 

Edit 2: Har en mistanke om at forgasseren er tett, men det får jeg ikke sjekket selv. 

Edit 3: Antagelig forgasseren ja. Jeg får start når jeg holder inne brems og gass samtidig, men bare ved et bestemt trykk på både gass og brems. For mye eller for lite så skjer ingenting. 

Endret av Aldrack
Mer informasjon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for masse tips! Jeg redigerte opprinnelig innlegg, men jeg ser det var en tabbe siden kronologen ble ødelagt i tråden :) Tipper det har med forgasser å gjøre (helt ukvalifisert synsing). 

Jeg kan ingenting om motor, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå videre med:

- Startgass, hva er dette? Starthjelp i form av kabler og et annet batteri? 

- Startmotor. Er det enten startmotor eller forgasser eller kan klipperen ha begge deler? 

-Kondens kan det være. Den har stått i uisolert garasje i vinter. Antagelig med en skvett bensin i tanken. Fylte den opp med bensin i går etter den tok kvelden, men jeg tømte ikke først. Vet ikke hvordan jeg finner flottørkammeret eller tømmer det :)

- Plugg. Hehe, hvilken plugg er det? Choke er ikke på denne klipperen.

- Aggregatet er oppe! Heldigvis :)

Igjen, takk for gode tips! 

Skal forsøke å legge ved en video av det jeg tror er problemområdet. 

Edit: får bare feilmelding når jeg laster opp video (-200).

Endret av Aldrack
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til disse så kan ikke være til så mye hjelp. Men er det slik det er vanskelig å få start, men at den går normalt når den først har startet?

Startgass er en sprayboks (står startgass på) som kan brukes til å spraye brennbar gass inn i luftfilter for å starte. 

Startmotor: Elektrisk motor for start av bensinmotoren på samme måte som på en bensinbil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja den går som normalt nå når jeg fikk start på den, men muligens litt tyngre enn tidligere. 

I utgangspunktet skal jeg starte ved å holde bremsen inne og vri om nøkkelen. Da skjer ingenting. 

Når jeg slipper opp bremsen noe, og samtidig trykker ned gassen noe mens jeg vrir om nøkkelen starter den. For mye eller lite brems eller gass så skjer ingenting :)

Lenke til kommentar

Du kan kjøre den tom om du får start. Det går også å bare fylle opp tanken med ny bensin, blandingen av ny og gammel vil være bedre enn bare den gamle. Jeg har litt liten tro på at det er bensinen som er problemet, men min erfaring med dette begrenser seg til en vanlig liten plenklipper som var vanskelig å starte første gang etter vinteren.

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Aldrack said:

Ok, takk! Er det et poeng å bytte bensinen med ny bensin eller kan jeg kjøre den tom først? 

Problemet med kondens er at vannet legger seg på bunnen. Så om du fyller på mer bensin uten å tømme så kan du risikere å dra inn vann uansett. Det vil også legge seg i bunnen av flottørkammeret/forgasseren.

Hvis du finner og kan komme til bunnen av forgasseren så kan du prøve å drenere noen dl etter maskinen har stått helt still en stund. Da tar du ut det som er i bunnen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Plentraktorer har et hav av forriglinger som går både på tenning og startmotor. Det som går igjen er kontaktfeil på setebryter, bremsbryter, aggregatbryter & girkassebryter osv for å nevne noen, og noen har også bryter for om oppsamler er montert. Andre kjente problemer er feil med styrekort som ligger bakom rattstammen i dashbord, mye fuktproblemer og brudd på loddinger. Ville begynt med å sjekke setebryter og deretter brems/clutchbryter.

Endret av Powertrainer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...