Gå til innhold

Vegvesenet undersøker om økt fart er årsaken til økningen i dødsulykker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
20 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Fordi det er så godt som ingen som ikke klarer det. Og svært vanskelig å peke ut de som er totalt uegnet (praktisk talt ingen).

Og fordi alle kan klare det så skal det vere opent for alle?

(Minner meg om svaret på kvifor hann hundane gjer som dei gjer.😉)

Ingen vurdering av behov eller om det er hensiktsmessig for samfunnet? Ei periodisk testing koster seier du, det koster også at "alle" tar sertifikat for å køyre bil.

Lenke til kommentar

 

Samms skrev (12 timer siden):

Ingen vurdering av behov eller om det er hensiktsmessig for samfunnet? Ei periodisk testing koster seier du, det koster også at "alle" tar sertifikat for å køyre bil.

Du mener altså at mange bør innse at de ikke kan kjøre bil før de har prøvd? Videre mener du at det er like lett å fly småfly som å kjøre bil. Det er et originalt synspunkt! Videre så strever de fleste som flyr småfly å få nok timer i året for å holde ferdighetene oppe. Dette er sjeldent et problem for de som har sertifikat for personbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Samms said:

Det går også å snu spørsmålet, kvifor skal alle kunne køyre bil?

Fordi det per dags dato ikkes finnes noe relt eller fullgodt alternativ til privatbilismen i Skandinavia. Selv om noe av bosetningsmønsteret er et resultat av at privatbilismen tillater helt andre avstander med pendling.

Men det skal sies at vi har begynt å se første problemene med "skal alle kjøre lastebil?" når man plutselig har små problemer med å skaffe folk som har punget ut en 80.000-120.000 for C + ysk.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Ketill Jacobsen said:

 

Du mener altså at mange bør innse at de ikke kan kjøre bil før de har prøvd? Videre mener du at det er like lett å fly småfly som å kjøre bil. Det er et originalt synspunkt! Videre så strever de fleste som flyr småfly å få nok timer i året for å holde ferdighetene oppe. Dette er sjeldent et problem for de som har sertifikat for personbil.

Har du flydd småfly?

Eg har ikkje sertifikat på fly, men det er ikkje på grunn av at det er vanskelegare enn å køyre bil. Meir omfattande teori, dyrare og mindre behov.

Lenke til kommentar
Samms skrev (38 minutter siden):

Har du flydd småfly?

Eg har ikkje sertifikat på fly, men det er ikkje på grunn av at det er vanskelegare enn å køyre bil. Meir omfattande teori, dyrare og mindre behov.

Videre diskusjon blir meningsløs når du ikke innser at det er mye mer krevende å styre et småfly enn å kjøre en bil! Jeg trodde i det minste at du hadde sertifikat for fly når du hevdet noe slikt, men selv ikke det har du!

Endret av Ketill Jacobsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Videre diskusjon blir meningsløs når du ikke innser at det er mye mer krevende å styre et småfly enn å kjøre en bil! Jeg trodde i det minste at du hadde sertifikat for fly når du hevdet noe slikt, men selv ikke det har du!

Har ikkje sertifikat på småfly for eg har ikkje behov og det er dyrt. Det betyr ikkje at eg ikkje har sitti bak stikka i småfly. Og konkludert med at det var ein for dyr hobby. Har du flysertifikat?

Vidare har eg heller ikkje tatt båtføreprøven eller kystskippersertifikat. Igjen, eg har ikkje hatt behov for dette eller interesse for det. Båtførerprøven er kanskje ikkje spesielt vanskeleg, til kystskippereksamen veit eg at største utfordringa om ein ikkje jobbar på sjøen er krav til seilingstid. Derimot har eg BE sertifikat for bil då eg hadde behov for dette.

Endret av Samms
Lenke til kommentar
Samms skrev (2 timer siden):

Har ikkje sertifikat på småfly for eg har ikkje behov og det er dyrt. Det betyr ikkje at eg ikkje har sitti bak stikka i småfly. Og konkludert med at det var ein for dyr hobby. Har du flysertifikat?

Vidare har eg heller ikkje tatt båtføreprøven eller kystskippersertifikat. Igjen, eg har ikkje hatt behov for dette eller interesse for det. Båtførerprøven er kanskje ikkje spesielt vanskeleg, til kystskippereksamen veit eg at største utfordringa om ein ikkje jobbar på sjøen er krav til seilingstid. Derimot har eg BE sertifikat for bil då eg hadde behov for dette.

Å gjøre banale feil som piloter med mange tusen timer flytid bak seg av og til gjør, har ofte fatale konsekvenser. Som bilsjåfør kan du gjøre mye feil uten at du og passasjerene mister livet. Etter å ha sett hundrevis av havarikommisjonprogrammer opp til flere ganger, behøver jeg overhodet ikke flysertifikat for å ha en god forståelse av hva flyvning er! Har også fint og stort modellfly med radiokontroll!

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Å gjøre banale feil som piloter med mange tusen timer flytid bak seg av og til gjør, har ofte fatale konsekvenser. Som bilsjåfør kan du gjøre mye feil uten at du og passasjerene mister livet. Etter å ha sett hundrevis av havarikommisjonprogrammer opp til flere ganger, behøver jeg overhodet ikke flysertifikat for å ha en god forståelse av hva flyvning er! Har også fint og stort modellfly med radiokontroll!

Radiostyrter fly er fint!😀

Du veit at under andre verdenskrig fann amerikanarane ut at det var vanskelegare å trene operatørar til å styre måldroner med radiostyring enn å trene pilotar til å fly?

Lenke til kommentar
Samms skrev (4 minutter siden):

Radiostyrter fly er fint!😀

Du veit at under andre verdenskrig fann amerikanarane ut at det var vanskelegare å trene operatørar til å styre måldroner med radiostyring enn å trene pilotar til å fly?

Tror nok de fleste er enige om at å føre et fly gjennom luften i gode forhold ikke er særlig vanskeligere enn å føre en bil bortover veien i gode forhold. Jeg har gjort begge deler, med og uten sertifikat :) Det er andre ting som er vanskelig og som gjør at det er krav til opplæring: Håndtering av annen trafikk, ATC, vanskeligere værforhold, risikoaktiviteter som landing, spesielt under mer krevende forhold, navigering, motorstans, etc. En med flysertifikat kan kanskje utdype mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Når var det 16-åringene kunne begynne å trene på å kjøre bil?

Kan det ha en sammenheng?  Er det evaluert?   79 300 nye med lappen i år.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/rekordmange-har-tatt-lappen-i-aar.d_rxGNwFO

For egen kommune (Asker) kikket jeg ellers på statistikken over drepte/hardt skadde 1990-2021  (https://trine.atlas.vegvesen.no/ )

18 stk pga over i motgående på rett strekning

9 stk pga over i motgående i sving

2 stk ved forbikjøring

Altså utvetydig uoppmerksomhet og/eller lav kjørekompetanse.

Ser ingen stor effekt av fartshump-inflasjon og generelt nedsatte fartsgrenser siste tiåret... Virker mer å være SVV og politikere som behandler ubegrunnet angst. (Er ikke fastlegen rett adresse for det?)  

Tildels inflasjon i fotgjengerfelt har det også vært - mange ser man aldri brukes, fordi de er politisk motivert og ikke faglig (dvs krav til minimum antall personer i den travleste timen i døgnet).

Ser økende tendens til "lusekjøring"  (folk som kjører 50 uansett om det er 60 el  70) og dårlig kjørekompetanse (ned i 40-50 i 70 sone om det er litt svinger - vi snakker da tørt sommerføre).  

Enkelte som øvelseskjører ser ut til å arve uvanene til foreldrene/ikke være klare for å kjøre på offentlig vei i det hele tatt => burde tatt noen timer på kjøreskole først og deretter kjøring med foreldre for kvantitet.  Klarer man ikke holde mer enn 30 i 50 sone så har man ikke noe ut på vanlig vei å gjøre ennå - da bør det øves mer på p-plass eller i regi av kjøreskole først.

Lenke til kommentar

Fartshumper har kun noen effekt når de brukes som gangfelt. 
De er perfekte for rullestolbrukere da de får en fin overgang fra fortau til fortau.
Biler senker farten, og ser mer tydelig når noen er på vei over.

Alle holdt fartsgrensen her når de la ny asfalt og humpene ble fjernet.
Så laget de humper igjen, og nå kjører nesten alle over fartsgrensen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...