krokodillesuppe Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 Hei, Så jeg boret to hull i fugemassene mellom flisene på badet. Ene hullet fikk jeg boret smoothly, men for det andre hullet har jeg møtt på en hard vegg. Stoppet arbeidet inntil videre da jeg er usikker på hva det er. Er det bare betong eller kan det være noe annet jeg ikke burde tukle med? sånn ser det ut btw Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 Hvorfor lage hull, og hvorfor hull som også tar en del av flisene og ikke kun fugen? Hvor dypt er hullet på bilde? Lenke til kommentar
krokodillesuppe Skrevet 5. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2022 Skal henge en hylle der. Ble denne størrelsen på hullet da det passer pluggene som kom med hyllen. Hullet er ca 8-9mm. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 Jeg har hørt det finnes prefabrikkerte bad som er innkapslet i ei stålkasse, kan det være det? Hva befinner seg på andre siden av veggen? Sannsynligvis er det nok bare betong. Og da trenger man raskt slagdrill. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 Ja da gir det mening. Om du ikke er kommet lengre enn 9 mm inn i veggen tror jeg ikke det er noe å bekymre seg for. Er vel knapt tykkelsen på flis og flislim. Bak flisene må det jo være noe flisene henger på, så rør, elektrisk osv bør jo ligge ett godt stykke lengre bak enn som så. Men rart det ikke er likt på det andre hullet på samme vegg Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 Kanskje truffet en spiker eller skrue. Lenke til kommentar
krokodillesuppe Skrevet 5. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2022 Skal være en annen leilighet på andre siden. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 Det ser ut som du har truffet metall. Med 8-9 mm hull tipper jeg metallet er en skrue eller spiker. Både armering og rør ligger dypere i veggen. Med rør tenker jeg på stålrør til f.eks sprinkel eller avløp. Treffer du noe sånt så er det ganske krise så fint om du kan forsikre seg at det ikke går noe sånt i akkurat den veggen. Enten ved å lete fram hvor de går eller spørre utbygger om de kan sjekke tegningene. Er det et eldre bygg så har kanskje styret tilgang på papirtegninger. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 (endret) Om han treffer på metall etter 9 mm så er det vek ikke noe rør? Flisene må jo henge på noe. Men som du sier er det ganske krise om det er tilfellet, så bedre å sjekke en gang ekstra enn å borre igjennom sprinkleranlegg 😅 Tipper det er en skrue/spiker som holder fast det som er av plater bak flisene slik som alt nevnt av andre. Hva var i bakkant av første hullet du tok? Treverk, gips, tetti plater eller lignende? Endret 5. juni 2022 av ProphetSe7en Lenke til kommentar
krokodillesuppe Skrevet 5. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2022 For det første hullet så antar jeg det var gips ,eller noe lett iallefall, da det etter noen mm var ingenting bak, kun et tomrom om dere skjønner Lenke til kommentar
krokodillesuppe Skrevet 5. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2022 (endret) slik er hullene plassert for øyeblikket Endret 5. juni 2022 av krokodillesuppe Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 (endret) Hva er byggeåret for bygget? De ca 15 siste årene er det ofte brukt stålstendere i stedet for trestendere. Det kan være en sånn du har truffet. Det samsvarer godt med dybden 8-9 mm. Hvis jeg har rett så er det ufarlig å bore hull i den. Passeringen av stikkontakter og vannuttaket til vaskemaskinen tyder ikke på at det går rør akkurat der du borer. Stålrør inne i veggen ligger normalt dypere inn i veggen. For sikkerhets skyld kan du måle lengden på venstre vegg på badet og se om det matcher med vegglengden på naborommet. Hvis de to er ca like +/- 3 cm så er det ingenting som tyder på at det er en sjakt eller noe sånt bak veggen der du borer. Hvis det er stor forskjell, f.eks 10-20 cm så tyder det på at det er et lukket "rom" bak bakveggen på badet, der det føres f.eks avløpsrør mellom etasjene. Men rør ligger som sagt normalt mye dypere inn i veggen, så det er lite trolig at det er et rør rett bak flislimet. Da må de som bygget badet vært i en plassmessig knipe og laget noen ulure løsninger som forhåpentligvis ikke ville bli oppdaget. Hvis du har tilgang på inspeksjonskamera med lys så kan du putte det inn i hull 1 og se om du klarer å føre det mot venstre for å sjekke området rundt hull 2. Hadde det vært meg hadde jeg boret videre, ganske sikker på at det er en stålstender, men gjør det på eget ansvar. Endret 5. juni 2022 av Simen1 Lenke til kommentar
krokodillesuppe Skrevet 5. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2022 Da var hylla på plass. Tusen takk for hjelpen !! 😁 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 Godt å høre! Stemte det med stålstender? Altså bare bore litt til og så var det tomrom bak? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 Tipper også på at det er stålstender. Lenke til kommentar
krokodillesuppe Skrevet 5. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2022 Det stemte ja :). Hadde dog et spørsmål til, har prøvd å lage hull på taket men sliter med å tre gjennom. Bruker denne maskinen https://www.clasohlson.com/no/p/41-1928?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google surfaces&gclid=Cj0KCQjwqPGUBhDwARIsANNwjV49nMZfXgCSiAnARehdbMAywOOzSmyt5XB7XE9LMgDhj7WI1chyGosaAqghEALw_wcB med betongbor som fulgte med. Er det slik at batteridrevet slaghammer ikke er like kraftig som de med ledning?? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 Det er verken borhammer eller slaghammer. Det er en kombimaskin som ikke er best på noenting. Med rett borr så burde den klare å komme igjennom, men det tar lengre tid, og sliter fortere ut bor. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 Er ikke det der gipstak? Borhammeren ser OK ut egentlig, ikke verste man kan bruke. Pass på når du borrer, her kan det være både vann og strøm lagt opp i taket som du kan treffe på. Lenke til kommentar
rioi Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 Ser du har løst problemet. Et tips kunne vært å bruke et multimeter og målt resistansen mot jord. Lav resistans tilsier del av en større konstruksjon, f.eks rør eller stender. Høy resistans eller uendelig tilsier f.eks skrue uten direkte kontakt med jord 1 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 Den maskina er mer enn nok for å bore et hull i en gipshimling. Bruk bor-funksjonen, ikke borhammer-funksjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå