Anitakristin Skrevet 7. juni 2022 Del Skrevet 7. juni 2022 Jeg reagerer på stråling fra bilen min. Er det mulig å slå av diverse duppeditter (tenker ikke på blåtann og sånt) som avgir strøm, og magnetiske felt? Kan jeg kvitte meg med skittenstrøm fra bilbatteriet og i så tilfelle hvordan? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. juni 2022 Del Skrevet 7. juni 2022 Spørs om du ikke bør finne deg et alternativt transportmiddel enn bil. Alle biler har i dag en dynamo som brukes for å lade batteriet alle biler har, og en dynamo fungerer ved hjelp av nettopp magnetiske felt. Slår du av denne vil ikke bilen fungere så veldig lenge. 4 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 7. juni 2022 Del Skrevet 7. juni 2022 Om det her og skulle være snakk om en bensin bil så kan vel ikke 30-40 kilovolts pulsene som coil pakkene pumper ut hundrevis av ganger i sekundet og de elektromagnetiske feltene som følger med dette være så greit for de som reagerer på slikt. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 7. juni 2022 Del Skrevet 7. juni 2022 Løsningen er jo enkel om dette er et reelt problem - du må flere tiår tilbake i tid, og du må kjøpe en primitiv dieselbil. Det går gøyale elektriske signaler med strålingsfelt over alt i en moderne bil. Du har vel og ferdig montert 4G(+), som du antageligvis *ikke* kan gjøre noe med - den der greia som selv varsler dersom det skjer en ulykke. Kan ikke koble ut sånt sikkerhetsutstyr vet du - det blir feil. Bare dette i seg selv utelukker jo det meste av moderne biler 2018-modeller og nyere må jo ha det. Snart blir det og 5G Batteristrømmen er ren og fin. Hvor har du det fra at den ikke er det? All kommunikasjonen internt i bilen er ikke det - sånn der "CAN-BUS" - det har du haugvis av i en Q2. Se på alt det her da! Internkablingen fra en Q2 - hentet fra ebay. Fine greier. Alt stråler, og derfor virker det - lysene blinker, vinduer går opp og ned, parksensorer fungerer og så videre. Selv noe så enkelt som at bremselyset skal lyse når du bruker bremsen innebærer høyhastighetssignaler via CAN-BUS (høyfrekvent - med tilhørende stråling), som sier fra om at lyset skal på - når boksen nær lyset får beskjed, henter den så ren og fin batteristrøm (likstrøm) og lyser. Støtter forslaget om å vurdere alternative transportmidler. 4 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 7. juni 2022 Del Skrevet 7. juni 2022 Tror ikke du kan reagere på det elektriske anlegget i en bil, der er ikke noe stråling av betydning. 3 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. juni 2022 Del Skrevet 7. juni 2022 5 minutes ago, Svein M said: Tror ikke du kan reagere på det elektriske anlegget i en bil, der er ikke noe stråling av betydning. Jeg kan til nød gå med på lyd/støy som kan skape ubehag. Spesielt hvis det er nære øvre eller nedre frekvensgrense. Slik lyd kan det være mye av i biler. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 7. juni 2022 Del Skrevet 7. juni 2022 sedsberg skrev (27 minutter siden): Jeg kan til nød gå med på lyd/støy som kan skape ubehag. Spesielt hvis det er nære øvre eller nedre frekvensgrense. Slik lyd kan det være mye av i biler. Ja det er ubehaglig lyd i mange biler. Og det blir verre om en bruker bredere dekk med lavere profil, f.eks bytter originalt 215/60-16 med 225/45-18. Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 7. juni 2022 Del Skrevet 7. juni 2022 Støtter også å prøve eldre bil/alternativ transport Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 7. juni 2022 Del Skrevet 7. juni 2022 Alt av moderne kommunikasjonslinjer i en bil vil stråle betydelig. Enkelte ting stråler mer, og noen enheter og sensorer er med vilje utstyrt med antenner der strålingen faktisk brukes til noe nyttig. Alt i alt - man har mange kidler til målbar, helt harmløs stråling - men like fullt - finfin elektromagnetisk stråling som en sideeffekt av at ting fungerer. Det er helt bak mål å hevde at man reagerer på det, men jeg tar trådstarters el-overfølsomhet på alvor og svarer ut fra at det er en konstant man ikke får gjort noe med. Ut fra det premisset, utgår samtlige moderne biler. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 7. juni 2022 Del Skrevet 7. juni 2022 (endret) Skal ikke se bort fra at det er mindre stråling inne i bilen enn når du "går ute".... Bluetooth, 4G etc. her nevnes. Når ikke dette er i aktiv bruk, er det svært minimale strålingsverdier. Og strengt tatt er det veldig lite også når det er i bruk aktivt. Og som en del er inne på, vil det være en del "standard bilutstyr" som nok kan være en større (og likevel liten) kilde til stråling. I slike tilfeller, så er det vel alltids et spørsmål om "leste du en artikkel om stråling i bil" e.l. før du ble "plaget"? Fikk du ny bil og tenkte at her var det mye elektronikk, og lest noe om dette med elektromagnetisk stråling tidligere eller på andre områder følt at du ble plaget av det? Og ikke usannsynlig ført i pennen av, eller med "kilde fra", Flydal, Hjortland eller Ravndal? Endret 7. juni 2022 av NULL 3 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 8. juni 2022 Del Skrevet 8. juni 2022 Hva med å prøve en elbil. Den har i hvertfall helt annerledes stråling enn bensin- og dieselbiler. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 8. juni 2022 Del Skrevet 8. juni 2022 (endret) 59 minutes ago, Hanhijnn said: Hva med å prøve en elbil. Den har i hvertfall helt annerledes stråling enn bensin- og dieselbiler. Noen gang tenkt over at feks blåtann modulen ikke sitter i motoren? Hvilken stråling er det du sikter til?? En eldre bil uten kontroll moduler er nok å foretrekke Endret 8. juni 2022 av Marzo Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. juni 2022 Del Skrevet 8. juni 2022 Da blir den en Boble, uten servo. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 8. juni 2022 Del Skrevet 8. juni 2022 (endret) Svaret er gitt, det finnes ingen løsning på biler fra de siste 30 år. Selv veteranbiler vil ha noe elektromagnetisk stråling, men er helt klart tryggest valg. Er man sterkt plaget må man nok legge om livsstilen. Altså bo slik til at man kan sykle til butikken og eventuell jobb. Altså ikke være avhengig av bil. Det går bra uten bil om man bor på riktig plass. Noen velger å flytte på seg for å få best mulig helse. Trådstarter bør nok søke råd andre steder enn her. Endret 8. juni 2022 av plankeby Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 8. juni 2022 Del Skrevet 8. juni 2022 Marzo skrev (26 minutter siden): Hvilken stråling er det du sikter til?? Tennings-systemet f.eks. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 8. juni 2022 Del Skrevet 8. juni 2022 Dubious skrev (24 minutter siden): Da blir den en Boble, uten servo. Og 6 volts anlegg (tidlig utgave). Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 8. juni 2022 Del Skrevet 8. juni 2022 10 minutes ago, Hanhijnn said: Tennings-systemet f.eks. Med forgasser eller diesel motor slipper man det. Lenke til kommentar
RookieNO Skrevet 8. juni 2022 Del Skrevet 8. juni 2022 Ingen som tenker at dette er en trollepost? Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 8. juni 2022 Del Skrevet 8. juni 2022 Faraday-bur av noe slag? Riktignok for når man har en sterk antenne (sender) på taket av bilen men står at de også lager spesialtilpassede løsninger. Alternativt beskyttende klær; Viktig å merke seg at Sitat Strengt tatt gjelder et Faradayisk bur kun for elektriske felt, ikke for magnetfelter. Alt etter burmetallets magnetiske egenskaper kan magnetfelter komme inn i buret. Metaller som leder magnetisme, skjermer for magnetfelter. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 8. juni 2022 Del Skrevet 8. juni 2022 Marzo skrev (1 time siden): Med forgasser eller diesel motor slipper man det. Forgasser eller ikke forgasser en bensinbil kommer seg ikke av flekken uten tenning. Dieselbiler flest og har et form for tenningssystem med glødeplugger, dog bare aktivt ved oppstart å avgir nok ikke svært lite EMF stråling sammenlignet med coil tenningssystemene på en bensinbil 🤓 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå