Gå til innhold

Fra ISP til Aftermarket ruter

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg har nettopp flyttet til et borettslag som tilbyr 500/20 internet (modem/bredbånd ) av Telia (Get). Jeg har alltid hatt problemer med telia og selvfølgelig skal nettet mitt ikke funke som det skal.

jeg vil gjerne bytte den ut for et eksempel ruter fra Asus hos Elkjop. Hvordan vil det fungere?

hvordan er koblingen? Og vil det fungere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, Ravi Singh said:

Hvordan vil hastighet bli? Blir det verre eller det samme?

På hastighetene du nevnte i førstepost så vil du ikke merke noe tap i hastighet med en router. Men pass på WAN hastigheten. Det er hastigheten fra WAN (Internett) porten og ut på nettverket.

Lenke til kommentar
9 hours ago, onkel_jon said:

Du må sette ruteren til Telia i bromodus så kobler du til en annen ruter på utgangen til Telia boksen

https://www.telia.no/kundeservice/internett/nettverksinnstillinger-bredband/zyxel-5501/bridgemode/

Siden han har 500/20, så er det vel ikke denne ruteren som er i bruk ettersom det er HFC. Da benyttes en gateway som er kombinert wifi-ruter/Docsis-modem. Hadde Zyxel-ruteren hadde vært i bruk, hadde det måtte vært et separat Docsis-modem, og da ville bridge-mode egentlig ikke vært hensiktsmessig, ettersom man kunne ha fjernet ruteren.

Så det er vel trolig en av Telias Sagemcom-bokser som er i bruk hos OP?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Ravi Singh said:

Hvordan vil hastighet bli? Blir det verre eller det samme?

Spørsmålet er vel kanskje hva utfordringen din er i utgangspunktet hvis du har dårlig ytelse. I henhold til rutingsytelse, er det sjeldent spesiell gevinst for de fleste å bytte ut internettleverandørens ruter. Flaskehalsen for de fleste ytelsesmessig, blir gjerne knyttet til wifi. 

Nå vet vi her ikke hvilken boks du har fra Telia i utgangspunktet, men så lenge det ikke er en eldre boks og du ellers utnytter 5GHz-båndet, så er det ikke sikkert det er all verdens gevinst å bytte den ut. F.eks. kan det være at en mesh-løsning for bedre wifi vil være nødvendig.

Generelt har man også noen vurderinger som må gjøres i utgangspunktet. 5GHz er nevnt - min erfaring er at hvis ikke trådløsnettet har felles SSID for 2,4 og 5 GHz, er det mange som ender opp med å bruke 2,4GHz-nettet til mye. Er det i tillegg i boligblokk o.l. er det gjerne veldig mye støy fra andre nett på 2,4GHz. Videre kan det også være et spørsmål om plassering - er det muligheter for å få boksen opp fra gulvet, fram fra bak møbler og kanskje også mer sentralt plassert?

Og har man også sjekket at ytelsen er ok gjennom bruk av kablet tilkobling? Hjelper lite med ny ruter hvis det er signalproblemer ut som gjør at ytelsen inn til modemet er dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...