torest Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 – Flott å kunne ta en tur til Geiranger uten å røyklegge bygda Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 7. juni 2022 Del Skrevet 7. juni 2022 Quote – Vi hadde ca. 86 prosent batterikapasitet da vi svitsjet over til kun batterier ved inngangen til Geirangerfjorden og hadde over 25 prosent da vi returnerte og startete generatorene, sier Bruland. Så de ladet opp igjen med generatorene. Vi får håpe vinden ikke sto inn fjorden da. Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 7. juni 2022 Del Skrevet 7. juni 2022 J-Å skrev (14 minutter siden): Så de ladet opp igjen med generatorene. Vi får håpe vinden ikke sto inn fjorden da. Hva vil du egentlig med dette utsagnet? Om vinden selv sto inn i fjorden 999 av 1000 anløp så er det fortsatt en gang mindre! Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 7. juni 2022 Del Skrevet 7. juni 2022 (endret) 18 minutes ago, Villfaren said: Hva vil du egentlig med dette utsagnet? Om vinden selv sto inn i fjorden 999 av 1000 anløp så er det fortsatt en gang mindre! Jeg er for ren skipsfart, men dette med å skille ut verdensarvfjordene særskilt, og tillatte fossil lading av batteriene så fort man er et stykke ute i fjorden, det klarer jeg ikke se på som helt seriøst. På grunn av virkningsgrad vil jo de totale utslippene øke på den måten. Man bør heller se på de aktuelle værforholdene, og hvor forurensningen havner, når det bestemmes hvilke drivstoff som skal tillates på en gitt dag. Inkludert for bilparken. Endret 7. juni 2022 av J-Å 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 7. juni 2022 Del Skrevet 7. juni 2022 Batteridrift inne i fjordene løser vel først og fremst et lokalt miljøproblem. For øvrig var jeg så heldig å se fjordene i fjor sommer, *uten* et eneste cruiseskip og med klar luft i fjorden. 2 1 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 7. juni 2022 Del Skrevet 7. juni 2022 (endret) 15 minutes ago, Kahuna said: Batteridrift inne i fjordene løser vel først og fremst et lokalt miljøproblem. Ja under visse værforhold. Men Havila Castor går vel på LNG, blir det noen særlig lokal forurensning da ? Endret 7. juni 2022 av J-Å 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. juni 2022 Del Skrevet 7. juni 2022 Formålet her er at cruiseskipa skal kunne ta seg inn i fjorden utan å legge igjen eit røykteppe som tek utsikt og gir dårlegare lokal luftkvalitet. Altså litt av samme prinsippet som når fritidsbåtar har forbod mot å dumpe septik nærmare enn 300 m frå land. Miljøproblemet er der fortsatt men i det minste dumper ein ikkje avfallet rett i havnebassenget. Grønn skipsfart er noko litt anna. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 7. juni 2022 Del Skrevet 7. juni 2022 (endret) J-Å skrev (2 timer siden): Jeg er for ren skipsfart, men dette med å skille ut verdensarvfjordene særskilt, og tillatte fossil lading av batteriene så fort man er et stykke ute i fjorden, det klarer jeg ikke se på som helt seriøst. I Geiranger så ser jeg absolutt poenget. Der pleide det ofte å ligge et LOKK av smog fra cruiseskipene om sommeren. Kombinasjonen av en smal fjord som er omkranset av høye fjell gjør at eksosen fra cruiseskipene blir "fanget" innerst i fjorden. Det ser slatt ikke bra ut, og er vel egentlig ikke så bra heller. Endret 7. juni 2022 av Hanhijnn 2 2 Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 7. juni 2022 Del Skrevet 7. juni 2022 (endret) J-Å skrev (8 timer siden): Ja under visse værforhold. Men Havila Castor går vel på LNG, blir det noen særlig lokal forurensning da ? Eksosen til LNG er helt forferdelig med tanke på om den treffer deg. "Sterk" påvirkning når en puster inn, og svir i øynene. Poenget med batterier er at motorer som regel får gå med optimal last, eventuelt redusert turtall, og dermed reduserer både forbruk og utslipp. Hva du mener med utsagnet ditt om virkningsgrad? Endret 7. juni 2022 av Villfaren 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 7. juni 2022 Del Skrevet 7. juni 2022 2 hours ago, Villfaren said: Hva du mener med utsagnet ditt om virkningsgrad? Når LNG generatorer brukes til å lade batterier, og strømmen senere brukes fra batteriene, så er ikke det like effektivt som å bruke strømmen direkte. 5-10% blir "borte". Dermed blir LNG forbruket noe høyere. Noe kan spares inn med optimal belastning. Men slike skip har flere motorer, så de kan finne ganske optimale belastninger selv uten batteri. En bedre løsning ville være om skipene ble møtt ute i fjorden av batterilektere som de kunne ta på slep, og som deretter kunne lades med vannkraft. Men heller enn å bekymre seg over å bli truffet av LNG eksos, burde en se litt på hva disse cruise-skipene driver med på hele reisen. Cruise-passasjerer liker tydeligvis ikke overfylte flyplasser. Så det er nå blitt vanlig å hente de "hjemme" i USA, og ta de med en runde i Europa, for så å seile tilbake til USA. De går gjerne med hastigheter på over 20 knop. Da medgår etter min beregning (ser gjerne at noen sjekker) ca. 4 ganger så mye drivstoff som hvis passasjerene hadde blitt sendt med 747. Jeg tror også de fortsatt bruker HFO ute på havet Fra Marinetraffic.com: Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. juni 2022 Del Skrevet 7. juni 2022 Kahuna skrev (5 timer siden): Batteridrift inne i fjordene løser vel først og fremst et lokalt miljøproblem. For øvrig var jeg så heldig å se fjordene i fjor sommer, *uten* et eneste cruiseskip og med klar luft i fjorden. Ja, når det er snakk om å verne fjorden så er det mest effektive å fjerne alle cruiseskipene, men det var dei penga. Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 7. juni 2022 Del Skrevet 7. juni 2022 J-Å skrev (4 timer siden): Når LNG generatorer brukes til å lade batterier, og strømmen senere brukes fra batteriene, så er ikke det like effektivt som å bruke strømmen direkte. 5-10% blir "borte". Dermed blir LNG forbruket noe høyere. Noe kan spares inn med optimal belastning. Men slike skip har flere motorer, så de kan finne ganske optimale belastninger selv uten batteri. En bedre løsning ville være om skipene ble møtt ute i fjorden av batterilektere som de kunne ta på slep, og som deretter kunne lades med vannkraft. Men heller enn å bekymre seg over å bli truffet av LNG eksos, burde en se litt på hva disse cruise-skipene driver med på hele reisen. Cruise-passasjerer liker tydeligvis ikke overfylte flyplasser. Så det er nå blitt vanlig å hente de "hjemme" i USA, og ta de med en runde i Europa, for så å seile tilbake til USA. De går gjerne med hastigheter på over 20 knop. Da medgår etter min beregning (ser gjerne at noen sjekker) ca. 4 ganger så mye drivstoff som hvis passasjerene hadde blitt sendt med 747. Jeg tror også de fortsatt bruker HFO ute på havet Fra Marinetraffic.com: Noe sier meg at du henter tall ut fra luften. Hvor har du 10% tap fra? Eg regner med disse skipene går i peak shave modus når disse går i havet, og tanken med batteripakke er å bruke denne når de er i havner der landstrøm ikkje er tilgjenglig. Og ikkje minst at det er mulighet for redusert turtall på generatorer ved lav belastning som igjen gir en hel del drivstoffbesparelse. Og eg regner med du aldri har hatt eksosen til LNG drift i ansiktet før. Hadde du hatt det hadde du ikkje tatt så lett på det. Du klarer verken å ha øynene åpen, eller puste skikkelig. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 8. juni 2022 Del Skrevet 8. juni 2022 Zeph skrev (13 timer siden): Ja, når det er snakk om å verne fjorden så er det mest effektive å fjerne alle cruiseskipene, men det var dei penga. Hvor mye penger er det egentlig i cruisetrafikk? Noe er det jo men cruiseskip er notoriske for å bruke lite penger når passasjerene er på land. Er cruisetrafikken verdifull nok turistmålene til at de ikke klarer seg uten? Eventuelt finner andre kundegrupper? Jeg var der som nevnt i fjor sommer og selv om vi var alene på enkelte attraksjoner la vi sannsynligvis igjen mer penger per snute enn cruisepassasjerene på overnatting, mat og drikke. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. juni 2022 Del Skrevet 8. juni 2022 Det var nylig en artikkel som sa at cruiseturistene knapp la igjen penger da mat er gratis på båten. Vil tippe at det går i null, eller kanskje minus, når en regner med vedlikehold. Å forby cruiseskip vil ha mye bedre effekt på miljøet enn å forby ICE-biler. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 8. juni 2022 Del Skrevet 8. juni 2022 Dubious skrev (23 minutter siden): Å forby cruiseskip vil ha mye bedre effekt på miljøet enn å forby ICE-biler. Pr. enhet ja, men for totalen så blir det der bare en lettvint påstand som ikke henger på greip. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 8. juni 2022 Del Skrevet 8. juni 2022 11 hours ago, Villfaren said: Noe sier meg at du henter tall ut fra luften. Hvor har du 10% tap fra? Tapene ved batteribruk med generatorlading i forhold til diesel- eller LNG drift varierer litt med driftsformen. Det mest effektive er om motorene driver akslingene direkte. Forutsatt at motorene da opererer i nærheten av optimal belastning. Hvis man da skal drive samme skip på batteri, så må man regne med tap i generator, transformator, likeretting, spenningsstyring, batteri, vekselretting og elmotor. Du kan jo selv undersøke effektiviteten på slike komponenter. Endel mindre skip opererer normalt dieseleketrisk. Da vil noen av disse tapene være der allerede, men indre motstand i batteriene vil alltid generere varme under lading og utlading. 11 hours ago, Villfaren said: Og eg regner med du aldri har hatt eksosen til LNG drift i ansiktet før. Hadde du hatt det hadde du ikkje tatt så lett på det. Du klarer verken å ha øynene åpen, eller puste skikkelig. Jeg reiser hyppig med LNG ferger, og har aldri merket noe til dette. Men det er jo slik at eksosen normalt stiger opp. Er det oppe i fjellene det er risiko for å bli utsatt for konsentrert LNG eksos? Det er jo fjell langs kysten også, men der går det en mengde fartøy på LNG. Jeg er altså ikke mot at fartøyene skal gå på batteri inne i fjordene, men jeg er mot at de da skal kunne lade batteriene fossilt straks de er utenfor verdensarvgrensen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå