Gå til innhold

EUs miljøbyrå roper varsko: Utslippene i transportsektoren må ned


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå mens bombene faller i Ukraina og ruinerer byer er vi dessverre så langt unna miljøfokus det går an å komme. Flyktninger, inflasjon og matkrise. Resesjon og høye renter med dertilhørende konkurser og arbeidsledighet. Mulig hungersnød o Afrika. 

Nå får EUs miljøbyrå (EEA) ta seg en bolle å roe ned slike utfordringer på transportsektoren til vi kjenner rekkevidden av Ukraina krigen og matkrise er kjent og fordøyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, N8591NB4 said:

Nå mens bombene faller i Ukraina og ruinerer byer er vi dessverre så langt unna miljøfokus det går an å komme. Flyktninger, inflasjon og matkrise. Resesjon og høye renter med dertilhørende konkurser og arbeidsledighet. Mulig hungersnød o Afrika. 

Nå får EUs miljøbyrå (EEA) ta seg en bolle å roe ned slike utfordringer på transportsektoren til vi kjenner rekkevidden av Ukraina krigen og matkrise er kjent og fordøyd.

Hva med å tenke to tanker samtidig? Den overhengende problematikken krever at vi gjør en haug av ting samtidig. Tenker at eksistensielle spørsmål, selv med lengre tidshorisont enn krig, fortjener å ha fokus.

Endret av The Very End
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ingen enkel løsning på dette. Tungtransport, sjøfrakt, fly og anleggsmaskiner er totalt avhengig av fossile drivstoff for å fungere i lang tid enda. På kort sikt er det ingen annen løsning enn at folk forflytter seg mindre og konsumerer mindre varer det er knapphet på og som må fraktes langt.

Lenke til kommentar

Salg av ladbare biler eksploderer disse dager! I Sverge var andelen 53,5% i mars (28,3% bev og 25,3% phev). I Nederland 28% (16 + 12, bev økte med 275% på ett år!). Tyskland 25,6% (14,3% og 11,3%). Snitt for EU-27 var 22% i mars 2022 (18% diesel!).

I 2030 antas at ladbare biler (bev og phev) vil utgjøre ca 45% og antall biler vil være 45 millioner. Dette stemmer bra med produsentenes prognoser der ingen tror på lavere enn 50% andel og tallet har vært stigende år for år. Andelen ladbare hybrider vil nok synke betraktelig, skjønt jeg mener at med rundt 75 km rekkevidde er dette et fornuftig alternativ på alle måter.

Så får en håpe at infrastrukturen blir bedre enn nå med ladere som ikke virker og betalingsmåter som er som labyrinter!

Når en legger til at nye skip blir CO2-fri og gamle skip lett kan bygges om, så er utsiktene veldig bra! Ta også med elektriske busse som allerede er kommet for fullt og ellastebiler og hydrogenlastebiler som kommer for fullt. Og hydrogentog (om noen battertog) og omfattende utbygging av strømledninger for tog! Og omfattende overgang fra gassbasert oppvarming og varmt vann til varmepumper. Ja da går utviklingen skikkelig raskt (også takket være Putins krig i Ukraina (ingen gass og olje derfra)).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (2 timer siden):

Salg av ladbare biler eksploderer disse dager! I Sverge var andelen 53,5% i mars (28,3% bev og 25,3% phev). I Nederland 28% (16 + 12, bev økte med 275% på ett år!). Tyskland 25,6% (14,3% og 11,3%). Snitt for EU-27 var 22% i mars 2022 (18% diesel!).

I 2030 antas at ladbare biler (bev og phev) vil utgjøre ca 45% og antall biler vil være 45 millioner. Dette stemmer bra med produsentenes prognoser der ingen tror på lavere enn 50% andel og tallet har vært stigende år for år. Andelen ladbare hybrider vil nok synke betraktelig, skjønt jeg mener at med rundt 75 km rekkevidde er dette et fornuftig alternativ på alle måter.

Så får en håpe at infrastrukturen blir bedre enn nå med ladere som ikke virker og betalingsmåter som er som labyrinter!

Når en legger til at nye skip blir CO2-fri og gamle skip lett kan bygges om, så er utsiktene veldig bra! Ta også med elektriske busse som allerede er kommet for fullt og ellastebiler og hydrogenlastebiler som kommer for fullt. Og hydrogentog (om noen battertog) og omfattende utbygging av strømledninger for tog! Og omfattende overgang fra gassbasert oppvarming og varmt vann til varmepumper. Ja da går utviklingen skikkelig raskt (også takket være Putins krig i Ukraina (ingen gass og olje derfra)).

Ja, det går fort nok av seg selv nå, og folk er motiverte for å forlate fossilt drivstoff. Russland har mange råvarer vi trenger for elektrifisering, så pålegge ved lov om overgang hvor råvaretilgang tilligger sanksjoner og logistikk kaos, blir som uklokt rett og slett. Synes det rett og slett EEU utviser dårlig timing og dømmekraft. Ja, jeg er enig med the very end at vi må ha flere prosesser i gang samtidig, men nå må fornuft og ha tilpasningsevne uten unødvendige lovpålagte bindinger. Må ha mulighet å ta prioriteringer for å navigere ut av elendigheten som er under oppseiling. EEU får sette seg litt i baksetet en periode og la god og andre med fornuftig dømmekraft sette dagsorden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...