Redaksjonen. Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 Vegvesenet undersøker om økt fart er årsaken til økningen i dødsulykker Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 Tallene vil naturlig nok ha ganske stort standardavvik på grunn av lavt antall dødsfall. De bør også inkludere hardt og moderat skadde dersom de skal få statistisk signifikans. Det er mye høyere tall og dermed mindre standardavvik. Da kan man lettere se klare trender i årsaksammehenger og trekke konklusjoner. Uansett flott at de undersøker, men jeg mistenker at denne ordren kommer fra en toppledelse som ikke har peiling på statistikk, eller ennå verre: fra politikere, og at resultatene blir for vage til å kunne trekke noen konklusjoner. Dvs. at media vil trekke konklusjoner selv, i mangel av klare konklusjoner i rapporten. Vokt dere for at "kan tyde på en viss endring i adferd" ender opp som overskrifter a la "farta har skylda!" 7 1 Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 De bør vel se bort ifra 2020 og 2021 i denne statistikken. Mer interessant om det er økning fra 2019 og tidligere 1 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 Fart er ikke årsaken, da hadde alle dødsulykker skjedd på motorveiene der det er høyest fart. Men ulykkene skjer som oftest på landeveier med 70 eller 80 sone, der det ofte er smalt, svingete og dårlig sikt og få muligheter til å foreta en trygg forbikjøring. 7 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 (endret) FrihetensRegn skrev (5 minutter siden): Fart er ikke årsaken, da hadde alle dødsulykker skjedd på motorveiene der det er høyest fart. Regner ikke med de tenker så simpelt. Det handler nok om fart relativt til fartsgrensa, ikke absoluttverdien. Hvis gjennomsnittet øker fra 2 til 4 km/t overtredelse i alle fartsgrenser og det gir en økning så kan man skylde på (den relative) farta selv om det er færre dødsfall på motorveier. (Jeg tar ditt ord på det, og har ikke sjekket opp mot antall km og kjøretøykm i ulike fartsgrenser) @Sydvest 2020 og 21 kan fortsatt gi verdifull innsikt, om det statistiske grunnlaget er stort nok. Det kan f.eks gi innblikk i om antall ulykker følger antall km kjørt eller om det ikke er lineært. Det kan jo tenkes at færre biler på veien minker sannsynligheten for at en ulykke skal involvere flere biler. Det kan også hende at pandemien har økt eller minket andelen rus-relaterte ulykker. Endret 5. juni 2022 av Simen1 4 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 Fart i seg sjølv gir nok i liten grad fleire ulykker, derimot er fart ein viktig del av forklaringa på kvifor ulykkene får dødeleg utgang. Hadde det vært fart som var årsaken til ulykkene så ville vi forventa fleire utforkøyringar og fleire ulykker med påkjørsel fordi dey ikkje var tid til å bremse. Inntrykket mitt er at mange av dødsulykkene har skjedd på relativt rette og oversiktlege vegstrekningar der ein av bilane har komt over i motsatt køyrefelt, så derfor mistenker eg at mykje av forklaringa er uoppmerksome sjåførara. Ting som mobiltelefon, multimediaskjermar, og andre ting stjel oppmerksomheita vekk frå vegen. Dette kombinert med køyreassistentar, osv har nok gjort at mange sjåførar stolar på at teknologien skal hjelpe dei og derfor bruker dei rette og oversiktlege vegstrekningane til å gjere alt mogleg anna enn å sjå på vegen. 5 1 Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 FrihetensRegn skrev (4 minutter siden): Fart er ikke årsaken, da hadde alle dødsulykker skjedd på motorveiene Skal se om det finnes noen tall på ulykker på Autobahn 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 "It`s not the fart that kills, it`s the smell!" 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 det er klart at hastighet øker risiko for dødsfall, men om det er forklaringen i dette tilfellet er helt åpent. er vel mer at det er "politisk korrekt" av Vegvesenet å hoppe på den innfallsvinkelen. Statistikk vil jo avsløre om det er sammenheng, og da må det: 1. sammenligne frekvensen med tidligere år, på samme vei/strekningen (ikke ett eller to år tilbake, men kanskje ti.) 2. har det vært gjennomført økt fartsgrense på de aktuelle dødsulykke-stedene eller ei. 3. Er de forulykkede/involverte mistenkt å ha kjørt over fartsgrense eller holdt seg innenfor? Den vanligste årsaken til ulykker er såvidt jeg husker først og fremst førerfeil. Dernest veiens beskaffenhet. Tekniske feil på bilen er langt mer sjelden årsak. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 (endret) Einig med Simen ang. statistikk. Eg tenkte det same då eg såg artiklane om dette. Om det skulle finnes statistikk som indikerer ei auke i ulykker, dødsfall eller ei, så ville eg kanskje heller tenkt på merksemd enn fart. Dagens bilar har langt meir du kan fikle med på skjermen, samt at dei fleste har ein mobiltelefon i umiddelbar nærleik. Det skal så lite til før ulykka er ute på veien. Eit lite augneblink og bilen er ein meter for langt til venstre. Med stadig fleire elbilar på veiane kan det føre til meir skjermbruk for å finne ladestasjonar i området. Diverre mykje pga. dårleg navigasjon og programvare i bilane som ikkje ordnar det sjølv. Nokre må kanskje bruke telefonen for å få noko nyttig informasjon. Endret 5. juni 2022 av Zeph Lenke til kommentar
spiff42 Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 Mr.M skrev (1 time siden): Den vanligste årsaken til ulykker er såvidt jeg husker først og fremst førerfeil. Dernest veiens beskaffenhet. Tekniske feil på bilen er langt mer sjelden årsak. Manglende førerdyktighet er vanligste medvirkende årsak til dødsulykker med ca halvparten. For høy fart er nest vanligst med ca 1 av 3. https://www.vegvesen.no/contentassets/f844c6ccea5542ac9af21f19153d136c/dybdeanalyser-av-dodsulykker-i-vegtrafikken-2020.pdf 2 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 Det var ein del ord og uttrykk som ikkje var så lett å tolke i den rapporten. Kan nemne at "for høy fart" som vist til over inkluderer for høg fart etter forholda, så dei kan ha fulgt fartsgrensa. Sitat Manglende førerdyktighet vurderes å ha vært en medvirkende faktor i 46 % av dødsulykkene i 2020. For perioden 2011 – 2020 vurderes manglende førerdyktighet til å ha vært en medvirkende faktor i gjennomsnittlig 49 % av dødsulykkene. Den underliggende faktoren som oftest går igjen er manglende informasjonsinnhenting. For 2020 var det manglende informasjonsinnhenting og manglende trafikal kompetanse som dominerte. Kva meiner dei med "manglende informasjonsinnhenting"? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 spiff42 skrev (32 minutter siden): https://www.vegvesen.no/contentassets/f844c6ccea5542ac9af21f19153d136c/dybdeanalyser-av-dodsulykker-i-vegtrafikken-2020.pdf Takk for link. Så i praksis har vegvesenet fått i oppdrag å oppdatere figur 6. Kanskje til og med dele det inn i halvår. Ikke at jeg tror det vil bli lettere å lese av den grunn, pga økt standardavvik. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 Zeph skrev (21 minutter siden): Kva meiner dei med "manglende informasjonsinnhenting"? Det er ein samlepost for alt som bilføraren burde ha oppdaga og tilpassa seg etter. Typisk skilting om skarp sving, at det er is i vegbana, at bilen foran bremser, osv. Altså ting som ein dyktigare og meir erfaren sjåfør hadde oppdaga og tilpassa seg etter før det blei eit problem. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 Fart kan ha medvirkende årsak. Kjører på mange veier med 80 sone hvor det ikke er trygt å kjøre fortere enn 60, så når noen kjører i 60, så blir en forbikjørt. Har sett mange nestenulykker. 1 1 Lenke til kommentar
Peccable Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 (endret) 11 minutes ago, Dubious said: Fart kan ha medvirkende årsak. Kjører på mange veier med 80 sone hvor det ikke er trygt å kjøre fortere enn 60, så når noen kjører i 60, så blir en forbikjørt. Har sett mange nestenulykker. Har samme erfaring. Og i tillegg, øker man farten med 20% så øker skadepotensiale (kinetisk energi) med over 40% - klart høyere fart gir mere skader når man først krasjer. I tillegg har man mindre tid til å reagere, så det er nærliggende å tro at det også kan gi flere ulykker, i alle fall der hvor veiene er uegnet for høy fart. Endret 5. juni 2022 av Peccable Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 (endret) Kan man ikke bare se på dødsulykkene som har vært i år og se hva som er viktigste ulykkesfaktorer? Det burde ikke vær vanskelig å finne ut av og en bør gjøre samme gjennomgang for ulykker i 2019 og se om det er forskjeller. En vil kanskje finne noe som har bidratt til endring, men har liten tro på at det er fartsøkning. Uansett bør økningen undersøkes nøye og en må finne en forklaring (kanskje øket trafikk av folk med lite kjøreerfaring?). Endret 5. juni 2022 av Ketill Jacobsen 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 The Avatar skrev (1 time siden): Det er ein samlepost for alt som bilføraren burde ha oppdaga og tilpassa seg etter. Typisk skilting om skarp sving, at det er is i vegbana, at bilen foran bremser, osv. Altså ting som ein dyktigare og meir erfaren sjåfør hadde oppdaga og tilpassa seg etter før det blei eit problem. Takk. Kan det òg vere ein dyktig og erfaren sjåfør som ikkje oppdaga at bilane framføre han har stoppa opp pga. at han ser på telefonen eller infotainment? 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 Mange dødsulykker på veiene er rett og slett folk som vil ende livet sitt. Det er urealistisk å tro at man noen gang kan få 0 dødsulykker så lenge mennesker fortsatt fører biler manuelt. 2 1 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 kremt skrev (5 minutter siden): Mange dødsulykker på veiene er rett og slett folk som vil ende livet sitt. Det er urealistisk å tro at man noen gang kan få 0 dødsulykker så lenge mennesker fortsatt fører biler manuelt. Spørsmålet her er hvorfor det så langt har vært så mange ulykker. Tviler på at det har med økt andel selvmord! Men ikke umulig da en foreløpig ikke vet noe og allikevel kaster frem teorien om økt fart! 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå