Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ikke nok smertestillende?

Gjest 02ab3...62d

Anbefalte innlegg

Gjest 02ab3...62d

Jeg har nettopp opperert ut en visdomstann.

Med meg hjem fikk jeg noen pinex forte og 600g ibux. 

Jeg ser at jeg kun kan ta 8 paracet og 3x600 ibux iløpet av døgnet, men effekten av 1 paraceten er på vei ut etter 90 minutter.. Hvordan skal jeg komme meg gjennom 3-4 dager til med dette?

Anonymous poster hash: 02ab3...62d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 6bb9d...8de

Kontakt kirurgen/tannlege/fastlege og legg frem problemstillingen.

Hva som er nok er subjektivt ut fra egen toleranse og smerteterskel, du skal ikke lide deg gjennom dette men heller ikke bli avhengig av opiat.

Anonymous poster hash: 6bb9d...8de

Lenke til kommentar
Gjest 02ab3...62d skrev (19 minutter siden):

men effekten av 1 paraceten er på vei ut etter 90 minutter.

Litt feil.

image.png.bc826a2e0b851a015ee33f7c17189160.png

Tar du 500 mg paracetamol er halveringstiden ca 2-3 timer.

Se her: https://tidsskriftet.no/2000/11/legemidler-i-praksis/bruk-av-paracetamol-til-voksne

Så det å starte med en høy dose (type 1 gram) og "fylle på" ved behov med 500 mg hver tredje time er nok for de fleste.

Jeg hadde selv kirurgisk fjerning av visdomstennen. Hos meg holdt det lenge nok med kun paracet alene. Smertene er går kjapt over - og jeg hadde ikke behov for å ta mer enn et par paracet totalt sett. 

Lenke til kommentar
Gjest 02ab3...62d

Fint du kan fortelle meg hva jeg teoretisk skal oppleve av paracet. 

Enda mer spennende å høre om din opplevelse etter tannlegebesøket, hvordan tror du det bidrar til min opplevelse?

Tannlegen var akkurat like behjelpelig som Milhouse. Så her blir det rasjonering av paracet. Ender smerten opp emd å være like ille som den jeg våknet opp til i dag morges, så blir dette en grusom helg.

Lenke til kommentar
Gjest 02ab3...62d skrev (2 timer siden):

Fint du kan fortelle meg hva jeg teoretisk skal oppleve av paracet. 

Enda mer spennende å høre om din opplevelse etter tannlegebesøket, hvordan tror du det bidrar til min opplevelse?

Tannlegen var akkurat like behjelpelig som Milhouse. Så her blir det rasjonering av paracet. Ender smerten opp emd å være like ille som den jeg våknet opp til i dag morges, så blir dette en grusom helg.

Jeg foreslår at du svelger arrogansen din sammen med paraceten. 

Det er vanlig å dele egenerfaring som er relevant i slike tråder. Det er samtidig enda vanligere å dele faktaopplysninger som er relevant ovenfor det du lurer på. Du frykter en grusom helg. Da kan jeg fortelle deg at det neppe kommer til å skje - og at du frykter noe helt unødvendig. Men; du har vel låst deg fast i at den "ubehjelpsomme" tannlegen din ikke har gitt deg nok piller og søker sympati for det?

Det er etter mitt syn de "verste" brukerne av nettforum. Folk som kun er ute etter bekreftelser på egne holdninger og meninger. Som slår ned på alt annet som ikke er ønsket fra TS - med spydigheter og usaklige svar.

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Har du en ispose kan du benytte det for ytterligere smertelindring utover medikamentell behandling. Obs, ikke ispose direkte på huden og husk pauser. For eksempel denne:  https://www.farmasiet.no/catalog/dyrepleie-fritid-og-reise/sport--og-fritidsutstyr/nexcare-coldhot-comf-kuldevar-11,5001069

God bedring!

PS: Virker som du kun tok paracet, selv om du fikk ibux med deg hjem i tillegg? Kombinasjonen med paracet og ibux kan gi bedre smertelindring.

Lenke til kommentar
Gjest 02ab3...62d skrev (10 timer siden):

Jeg har nettopp opperert ut en visdomstann.

Med meg hjem fikk jeg noen pinex forte og 600g ibux. 

Jeg ser at jeg kun kan ta 8 paracet og 3x600 ibux iløpet av døgnet, men effekten av 1 paraceten er på vei ut etter 90 minutter.. Hvordan skal jeg komme meg gjennom 3-4 dager til med dette?

Altermol eller tramadol, men de er vanedannende og reseptbelagt. Du kan også prøve å bytte ut ibuprofen(ibux) med diklofenak(voltaren), men husk på at du aldri skal kombinere de to. Selv om begge er innenfor gruppen NSAID så opplever mange forskjell på effekten, både den inflammatoriske og smertedempende. Men før du tar noen grep som helst så ta det opp med legen din. Det mer uortodokse rådet er å ta seg noen drammer, men kombiner det ALDRI med smertestillende.

Lenke til kommentar

Det har jo gått 10 timer, så hva har du tatt til nå og hvordan synes du det har fungert ?

Støtter det som står skrevet ang Ibux, så ikke bruk bare Paracet hvis du har smerter.

Når jeg trakk visdomstann fikk jeg en pakke Paralgin Forte med meg, men trengte ikke bruke noe av denne.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (28 minutter siden):

Det har jo gått 10 timer, så hva har du tatt til å og hvordan synes du det har fungert ?

Støtter det som står skrevet ang Ibux, så ikke bruk bare Paracet hvis du har smerter.

Når jeg trakk visdomstann fikk jeg en pakke Paralgin Forte med meg, men trengte ikke bruke noe av denne.

Også nyskjerrig på hvordan det fungerte.

Var selv hos spesialist for å ta ut to visdomstenner. Fikk også paralgin forte, men hadde ikke behov for å bruke de. Heldigvis. 😀

Interessant at det er så stor forskjell

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...