knutinh Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 (endret) https://khrono.no/skadelige-holdninger-i-norsk-akademia/691984 Sitat Som en av Gundersens både tidligere og fremtidige studenter synes jeg det er svært ubehagelig og det gjør med utrygg å skulle bli undervist av han. Hvis det er slik at Gundersen faktisk støtter uttalelsene fra Peterson jeg trekker frem i denne kronikken, vil jeg gå så langt som å si at det er svært problematisk at han er ansatt ved UiO og får undervise studenter. Svar fra Gundersen: https://khrono.no/et-typisk-forsok-pa-kansellering/692723 Sitat Hvis Imset virkelig føler seg «utrygg» må hun nesten si hva hun mener. Hvis «safe space» for henne er et akademisk rom der man ikke kan eksponeres for Jordan Peterson, lærere som mener at Peterson har enkelte poenger, eller meninger man ikke liker, er jeg uenig. Jeg vil ikke ha et slikt universitet.…. Universitetet i Oslo har gode tradisjoner for å beskytte sine ansatte når det stormer. Men heller ikke det er noen selvfølge i Norge. Jeg er glad jeg ikke har Curt Rice (NMBU) som rektor, eller rektoratet Anne Borg & Marit Reitan (NTNU) i min lederlinje. Edit: Jeg forstår at Jordan Peterson er kontroversiell. Jeg synes det. Gundersen synes det. Veldig mange akademikere og kulturpersonligheter er/var kontroversielle, og selv de smarteste sier vel mye rart. Det jeg ønsker å diskutere er at noen kan føle seg utrygg av at en professor blir sitert i mediene på at JP har rett i noen poenger. Og at samme student er kritisk til at professoren får fortsette i jobben. -k Endret 2. juni 2022 av knutinh 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg neglesprett Skrevet 1. juni 2022 Populært innlegg Del Skrevet 1. juni 2022 Helt klart et forsøk på kansellering. 10 3 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg nightowl Skrevet 1. juni 2022 Populært innlegg Del Skrevet 1. juni 2022 Sitat svært ubehagelig og det gjør med utrygg å skulle bli undervist av han -- Embla Imset Å herre. Enda ei skrulle som er hårsår på andres vegne. Woke bullshit. 15 1 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 Kan vi ikke bare kalle det for dette tiårsets variant av strusedebatten? Det sies med onde tunger, at strutsen begraver hodet i sanden vis den blir skremt. Eller skal vi kalle cancel culture for et forsøk på bokbrenning? 1 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 (endret) Dette beviser alle poengene til JP. Skremmende at vi har slike samfunns ødeleggende krefter i akademia. Disse son holder på med dette i akademia er ikke noe bedre enn brunkjortene. Og like ignorante. Endret 1. juni 2022 av Theo343 4 1 1 Lenke til kommentar
anon_83104 Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 Vel, Jordan Peterson er i all hovedsak en pseudointellektuell. Men han er dyktig i å formidle psykologi, og hans metodikk når frem til mange potensielle pasienter. Men han har på ingen vis en autoritet utenom psykologifeltet. Mange av hans synspunkter er strengt tatt videreføring av avleggse ideer, og mange har røtter i kokså dubiøse bevegelser. Foreleseren er inkompetent hvis han ikke er i stand til å sjekke kritikken filosofer, biologer, eller omtrent hver bidige felt Jordan Peterson berører faktisk har om hans synspunkter. For omtrent ingenting er korrekt, og bøker han henviser til er anerkjente kvakksalvere. 5 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Theo343 Skrevet 1. juni 2022 Populært innlegg Del Skrevet 1. juni 2022 (endret) 2 minutes ago, .,. said: Vel, Jordan Peterson er i all hovedsak en pseudointellektuell. Men han er dyktig i å formidle psykologi, og hans metodikk når frem til mange potensielle pasienter. Latterlig forsøk på hersketeknikk. Omtrent slik nazistene holdt på med jødene. Men jeg forstår at selverklærte intellektuelle føler seg truet av JP. Han kler de nakne og dominerer de. Endret 1. juni 2022 av Theo343 9 1 Lenke til kommentar
anon_83104 Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 Theo343 skrev (2 minutter siden): Latterlig forsøk på hersketeknikk. Omtrent slik nazistene holdt på med jødene. Er du seriøs nå? 8 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 1. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2022 (endret) .,. skrev (12 minutter siden): Foreleseren er inkompetent hvis han ikke er i stand til å sjekke kritikken filosofer, biologer, eller omtrent hver bidige felt Jordan Peterson berører faktisk har om hans synspunkter. For omtrent ingenting er korrekt, og bøker han henviser til er anerkjente kvakksalvere. Er du enig med første debattant at studenter med noen rimelighet kan bli utrygg av å bli undervist av Gundersen? Har du noen gang følt deg utrygg av å diskutere med meg? Synes du at arbeidsgiver ut fra denne debatten bør vurdere å gi Gundersen fyken? -k Endret 1. juni 2022 av knutinh 3 2 2 Lenke til kommentar
Pizza3333 Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 "Petersons støttespillere består av nynazister, konservative kristne og «vanlige folk». Støttespillerne hans erkjent for å true med fysisk vold, spre personlig informasjon om Petersons kritikere på nett og sende hatmeldinger." Jeg vet ikke hva jeg skal si engang.. 4 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 2 minutes ago, .,. said: Er du seriøs nå? Å latterliggjøre og dehumanisere er kjent taktikk, ved å mene at han snakker til potensielle pasienter. 2 1 Lenke til kommentar
anon_83104 Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 (endret) Theo343 skrev (17 minutter siden): Å latterliggjøre og dehumanisere er kjent taktikk, ved å mene at han snakker til potensielle pasienter. Jeg har belegg for akkurat den uttalelsen. Og den siste setningen din henger ikke på greip med verken det jeg sa, eller helt det du selv sier her. Det er vel dermed du som begår hersketeknikk her. Du kan selv undersøke hva faktiske filosofer sier om Petersons filosofi-forståelse. Eller hva jurister har påpekt om hans tolkning av den ‘kontroversielle’ loven i Canada som gjorde han berømt. Eller noen av de andre områdene han liker å fremstå som ekspert i. Og så kan du lese det jeg skrev en gang til, slik at du får med deg at jeg påpekte at han har evner som en praktiserende psykolog. Det er mao. noe han kan, i motsetning til det andre. PS: Du har ennå ikke helt skjønt hva hersketeknikk er Endret 1. juni 2022 av .,. 4 1 Lenke til kommentar
anon_83104 Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 knutinh skrev (17 minutter siden): Er du enig med første debattant at studenter med noen rimelighet kan bli utrygg av å bli undervist av Gundersen? Har du noen gang følt deg utrygg av å diskutere med meg? Synes du at arbeidsgiver ut fra denne debatten bør vurdere å gi Gundersen fyken? -k Hva har dette med det jeg skrev å gjøre? 5 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 1. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2022 .,. skrev (1 minutt siden): Hva har dette med det jeg skrev å gjøre? Hvis du vil starte en ny tråd, så er du velkommen til det. Hvis du ønsker å delta her ber jeg deg høflig om å lese første post og relatere innspill til den. -k 2 1 Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 Pizza3333 skrev (8 minutter siden): "Petersons støttespillere består av nynazister, konservative kristne og «vanlige folk». Støttespillerne hans erkjent for å true med fysisk vold, spre personlig informasjon om Petersons kritikere på nett og sende hatmeldinger." Jeg vet ikke hva jeg skal si engang.. Jeg mener å huske jeg så et klipp hvor Jordan Peterson ble konfrontert med dette. Hans svar var at han ikke likte nazister. 😄 (Hvem gjør vel det?) Og ellers stilte han seg uforstående til at det på en eller annen måte liksom skulle være hans skyld at nazister likte han. Det er godt mulig nazister (og andre uhyggelige grupper) liker mye av det han sier, men er dette virkelig Jordan Peterson sin feil? Såvidt jeg kan huske har han aldri sagt noe som vitner om at han er nazist eller støtter nazisme. 5 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 Sitat Ved å fremme seg selv som ansatt ved UiO og ikke som privatperson, trekker Gundersen også UiO inn i denne debatten. Dette gjør Gundersens støtte til Peterson enda mer problematisk. Her bygges det på et premiss at debatten ikke er unyansert, og da blir det litt for dumt å fordømme en professor som uttaler seg politisk. Politisk aktivisme, slik som både Embla og Kristian utøver, er et viktig fundament i vårt demokrati. Jeg er ikke interessert i å forsvare Jordan Peterson, men Embla kaster ut svært fordømmende anklager i dette innlegget og gjør Kristian til en "guilty by association". 3 1 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 1. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2022 .,. skrev (12 minutter siden): …PS: Du har ennå ikke helt skjønt hva hersketeknikk er La meg gjette: hersketeknikk er å uttale seg nedlatende om hva andre skjønner og ikke skjønner? -k 2 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 2. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2022 (endret) Hvilket miljø og impulser er det denne studenten beveger seg i som gjør at hun kan tenke så forskjellig fra meg? Det er kanskje den større diskusjonen. At noen og enhver kan tenke for sitt indre at en person er teit og ønske at man slapp å forholde seg til ham er menneskelig. Men denne studenten er vel farget av et miljø (evt digitalt) hvor dette er en grei ting å si offentlig. Hvor det er naturlig å føle seg «truet» av en professor som står fram i avisen i noen som helst grad liker en du ikke liker. Hvor det å kritisere at han får fortsette i jobben er naturlig. Kanskje har hun et nettverk rundt seg (stort eller lite) som deler noen av disse meningene, og som også mener at JP er så untouchable at alt annet enn berøringsnekt gjør at man må vurdere vedkommendes stilling? Jeg skulle gjerne ha forstått slike miljøer bedre. Er de generelt for snevrere rammer for professorer, eller bare når det gjelder visse typer utsagn? Ville hun ha reagert på samme måte hvis Gundersen hadde sagt at Mao hadde noen fornuftige ståsteder? Jeg hadde en foreleser som var en svært offentlig kommunist på fritida. Jeg delte (mildt sagt) ikke hans politiske syn. Men jeg følte meg aldri «utrygg» og jeg argumenterte aldri for at han skulle miste jobben. Burde jeg det? -k Endret 2. juni 2022 av knutinh 4 2 Lenke til kommentar
Outlier616 Skrevet 2. juni 2022 Del Skrevet 2. juni 2022 Å si at det at nazister støtter Jordan Peterson er et uttrykk for hva Jordan Peterson mener, er et logisk falsum. Hvorfor er det ALLTID en ung kvinne som har tilbragt for mye tid på Twitter, Tumblr eller TikTok, som skal komme med dette safe space woke tullet? Akademia EKSISTERER for å underholde forskjellige meninger. Det skal være et "safe space", ja, men det skal være et safe space for alle meninger. Hvis du ikke tåler at andre mennesker har andre meninger, så er ikke akademia for deg. 6 3 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 2. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2022 (endret) https://khrono.no/student-embla-imset-sier-hun-aldri-onsket-a-fa-noen-sparket/692686 Sitat Når man er professor, og har den sikreste stillingen i Norge, kan man stilles litt høyere krav til enn den studenten. Det er jeg enig i på et personlig nivå. Men alle som velger å stikke hodet fram i offentlig debatt må tåle krass kritikk av sine innspill. Det kan ikke være slik at bare fordi jeg mangler utdanning i humanoria så skal mine argumenter unntas kritikk som en fagperson ville ha fått. Jeg har ikke noe ønske om å «ta» Imset, og fjas om at hun må sparkes ut av studiet er helt på bærtur. Min vinkel er at vi må forstå den gruppen Imset representerer, og samfunnet må tenke nøye igjennom hvilken makt vi tillater å gi slike utspill. Burde f.eks arbeidsgiveren til Gundersen nå ta en prat med ham? Gi ham en advarsel? Hvilken endring i samfunnet er det hun pusher for å få, og vil vi like utfallet hvis hun får sin vilje? Gundersen: Sitat Hennes angrep var lite velfundert. Men det gjelder veldig mange av kanselleringsforsøkene, også de som når fram. Det var ikke hennes hensikt, men jeg mener hun eksponerer problemet med «cancel culture»-fenomenet. Det er gjerne veldig svakt fundert og det er «guilt by association». Imset bruker bare sekundærkilder om det hun sier Peterson står for. Inset: Sitat Embla Imset sier hun ikke har ment at Kristian Gundersen bør få sparken. — Det mener jeg absolutt ikke. Jeg prøver å få fram noen nyanser. … hvis Kristian Gundersen støtter de meningene til Jordan Peterson som jeg har trukket fram… er vi over i et mer grålandskap med tanke på norsk lov, som slår fast homofile og transpersoners rettigheter, religionsfrihet og så videre.…. Jeg har ikke sett at så mange har trukket fram at det er et problem at studenter faktisk føler seg utrygge, sier hun. -k Endret 2. juni 2022 av knutinh 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå