Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er feil med clutchen?


Anbefalte innlegg

Hei !

Hadde min Kia Sportage på EU kontroll og det gikk fint. Men de bemerket at clutch'n ikke var helt  i vater, som jeg viste fra før. Fikk prisantydning på 14-22000 i reparasjon, avhengig av hva som er defekt. Å bytte clutch er en ting, men svinghjul ble nevnt som et mulig og dyrere problem. 

Har lest den fine intro'en til clutch på  https://bilfag.portfolio.no/read/0dd7c57e-f9eb-4cd4-a5fd-9fe548aaf0a4 

Symptomer på min bil:

  • Vanskelig å få i revers, spesielt rett etter nedbremsing/kjøring. De andre girene fungerer greit, men merker jo at det ikke er "smooth", spesielt ved nedgiring på høyt turtall
  • Det kommer "krakelyd" hvis jeg tvinger den i revers. Men jeg kan ofte unngå "krakelyd" hvis jeg trykker clutch'n hardt inn, eller venter til motoren har gått på tomgang i 10-15 sek før jeg girer til revers.  
  • Det er ikke problemer med drivkraft. Bilen trekker godt når den først er i gir, også på høyt gir/lavt turtall (diesel kjerre)

Min forståelse da er at lamellplaten og svinghjulet bør være ok, fordi det ikke er problemer med drivkraft. 

Med andre ord, enten er clutch'n ødelagt, eller utløsermekanismen.  Jeg vet ikke om det er wire(selvjusterende) eller hydraulisk clutch på kjerra. 

Kan noen her med litt peiling kommentere så hadde det vært fint. 

Erik

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man uansett må ha opp for å bytte én del så er det lurt å uansett bytte både clutchlamell og utløserlager og så sjekke svinghjul for feil mens det er oppe. Det er en såpass stor og dyr jobb at det er ulogisk å kun fikse én ting.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, kremt said:

Kan være verdt å selge bilen som den er hvis reparasjon koster mer enn bilens verdi. To-tre slike reparasjoner kan fort komme på 1-2 års tid.

Bilen har gått "bare" 130' på 10 år, så fortsatt mye bil igjen.  Tenker at det er verdt å reparere den for 20' . Har tatt EGR ventil, kalipere, brekk tidligere. Dessuten laang ventetid på el 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Powertrainer said:

Ville sett på justeringsmulighetene før jeg eventuellt hadde begynt med reperasjoner.

Det tenkte jeg også, men mekaniker nevnte ikke noe om justeringsmuligheter.  For høre med annet verksted. 

 

Lenke til kommentar
Erik Brenn skrev (7 minutter siden):

Det tenkte jeg også, men mekaniker nevnte ikke noe om justeringsmuligheter.  For høre med annet verksted. 

 

Wire kan du justere selv, er du usikker kan du google litt. Bilverksteder nevner ikke sånt fordi de skal tjene penger. Man må som oftes ta feilsøkingen selv og gi de spesifikke ting å utføre hvis man ikke har tid,kompetanse eller utstyr til å gjøre det selv. Jeg hadde en kadett en gang som var hard på giringen,spesiellt i revers. Det ble bra når jeg justerte clutchen. Jeg sier ikke at det må være det i ditt tilfelle men det er ihvertfall en mulighet og verd å sjekke. Sjekk om det er wirestrammer i forbindelse med pedaltilkoblingen. Er det hydraulisk så har jeg ingen erfaring med det men det går sikker ann å google.

Lenke til kommentar
Erik Brenn skrev (10 timer siden):

Vanskelig å få i revers, spesielt rett etter nedbremsing/kjøring. De andre girene fungerer greit, men merker jo at det ikke er "smooth", spesielt ved nedgiring på høyt turtall

Et triks kan være å ta veien innom et høyere gir (3.+) før du setter den i revers. Da kan man ofte få bremset det som måtte snurre av tannhjul i girkassen på ‘clutch-siden’ og det kan bli enklere å få lagt inn reversen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...