jjkoggan Skrevet 26. april 2023 Del Skrevet 26. april 2023 (endret) knutinh skrev (1 time siden): Og derfor…? At trans folk blir drept er grusomt, på samme måte som alle andre som blir drept. Hvis diskusjonen hadde vært om politivold og @FrihetensRegnhadde vist til at mange politifolk blir drept i tjenesten, hadde du godtatt det som et argument? Jeg er først og fremst et individ og ikke en representant for en gruppe. Hvis noen dreper sånne som meg så rettferdiggjør ikke det at jeg er voldelig annet enn for direkte forsvar av seg selv og andre. -k Hvem er det som rettferdigjør vold? Jeg bare lurte på hva poenget var til å vise at noe individer mistet kontroll når de protesterte. Altfor mange innlegg diskuterer oppførsel blant de som støtter eller er imot en sak enn saken selv. Det fører til mange usaklige «din side er verre enn min side» diskusjoner Endret 26. april 2023 av jjkoggan 4 Lenke til kommentar
Yakamaru Skrevet 27. april 2023 Del Skrevet 27. april 2023 Fortsatt ikke fått noen svar ser jeg. "Youth Attracted Person"? Er detta det samme faenskapet som "Minor Attracted Person"? https://www.nrk.no/norge/studie_-en-av-tre-transpersoner-har-opplevd-seksuelle-overgrep-1.15548602 ^ 1 av 3 transpersoner har opplevd seksuelt overgrep, som @Snikpellik var så grei å linke i en annen tråd. Skal vi ta denne "studien" seriøst, når det ikke er listet opp noen kilder eller måter som denne såkalte studien ble gjennomført på? Hvem begår disse overgrepene, hvis vi skal tro artikkelen? Det får vi åpenbart ikke noen svar på her. Er det slik at det er ønsket om at transpersoner og/eller LGBT skal være beskyttet fra å kunne bli holdt ansvarlig for kriminelle handlinger? 3 1 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 27. april 2023 Del Skrevet 27. april 2023 jjkoggan skrev (17 timer siden): Hvem er det som rettferdigjør vold? Jeg bare lurte på hva poenget var til å vise at noe individer mistet kontroll når de protesterte. Altfor mange innlegg diskuterer oppførsel blant de som støtter eller er imot en sak enn saken selv. Det fører til mange usaklige «din side er verre enn min side» diskusjoner Du besvarte en anklage om voldelige demonstranter med «Og derfor….? Hvor mange trans folk blir drept hvert år?» Det kan se ut som om du leder an i en «din side er verre enn min»-diskusjon. Hva håper du å få ut av det? -k 5 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 27. april 2023 Del Skrevet 27. april 2023 (endret) Yakamaru skrev (3 timer siden): Skal vi ta denne "studien" seriøst, når det ikke er listet opp noen kilder eller måter som denne såkalte studien ble gjennomført på? Som det står i lenken er "den såkalte" studien gjennomført av Universitet i Bergen på oppdrag fra Bufdir, altså Barne- ungdoms og familiedirektoratet. Dette etter Solberg-regjeringen etterspurte kunnskapsgrunnlag på feltet. Hele studien er tilgjengelig her, inkludert det du etterspør: https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/handle/11250/2825850 Endret 27. april 2023 av Snikpellik 3 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 27. april 2023 Del Skrevet 27. april 2023 (endret) knutinh skrev (4 timer siden): Du besvarte en anklage om voldelige demonstranter med «Og derfor….? Hvor mange trans folk blir drept hvert år?» Det kan se ut som om du leder an i en «din side er verre enn min»-diskusjon. Hva håper du å få ut av det? -k Hvor rettferdigjør jeg vold? Selv om det var en din side er verre diskusjon (det var ikke meningen) så rettferdigjør jeg ingen vold. Endret 27. april 2023 av jjkoggan 2 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 27. april 2023 Del Skrevet 27. april 2023 jjkoggan skrev (3 timer siden): Hvor rettferdigjør jeg vold? Selv om det var en din side er verre diskusjon (det var ikke meningen) så rettferdigjør jeg ingen vold. Har du et spørsmål til teksten min eller er du en bot som har gått i loop? -k 2 3 Lenke til kommentar
Ekspertkommentator Skrevet 27. april 2023 Del Skrevet 27. april 2023 Gutt/mann og jente/kvinne skal fjernes fra vokabularet. Hvor er edderkoppen i nettverket som finner på alt dette? Eller er det direkte resultat av å opprette en stilling som "equality, diversity and inclusion officer"? Ser vi slike stillinger etableres i norske skoler og universiteter så må vi forberede oss på tilsvarende forsøk på omskrivelse av språket. "In an effort to align our curriculum with our equity policy, teachers will be using gender inclusive language throughout this unit. With any differences, we strive to use “person-first” language as best practice. You will see examples of this below: We will be using the following language with students: ● Person who produces sperm in place of boy, male, and assigned male at birth. ● Person who produces eggs in place of girl, female and assigned female at birth." https://defendinged.org/incidents/5th-graders-in-the-essex-westford-school-district-in-vermont-will-learn-about-puberty-and-human-reproduction-without-any-use-of-the-words-boy-girl-female-or-male/ 1 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 27. april 2023 Del Skrevet 27. april 2023 (endret) Ekspertkommentator skrev (9 minutter siden): Gutt/mann og jente/kvinne skal fjernes fra vokabularet. Hvor er edderkoppen i nettverket som finner på alt dette? Eller er det direkte resultat av å opprette en stilling som "equality, diversity and inclusion officer"? Ser vi slike stillinger etableres i norske skoler og universiteter så må vi forberede oss på tilsvarende forsøk på omskrivelse av språket. "In an effort to align our curriculum with our equity policy, teachers will be using gender inclusive language throughout this unit. With any differences, we strive to use “person-first” language as best practice. You will see examples of this below: Equity... Har det fungert noen gang i hele verdenshistorien? Men for all del - jeg skal da ikke si nei takk til å tjene som en adm. dir. uten å måtte ha jobben som en adm. dir. Jeg lurer på hvordan de skal utligne hvem jeg kan gå på date med. Og det å ha en Lamborghini, det gleder jeg meg til. Alle kan ha det. Vi går spennende tider i møte. Ekspertkommentator skrev (9 minutter siden): We will be using the following language with students: ● Person who produces sperm in place of boy, male, and assigned male at birth. ● Person who produces eggs in place of girl, female and assigned female at birth." https://defendinged.org/incidents/5th-graders-in-the-essex-westford-school-district-in-vermont-will-learn-about-puberty-and-human-reproduction-without-any-use-of-the-words-boy-girl-female-or-male/ Noe som vel teknisk sett er feil for gutter i 5te klasse og feil for alle jenter uansett alder..? Endret 27. april 2023 av fokkeslasken 6 1 Lenke til kommentar
Yakamaru Skrevet 27. april 2023 Del Skrevet 27. april 2023 6 hours ago, Snikpellik said: Som det står i lenken er "den såkalte" studien gjennomført av Universitet i Bergen på oppdrag fra Bufdir, altså Barne- ungdoms og familiedirektoratet. Dette etter Solberg-regjeringen etterspurte kunnskapsgrunnlag på feltet. Hele studien er tilgjengelig her, inkludert det du etterspør: https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/handle/11250/2825850 Har fortsatt ikke svart spørsmålet. Hvem hadde begått dem? Noe som jeg bokstavelig talt spurte i posten ovenfor som du ignorerte og ikke la til i sitatet ditt. https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/2825850/Seksuell_orientering_kj%C3%B8nnsmangfold_levek%C3%A5r.pdf?sequence=2&isAllowed=y Hvorfor er tvunget og/eller presset til seksuelle handlinger så høy hos transfolk? Er ikke rart folk lurer på hva det er som foregår i slike miljøer når 1 av 3 transpersoner blir seksuelt overgrepet, hvis vi skal ta denne studien "at face value". https://mashable.com/article/no-trans-people-preference-transphobic https://www.bbc.com/news/uk-england-57853385 Så har vi slike gode artikler som dette: "Date meg ellers er du transfobisk". Visste ikke at folk hadde noen forpliktelser til å finne transfolk attraktive, den var ny. Kan det hende at presset internt er et resultat av "date meg ellers er du transfobisk" tankegang? 3 1 Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 27. april 2023 Del Skrevet 27. april 2023 1 hour ago, fokkeslasken said: Noe som vel teknisk sett er feil for gutter i 5te klasse og feil for alle jenter uansett alder..? Jepp. Sperm produseres jo ikke før i puberteten, og jenter/kvinner har alle egg de noensinne vil ha når de blir født. 4 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 27. april 2023 Del Skrevet 27. april 2023 (endret) Yakamaru skrev (57 minutter siden): Har fortsatt ikke svart spørsmålet. Hvem hadde begått dem? Noe som jeg bokstavelig talt spurte i posten ovenfor som du ignorerte og ikke la til i sitatet ditt. https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/2825850/Seksuell_orientering_kj%C3%B8nnsmangfold_levek%C3%A5r.pdf?sequence=2&isAllowed=y Hvorfor er tvunget og/eller presset til seksuelle handlinger så høy hos transfolk? Er ikke rart folk lurer på hva det er som foregår i slike miljøer når 1 av 3 transpersoner blir seksuelt overgrepet, hvis vi skal ta denne studien "at face value". https://mashable.com/article/no-trans-people-preference-transphobic https://www.bbc.com/news/uk-england-57853385 Så har vi slike gode artikler som dette: "Date meg ellers er du transfobisk". Visste ikke at folk hadde noen forpliktelser til å finne transfolk attraktive, den var ny. Kan det hende at presset internt er et resultat av "date meg ellers er du transfobisk" tankegang? Jeg orker ikke å pløye meg gjennom den lange avhandlingen, så mulig dette er beskrevet, men jeg tenker følgende: Hva er årsakssammenhengen her? Kan det være slik at de som har opplevd uønsket seksuell kontakt/overgrep osv blir mer usikre på sin egen seksualitet og identitet? Mange som har opplevd overgrep sliter med psykiske utfordringer og føler bl.a. på skam som kan føre til at man også føler skam over egen kropp, blir usikker på sin egen identitet. F.eks. kan kvinner som har opplevd overgrep begynne å kle seg mer mannlig og tildekket for å hindre uønsket oppmerksomhet fra menn etc. Dermed ville jeg ikke anse det som så unaturlig hvis en del av dette kan forklares med: Opplevd overgrep/uønskede seksuelle handlinger => større sjanse for at man havner i en LHBTQ+++-kategori Jeg tenker dermed det ikke er gitt at årsakssammenhengen er LHBTQ++ => mer overgrep, men at det også kan gå andre veien. I tillegg er personer i disse kategoriene mer usikre på sin egen seksualitet og "hvem de er". Dette kan også gjøre at man kanskje lettere kommer opp i utfordrende situasjoner hvor man ikke føler seg komfortabel, og føler seg "presset" pga sosialt press e.l. uten at det direkte er snakk om et overgrep i vanlig forstand. Dvs hva er graden av "tvunget" og "presset"? Endret 27. april 2023 av KalleKanin 1 Lenke til kommentar
Yakamaru Skrevet 27. april 2023 Del Skrevet 27. april 2023 26 minutes ago, KalleKanin said: Jeg orker ikke å pløye meg gjennom den lange avhandlingen, så mulig dette er beskrevet, men jeg tenker følgende: Hva er årsakssammenhengen her? Kan det være slik at de som har opplevd uønsket seksuell kontakt/overgrep osv blir mer usikre på sin egen seksualitet og identitet. Mange som har opplevd overgrep sliter med psykiske utfordringer og føler bl.a. på skam som kan føre til at man også føler skam over egen kropp, blir usikker på sin egen identitet. F.eks. kan kvinner som har opplevd overgrep begynne å kle seg mer mannlig og tildekket for å hindre uønsket oppmerksomhet fra menn etc. Dermed ville jeg ikke anse det som så unaturlig hvis en del av dette kan forklares med: Opplevd overgrep/uønskede seksuelle handlinger => større sjanse for at man havner i en LHBTQ+++-kategori Jeg tenker dermed det ikke er gitt at årsakssammenhengen er LHBTQ++ => mer overgrep, men at det også kan gå andre veien. I tillegg er personer i disse kategoriene mer usikre på sin egen seksualitet og "hvem de er". Dette kan også gjøre at man kanskje lettere kommer opp i utfordrende situasjoner hvor man ikke føler seg komfortabel, og føler seg "presset" pga sosialt press e.l. uten at det direkte er snakk om et overgrep i vanlig forstand. Dvs hva er graden av "tvunget" og "presset"? Er mye som fortsatt er uvisst på disse frontene, men var noe jeg så for en stund siden som hintet til at folk som er misbrukt når de er yngre(om det er familie og/eller andre nære) har en større sjanse for at de blir LGBT. Hvor stor sjanse dette er derimot har jeg absolutt ingen anelse though da dette var for noen år siden av det jeg leste/så. Mulig jeg skal se om jeg finner det igjen da det var ganske interessant lesestoff. Er en del homoseksuelle menn som hevder at de ble misbrukt når de var yngre, men om det har en mer direkte korrelasjon mellom misbruk og seksualitet senere i livet er fortsatt uvisst så vidt jeg vet. Kjenner flere homoseksuelle menn som har en seksualitet som har skjedd naturlig uten misbruk. Når det kommer til transpersoner så er dette et mye mer nytt fenomen som har poppet opp de siste 10-15 årene. Er i min mening for tidlig å dra mange konklusjoner ut ifra de studiene vi faktisk har på denne fronten. Når de har i gjennomsnitt 3 mentale sykdommer/lidelse(de som var med i studiene ihvertfall) så sier det litt om hva som skjer. Samfunnet vårt er syk, spesielt når vi har problemer nok som det er og folks mentale helse er i dass. Dette skjer også ofte på skolen hvor de aller aller fleste er interessert i å prøve å passe inn(meg selv inludert til en viss grad, selv om jeg har Autisme og sosial angst) der. Er ikke sikker på hva som faktisk kan gjøres på skoler for at det mulig blir bedre miljøer der. Hadde kanskje vært et mulig tema, men ikke i denne tråden dessverre. 3 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 27. april 2023 Del Skrevet 27. april 2023 Yakamaru skrev (2 timer siden): Har fortsatt ikke svart spørsmålet. Hvem hadde begått dem? Noe som jeg bokstavelig talt spurte i posten ovenfor som du ignorerte og ikke la til i sitatet ditt. Beklager, jeg fikk ikke med meg spørsmålet. Studien har såvidt jeg ser ikke undersøkt dette, men vi har jo ellers en del forskning på hvem i samfunnet som utøver seksuelle overgep og vold. Ellers tror jeg det kan være mye riktig i synsingen til @KalleKanin. 1 Lenke til kommentar
Yakamaru Skrevet 27. april 2023 Del Skrevet 27. april 2023 1 hour ago, Snikpellik said: Beklager, jeg fikk ikke med meg spørsmålet. Studien har såvidt jeg ser ikke undersøkt dette, men vi har jo ellers en del forskning på hvem i samfunnet som utøver seksuelle overgep og vold. Ellers tror jeg det kan være mye riktig i synsingen til @KalleKanin. Du "fikk ikke med deg spørsmålet". Right. Den kjøper jeg ikke, og det gjør ikke andre heller dessverre. Og sitat gruvedriften går ellers greit ser jeg? :P Studien i seg selv ville jeg kalle nokså biased(ut ifra blant annet terminologi og ordbruk), men den er en del bedre enn det vi har, som er ekstremt lite informasjon fra før av. Hadde de inkludert de som utøvde vold/seksuelt misbruk også kunne studien bli brukt mer generelt og studert enda nøyere(noe som jeg spesifikt spurte om, 2 ganger). Denne dataen er enten manglende uten at de har noe med det å gjøre da det mulig ikke ble oppgitt og/eller for andre grunner, eller de med vilje lar være å inkludere denne dataen. Who knows, manglende informasjon er manglende informasjon uansett. 2 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 28. april 2023 Del Skrevet 28. april 2023 On 4/27/2023 at 6:18 PM, Yakamaru said: Hvorfor er tvunget og/eller presset til seksuelle handlinger så høy hos transfolk? Er ikke rart folk lurer på hva det er som foregår i slike miljøer når 1 av 3 transpersoner blir seksuelt overgrepet, hvis vi skal ta denne studien "at face value". Er de seksuelle overgrepene som 1 av 3 transfolk har opplevd like ekte som kjønnet de hevder å representere? Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 29. april 2023 Del Skrevet 29. april 2023 Mann som ikke klarer å konkurrere mot menn melder seg på maraton for kvinner og løp raskere enn nesten 14,000 kvinnelige deltakere. Det er bare et tidsspørsmål før denne galskapen dukker opp i Norge, hvis den ikke allerede har. 5 Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 30. april 2023 Del Skrevet 30. april 2023 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4oXlme/benestads-metode Sitat – Det var som å bruke doping, sier hun VG. No shit Sherlock Sitat Det gjorde Benestad uten å ha møtt eller utredet tenåringen først. Altså denne "legen" setter en ung jente på hormonbehandling uten noen som helst direkte konsultasjon. Etter å ha lest denne artikkelen så virker det på meg som en kvasi-religiøs person med selvgrandiose tanker Sitat Jeg er kjent som en som har reddet mange liv i Norge, har Benestad sagt. Jeg stiller også et annet spørsmål ved behandlingene dette ***** har administrert: Er det blitt gjort oppfølgning av pasientene? Det er blitt gjort minimalt med konsultasjoner for å få bekreftet kjønnsdysfori og med påfølgende behandlinger av opiater og/eller hormoner. Ja "grundig" diagnosering meg midt på ryggen 5 2 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 30. april 2023 Del Skrevet 30. april 2023 Person gjorde seg selv blind med vilje, såkalt "transabled". Dette er resultatet av transsvindelen. Kommer antageligvis snart til ditt nabolag dersom vi ikke får stoppet denne galskapen. 1 Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 30. april 2023 Del Skrevet 30. april 2023 https://www.vg.no/rampelys/i/rlG26K/raser-mot-trans-influencer Sitat I oktober i fjor diskuterte hun trans-rettigheter med selveste Joe Biden, noe som fikk høyreradikale krefter i USA til å reagere sterkt. Denne personen er kontroversiel fordi den agerer som en karikatur av hvordan en jente vil oppføre seg, en manerisme som viser en svært barnslig side for å si det mildt, og det var ikke bare høyreradikale som reagerte, selv moderate personer fant denne personen svært uspiselig. Sitat og for å nekte dragartister å opptre på offentlige steder. Foran barn. VG TA DERE EN BOLLE 3 Lenke til kommentar
Yakamaru Skrevet 30. april 2023 Del Skrevet 30. april 2023 (endret) https://en.wiktionary.org/wiki/transabled "Transdisabled". https://transautistic.org/ "Trans Autistic". Min mentale kondisjon/tilstand er ikke noe å kle på ermet som en forbanna mote/trend. https://en.wikipedia.org/wiki/Transracial_(identity) Så har vi transracial, som er enda en "can of worms" som folk åpna når det er greit å identifisere som hva som helst. Selv-identifisering har blitt trendy, en mote. Endret 30. april 2023 av Yakamaru 3 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå