Gå til innhold

Test: Tysk kvalitet? Det knirker og dunker i nye Tesla Model Y Performance


Anbefalte innlegg

Min erfaring er at Tesla ikke er verre/bedre enn andre merker her. Kjapp anekdotisk og subjektiv vurdering med egne biler som målestokk:

VW Passat - verksted 3 ganger, feil utbedret på besøk 3
BMW 525 - verksted 2 ganger, feil utbedret på besøk 2
Jaguar I-Pace - verksted (og på vikingbil) 2 ganger, feil rettet hver gang
Volvo C30 - verksted 0 ganger på 4 år
Volvo V60 - verksted 1 gang, feil utbedret
Toyota Aygo - ingen verkstedbesøk
Tesla M3 - ingen verkstedbesøk enda (bank i bordet)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Jeg synes det virker som Mathias kanskje kjører Tesla selv. Jeg la ikke merke til siste avsnitt han skriver før nå.

Det er ikke rart det er delte meninger om Tesla når journalist gir 9/10 på service og realiteten er at de er verst i Norge. Her bør artikkelforfatter komme på banen med en solid opprydding, aller helst med en liten forklaring på hvordan denne personen slapp til en biltest.

Jepp. De bruker dagesvis med kjøring og excel-jobbing for å ettergå Teslas påstander om rekkevidde og ladehastighet, men det er uakutelt å avse fem minutter på å sjekke hvordan service- og garanti fungerer i praksis. 

TU burde holde seg til rekkeviddetester.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (55 minutter siden):

Ser tilbake på artikkelen til Mathias. Service og Vedlikehold - 9/10 

Sett fra kostnadsståsted, så er det vel ganske innenfor med 9/10? Ingen årlig service som koster massevis av tusen hvor de bare kjører diagnose på bilen og sier at alt er OK. Bare regelmessige intervaller på enkelte ting som AC/HEPA/kupéfilter og en anbefalning om årlig bremseservice og rotering av dekk hver 10k km.

Kilde:
https://www.tesla.com/no_NO/support/car-maintenance

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Wow, 2021 tallene avslører at hver 6. bil må inn på verksted igjen i år. Det er en nedgang på etpar prosent faktisk.

Falt 3 prosent fra absolutt dårligst i Norge til absolutt dårligst i Norge. 

Ser tilbake på artikkelen til Mathias. Service og Vedlikehold - 9/10 

Du blandar litt her. Testkriteriet er “Service- og garantivilkår”, ikkje feilstatistikk og brukaropplevingar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (19 minutter siden):

Model 3 fra California? Snakker vi ikke Y fra Tyskland her? 😛

Skikkelig mandagsbil det der

Vet ikke hvor den er fra jeg, tipper eier ikke brus seg sånn nevneverdig. Er samme feilprosent på Tyske biler forøvrig, ikke vits å peddle løgner 👍

Lenke til kommentar
On 6/10/2022 at 1:46 PM, AL123 said:

"Seriøst? Kaller du en VG-artikkel for dokumentasjon? Det er vel mer på nivå med "spekulasjon"."

Blir isåfall for å kaste deg ut...

Vi ser gang på gang brukere som må kommentere i tråder, selv om de ikke vet noe om temaet.
Og når de blir rettet av noen som vet noe om temaet, så blir de naturligvis krenket.
33b87c364af1b07d88d94788e7bf511dcd775e17

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (6 timer siden):

Vet ikke hvor den er fra jeg, tipper eier ikke brus seg sånn nevneverdig. Er samme feilprosent på Tyske biler forøvrig, ikke vits å peddle løgner 👍

Nå skal jeg ikke kjede deg med fakta, men Tesla er nest nederst i amerikanske consumer reports store undersøkelse om feil på bilmerker. Lenger opp på lista, og dermed med høyere kvalitet ligger samtlige tyske premium merker. Erfaringsmessig har europeiske kvalitetsundersøkelser tilsvarende tall.

Gjenganger på feil hos Tesla er, og har egentlig alltid vært:
Tesla, with four models in the survey, is unchanged at second from last. While Tesla’s Model 3 has average reliability, the Model Y still has body hardware issues with the tailgate and door alignment, paint defects, and multiple other problems. The Model X and Model S both have body hardware, climate system, and in-car electronics problems.

Så vet du det slik at du slipper å peddle ting

Lenke til kommentar
Retroman skrev (7 minutter siden):

Nå skal jeg ikke kjede deg med fakta, men Tesla er nest nederst i amerikanske consumer reports store undersøkelse om feil på bilmerker. Lenger opp på lista, og dermed med høyere kvalitet ligger samtlige tyske premium merker. Erfaringsmessig har europeiske kvalitetsundersøkelser tilsvarende tall.

Gjenganger på feil hos Tesla er, og har egentlig alltid vært:
Tesla, with four models in the survey, is unchanged at second from last. While Tesla’s Model 3 has average reliability, the Model Y still has body hardware issues with the tailgate and door alignment, paint defects, and multiple other problems. The Model X and Model S both have body hardware, climate system, and in-car electronics problems.

Så vet du det slik at du slipper å peddle ting

Hei Retroman,

Her har jeg vært dårlig å kommunisere, vi har misforstått hverandre. Det jeg sikter til er forksjellen imellom tyske og amerikanskproduserte Teslaer. Jeg tenkte det kom relativt godt frem av diskusjonen innlegget sporet utifra.

Det har vært et ordtak at Kina og Tyskprodusert Tesla er av langt bedre kvalitet enn amerikanskproduserte, noe jeg sliter å finne en sammenheng med rent statistisk.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

En del innlegg er nå fjernet grunnet krangling. Fokuser på emnet i tråden. 

Denne meldingen skal ikke kommenteres i tråden men i en PM til undertegnede, eventuelt i tilbakemelding kategorien. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (10 minutter siden):

Hei Retroman,

Her har jeg vært dårlig å kommunisere, vi har misforstått hverandre. Det jeg sikter til er forksjellen imellom tyske og amerikanskproduserte Teslaer. Jeg tenkte det kom relativt godt frem av diskusjonen innlegget sporet utifra.

Det har vært et ordtak at Kina og Tyskprodusert Tesla er av langt bedre kvalitet enn amerikanskproduserte, noe jeg sliter å finne en sammenheng med rent statistisk.

Takk for at du tydeliggjør dette. Jeg misforstod nok litt her. 👍

Jeg vil tro at Teslas sluttkontroll og kvalitetskrav er mer avgjørende for byggekvaliteten, enn hvor fabrikken er plassert, akkurat som med andre bilfabrikker. Kvaliteten på sluttproduktet avhenger mer av hvor streng sluttkontrollen er og de kravene som legges til grunn, for feil vil man alltid finne i løpet av en produksjonssyklus. I så måte er "Tesla-kvaliteten" det samme enten den er bygd i Kina eller i Tyskland der det kjent at de slipper litt for mange biler igjennom.

Kilde: meg selv og mine ihvertfall 30 faglige fabrikkbesøk i anledning min arbeidsdag hos forskjellige bilimportører.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...