Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mitsubishi Colt. Servoproblemer


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en Mitsubishi Colt 2008 modell med elektrisk servo. Når det blir over 15 varmegrader ute blir styringen veldig treg, akkurat som den henger igjen. Jeg må ta så hardt i at jeg må kontrastyre andre veien. Når det er kaldt er det ingen problemer. Jeg har snakket med flere mitsubishi verksteder uten hell. De sier det er en nøtt. Er det noen som kan hjelpe. Jeg vurderer å flytte til en kald plass. 🙂 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har bare snakket, de har ikke sett noe på bilen? Er store muligheter for at servomotoren er defekt. Typisk for elektronikkfeil at komponentene utvider seg i varmen og dermed mister kontakt med hverandre på ett kretskort for eksempel.  

Den er vel såpass ny at det skal kunne gå an å se om servoen trekker strøm når problemet er til stede med ett diagnoseapparat. 

En annen måte å teste det på er å bruke frysespray på selve servomotoren for også kjøle den ned og se om den funker igjen. 

Burde vært en smal sak å feilsøke på for ett merkeverksted. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
8 hours ago, Hjart said:

Når det blir over 15 varmegrader ute blir styringen veldig treg, akkurat som den henger igjen.

Har bilen helt elektrisk servo, eller elektrohydraulisk? Skjer dette plutselig ved 15 grader, eller kommer det mer og mer når det blir varmt? Hvis det skjer plutselig, er det trolig noe feil med strømtilførselen til, eller styringen av, servomotoren. På en så gammel bil må man vurdere om dette er noe man kan leve med resten av bilens levetid, eller om det er noe som må ordnes. Alternativet er, som du sier, å flytte til et kaldt sted. Hvis du ikke skal over 15 grader anbefaler jeg nordøstre Finnmark.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (50 minutter siden):

Har bilen helt elektrisk servo, eller elektrohydraulisk? Skjer dette plutselig ved 15 grader, eller kommer det mer og mer når det blir varmt? Hvis det skjer plutselig, er det trolig noe feil med strømtilførselen til, eller styringen av, servomotoren. På en så gammel bil må man vurdere om dette er noe man kan leve med resten av bilens levetid, eller om det er noe som må ordnes. Alternativet er, som du sier, å flytte til et kaldt sted. Hvis du ikke skal over 15 grader anbefaler jeg nordøstre Finnmark.

Hei. Den har helt elektrisk servo. Det jeg merker er at det blir verre og verre jo varmere det blir. Ja nordøstre Finnmark kan være et alternativ. 🙂 

Lenke til kommentar
Opelduude skrev (1 time siden):

Du har bare snakket, de har ikke sett noe på bilen? Er store muligheter for at servomotoren er defekt. Typisk for elektronikkfeil at komponentene utvider seg i varmen og dermed mister kontakt med hverandre på ett kretskort for eksempel.  

Den er vel såpass ny at det skal kunne gå an å se om servoen trekker strøm når problemet er til stede med ett diagnoseapparat. 

En annen måte å teste det på er å bruke frysespray på selve servomotoren for også kjøle den ned og se om den funker igjen. 

Burde vært en smal sak å feilsøke på for ett merkeverksted. 

Hei. Jeg har hatt bilen på verksted, men de sier at de finner ingen feil. Det med frysespray skal jeg prøve ut selv. Takk for tips.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (3 timer siden):

Når det er varmt kan du jekke opp begge framhjula og kjenne om rattet er hardt da også. Er det det så er det noe mekanisk som henger. Er det ikke hardt da så er det motoren.

Hei. Skal teste det ut. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
6 minutes ago, Hjart said:

Hei. Den har helt elektrisk servo. Det jeg merker er at det blir verre og verre jo varmere det blir. Ja nordøstre Finnmark kan være et alternativ. 🙂 

Så det skjer altså ikke plutselig en endring ved ca 15 grader? Da er det neppe elektrisk feil, men mekanisk. Gjetter (helt vilt) på feil i servoenheten. Kan du leve med det, så la det være. Du bruker fort flere ganger bilens verdi på å finne ut av dette. Nordøst-Finnmark er ikke for de fleste av oss, meg inkludert 😮

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (2 timer siden):

Så det skjer altså ikke plutselig en endring ved ca 15 grader? Da er det neppe elektrisk feil, men mekanisk. Gjetter (helt vilt) på feil i servoenheten. Kan du leve med det, så la det være. Du bruker fort flere ganger bilens verdi på å finne ut av dette. Nordøst-Finnmark er ikke for de fleste av oss, meg inkludert 😮

Tror ikke jeg kan ha det sånn. Jeg elsker å kjøre bil, men nå gruer jeg meg for å kjøre når det er varmt. Hvis jeg ikke finner en rimelig løsning tror jeg at det blir avskilting.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
7 minutes ago, Hjart said:

Tror ikke jeg kan ha det sånn. Jeg elsker å kjøre bil, men nå gruer jeg meg for å kjøre når det er varmt. Hvis jeg ikke finner en rimelig løsning tror jeg at det blir avskilting.

Koble fra hele servostyringen? Det er jo en liten og lett bil, så den bør være uproblematisk å kjøre uten servo. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...