Redaksjonen. Skrevet 2. juni 2022 Del Skrevet 2. juni 2022 Viken vil være med å spleise på litt mer av Fornebubanen Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 2. juni 2022 Del Skrevet 2. juni 2022 Fornebubanen er kort vei til endeholdeplass. Marginalt, og har svært liten oppside. Dødfødt. Gjør kort prosess og snu i tide… 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. juni 2022 Del Skrevet 3. juni 2022 Overskridelsene bedre av at de fordeles ut over flere offentlige budsjetter? Lenke til kommentar
HavardS Skrevet 3. juni 2022 Del Skrevet 3. juni 2022 Rykkinn er et boligområde i Bærum kommune utenfor Oslo), med rundt 15 000 innbyggere i området. Stedet ble utbygd med blokk- og rekkehusbebyggelse fra tidlig på 1970-tallet. (Kilde: Wikipedia). Offentlig transport med buss til Oslo S, linje 160. Med ekspressbuss tar det 35 minutter fra Rykkinn senter til St. Olavs plass, 22 minutter til Lysakerlokket. Bedre offentlig transporttilbud kan en vanskelig tenke seg. I de 28 år jeg bodde på Rykkinn var mine kontoradresser Drengsrud i Asker, Sandvika og Lysaker. Til og fra jobben på sykkel mai-november, resten av året med buss/privatbil ca. 40/60. Boområdet på Fornebu er flatt, mye ligger i gangavstand fra Lysaker stasjon (buss/tog). Busser betjener Fornebu i dag på en god måte. Politisk er det en målsetting at flest mulig tar enten sykkel eller offentlig transport for jobbreiser. Allerede i dag har Fornebuområdet et bedre offentlig transporttilbud enn de 15 000 innbyggerne på Rykkinn. En vanlig feil som alt for ofte gjøres i offentlige prosjekter er at en begynner med løsningen uten først å undersøke hvilket problem en skal løse. For Fornebuområdet er det et offentlig persontransporttilbud for 15 000 -20 000 personer som skal løses. En underjordisk T-bane til Majorstua som koster over 23 milliarder kroner trengs ikke for å løse dette transportproblemet. Det løses med en oppgradering av busstilbud og gang/sykkelstier samt parkeringshus ved Lysaker stasjon for sykler, helst et robotlager slik at (el-)syklene, som etter hvert er blitt ganske dyre, oppbevares trygt. Slik kan samfunnet spare i området 20 milliarder kroner og samtidig sørge for at flere beholder helsen lengst mulig gjennom daglig mosjon, gå og sykle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå