Kontorstol Skrevet 4. juni 2022 Del Skrevet 4. juni 2022 Jeg leier en nesten ny leilighet, og har en vask på badet som blir tett på rekordfart. Jeg må bruke plumbo 1-2 ganger i måneden for å holde vannstrømningen høy nok til at vasken kan brukes som normalt. Dette kan ikke være meningen, og jeg lurer på om noen har et tips til hva jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 4. juni 2022 Del Skrevet 4. juni 2022 Forsøk med en avløpsrenser. En sånn kost på lang ståltråd som du kan føre ned i avløpet. Jula har en fin en til 150,- Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 4. juni 2022 Del Skrevet 4. juni 2022 Under vasken så kan du skru løs vannlåsen og rense den. Er som regel der det tetter seg. Hvis det fortsetter etter at den er renset, så får man tak i en børste som kan stikkes inn i røret og rense opp videre inn Noe lignende dette: https://www.fruugonorge.com/ekstra-lang-drenering-rengjoring-borste-155m-fleksibelt-avlop-rengjoringsverktoy/p-81716356-168685706?language=no&ac=croud&gclid=Cj0KCQjwheyUBhD-ARIsAHJNM-M1600ajecQ3wdXMY_aVvkipe0ZwOUQWeYZBXU19qhNpfXIV9WItZ4aAiy3EALw_wcB Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 4. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2022 Takk for svar! Er det noen risko med å sku av vannlåsen selv (utover ekkelt søl)? Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 4. juni 2022 Del Skrevet 4. juni 2022 Kontorstol skrev (2 timer siden): og jeg lurer på om noen har et tips til hva jeg kan gjøre? Be utleier fikse det. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 4. juni 2022 Del Skrevet 4. juni 2022 Kontorstol skrev (9 minutter siden): Takk for svar! Er det noen risko med å sku av vannlåsen selv (utover ekkelt søl)? Nei egentlig ikke, det verste som kan skje er at du ikke får det helt tett om det ikke blir montert sammen igjen riktig, men vil da naturlig nok bare dryppe litt når det renner vann fra vasken, så blir noe litt annet enn å tukle med trykk satte vannrør. Selv rengjør jeg vannlåsene rundt om i leiligheten en gang i blant, ingen stor jobb. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. juni 2022 Del Skrevet 4. juni 2022 Evil-Duck skrev (2 minutter siden): Nei egentlig ikke, det verste som kan skje er at du ikke får det helt tett om det ikke blir montert sammen igjen riktig, Kan legge til at du i tillegg kan få litt kloakklukt om vannlåsen ikkje blir tett. Det er likevel lite å risikere så lenge ein ikkje knekk og øydelegg noko, men om trådstarter er usikker så ville eg venta til tirsdag etter langhelga slik at det er mulig å ringe etter hjelp eller stikke innom eit byggvarehus om det skulle skje noko uventa. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 4. juni 2022 Del Skrevet 4. juni 2022 Ligger sikkert mer i vannlåsen enn du klarer med plumbo. Ville skrudd det fra hverandre og gjort rent.' Hvor ofte det går tett har med bruk å gjøre. Har en samboer som vakser håret i vasken av en eller annen grunn, og da går det tett hele tiden, og jeg må demontere vannlås og rør under regelmessig for å da ut hår. Før vi flyttet sammen hadde jeg aldri behov for å gjøre det i det heletatt. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 4. juni 2022 Del Skrevet 4. juni 2022 Et problem som kan skje når man fikler med vannlåsen er at det er gamle morkne gummiringer. Er ikke helt åpenbart hvor man får tak i erstatninger til slike. Men her var det ganske nytt så det blir ikke noe problem. Oftest en grei jobb. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 4. juni 2022 Del Skrevet 4. juni 2022 (endret) Hadde et liknende problem på kjøkkenet. En bitteliten påleggsgaffel hadde falt nedi vannlåsen. Ingen mengde Plumbo løser opp den, så se gjerne etter. Endret 4. juni 2022 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
vidor Skrevet 4. juni 2022 Del Skrevet 4. juni 2022 (endret) Ikke bruk Plumbo. Prøv med Mundin som proffene bruker som er mye bedre en puveret til Plumbo. Kan være at dette er nok til å utbedre dette uten å begynne å skru opp ting. Edit: Etter at jeg byttet ut Plumbo med Mundin har jeg veldig sjeldent trengt å fikse tette sluker og vasker. Eneste jeg bruker det til normalt er å smøre avløpende sånn at de holder seg funksjonelle. Har av og til opplevd av toalettet går midlertidig tett, men har begynt å skylle ned etter hvor mye som er i det, så det kan bli et par ganger i løpet av en "økt", men så holder det også til at det ikke går tett lengre. Endret 4. juni 2022 av vidor Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 4. juni 2022 Del Skrevet 4. juni 2022 Du må kanskje lengre ut i systemet for å sjekke og ev. stake. Demonter det du har tilgang til og ev. stak vidare. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 4. juni 2022 Del Skrevet 4. juni 2022 (endret) vidor skrev (27 minutter siden): Ikke bruk Plumbo. Prøv med Mundin som proffene bruker som er mye bedre en puveret til Plumbo. Kan være at dette er nok til å utbedre dette uten å begynne å skru opp ting. Plumbo har også et flytende middel (heavy gel) som jeg har benyttet et par ganger. Denne skal ikke ha de samme ulempene som pulveret, som for eksempel kan gjøre ting mye verre om man ikke får skylt godt og lenge nok. Mudin, på sin side, er ikke like kraftig og derfor ikke like god til å løse opp propper fullstendig, slik at selv om man får løsnet den, kan den sette seg fast lenger inn i rørsystemet og på sikt skape en større propp på et mye mindre gunstig sted. Endret 4. juni 2022 av Nukleosid Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 4. juni 2022 Del Skrevet 4. juni 2022 (endret) Vannlåsen på badet blir full og da blir det tett. Mest hår og noe gugg som jeg antar kommer fra tannkremen. Bør vel tømmes og gjøres reint årlig. Det kan være du må fjerne hylla under vannlåsen for å få plass til å ta den av. Det er ikke vanskelig hvis du har gjort det før - man må bare vite hvilken del som skal løsnes. Her er et eksempel: Hvis ikke denne videoen minner om din vannlås, er det plenty av andre vannlås-videoer. Endret 4. juni 2022 av tommyb Lenke til kommentar
vidor Skrevet 4. juni 2022 Del Skrevet 4. juni 2022 11 minutes ago, Nukleosid said: Plumbo har også et flytende middel (heavy gel) som jeg har benyttet et par ganger. Denne skal ikke ha de samme ulempene som pulveret, som for eksempel kan gjøre ting mye verre om man ikke får skylt godt og lenge nok. Mudin, på sin side, er ikke like kraftig og derfor ikke like god til å løse opp propper fullstendig, slik at selv om man får løsnet den, kan den sette seg fast lenger inn i rørsystemet og på sikt skape en større propp på et mye mindre gunstig sted. Heavy Gel var vel et resultat av klagene som kom på pulver-typen. Har ikke sammenlignet den opp mot Mundin, men jeg er så fornøyd med hvordan Mudin har løst samtlige av mine avløps-problemer at jeg ikke har følt behovet for å teste Heavy Gel typen til nå. Mundin har etter det som står på flasken en pH på 14, så det fikser det alle meste så lenge det får virke lenge nok og en bruker nok av det. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 4. juni 2022 Del Skrevet 4. juni 2022 Mudin, ikke Mundin 1 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 4. juni 2022 Del Skrevet 4. juni 2022 Flott at du poster bilde så folk ser hvordan flasken ser ut. 2 Lenke til kommentar
PosteMonopolet Skrevet 4. juni 2022 Del Skrevet 4. juni 2022 (endret) Jeg opplever dette som en mer effektiv og billigere metode enn Plumbo: https://www.clasohlson.com/no/Avløpsåpner-med-treskaft/p/Pr341911000 Noen ganger blir jeg nødt til å demontere avløpsrøret for å få fjerne tykke lag med "dritt". Endret 4. juni 2022 av PosteMonopolet Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 Med tett rør så ofte så tipper jeg du barberer deg over vasken og skyller ned håret. Eller som nevnt over, vasker håret i vasken etc. Dusjen har som regel filter som tar hår før det kommer ned i sluket, noe det ikke er i vasken. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 19. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2022 Nå har jeg renset vannlåsen, og det ble egentlig ikke spesielt bedre. Det virker egentlig som elendig design med liten diameter i både sluk og vannlås. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå