jacobandersen Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 (endret) Tenker du at folkeslag som er svært ulike kan leve fredfult i lag på lang sikt? Hvis ja, hvorfor tenker du det? Om nei, hvorfor? Hvorfor vil det ende bedre her i Norge og vestlige land, enn de fleste andre steder? Ut fra det jeg ser, tenker jeg at det ikke er mulig. Rett og slett fordi menneskenaturen ikke er slik, den takler det ikke. Etterhvert i alle land, så blusser det opp konflikter mellom gruppene. De hater hverandre og hevn skaper mer hevn. Endret 1. juni 2022 av jacobandersen 1 Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 (endret) Hvor lang tid snakker vi? For Norge, Danmark og Sverige kriget århundrer etter århundrer, selv om vi var ganske like. Endret 1. juni 2022 av shockorshot Lenke til kommentar
jacobandersen Skrevet 1. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2022 (endret) shockorshot skrev (2 minutter siden): Hvor lang tid bakover snakker vi? For Norge, Danmark og Sverige kriget århundrer etter århundrer, selv om vi var ganske like. Vi snakker om mennesket tusenvis av år tilbake i tid. Og jeg tenker ikke på stater som kriger, men menneskene i etnisk og religiøst heterogene samfunn. Endret 1. juni 2022 av jacobandersen Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 Vold er på vei ned, andelen innvandrere og etterkommere av innvandrere går opp. Empirien sier ja. Jeg er mer bekymret for slike som deg som antyder at etnisitet skal korreleres med vold. 2 Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 (endret) 1 minute ago, jacobandersen said: Vi snakker om mennesket tusenvis av år tilbake i tid. Og jeg tenker ikke på stater som kriger, men menneskene i etnisk og religiøst heterogene samfunn. Vel folk som er veldig like klarer ikke det, så hvorfor skulle folk som er ulike det? F.eks. det er en sivilisasjon som utfører folkemord og kjører aggresjonskrig mot et annet broderfolk akkurat nå i Europa. Endret 1. juni 2022 av shockorshot 1 Lenke til kommentar
jacobandersen Skrevet 1. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2022 (endret) Gavekort skrev (3 minutter siden): Vold er på vei ned, andelen innvandrere og etterkommere av innvandrere går opp. Empirien sier ja. Jeg tenker ikke på generell kriminalitet. Det jeg tenker på er at gruppene kjemper mellom hverandre, både i demokratiet og ellers, om privilegier og fordeler. At de angriper hverandre målrettet, enten fysisk eller psykisk. Begge deler gir grobunn for hat, hevn og mere hat. Greier menneskenaturen det her? Endret 1. juni 2022 av jacobandersen Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 jacobandersen skrev (Akkurat nå): Jeg tenker ikke på generell kriminalitet. Det jeg tenker på er at gruppene kjemper mellom hverandre, både i demokratiet og ellers, om privilegier og fordeler. At de angriper hverandre målrettet, enten fysisk eller psykisk. Så vi snakker ikke om vold, men vi snakker om målrettet fysisk angrep? Vi har allerede 15% ikke-etnisk norske. Vi skulle allerede sett en politisk effekt om de ikke ble assimilerte. 1 Lenke til kommentar
jacobandersen Skrevet 1. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2022 Gavekort skrev (5 minutter siden): Så vi snakker ikke om vold, men vi snakker om målrettet fysisk angrep? Vi har allerede 15% ikke-etnisk norske. Vi skulle allerede sett en politisk effekt om de ikke ble assimilerte. Og jeg snakker også om søken etter privilegier/lovlig stjeling av de(n) andre gruppens ressurser. For øvrig har jeg ikke skrevet at ting bare går en vei. Jeg skriver om menneskets natur. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 Folk med svært forskjellig hudfarge og religion har levd fredelig side om side i lang tid i en rekke historiske samfunn. Og det motsatte har vært tilfelle: man har hatet og diskriminert og drept de som er annerledes. -k Lenke til kommentar
jacobandersen Skrevet 1. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2022 (endret) knutinh skrev (Akkurat nå): Folk med svært forskjellig hudfarge og religion har levd fredelig side om side i lang tid i en rekke historiske samfunn. Og det motsatte har vært tilfelle: man har hatet og diskriminert og drept de som er annerledes. -k Hvilke samfunn og når? Var det slik over lang tid? Endret 1. juni 2022 av jacobandersen Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 jacobandersen skrev (4 minutter siden): Og jeg snakker også om søken etter privilegier/lovlig stjeling av de(n) andre gruppens ressurser. For øvrig har jeg ikke skrevet at ting bare går en vei. Jeg skriver om menneskets natur. Menneskets natur? For meg så høres dette bare ut som renspikket rasisme. 1 Lenke til kommentar
jacobandersen Skrevet 1. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2022 Gavekort skrev (Akkurat nå): Menneskets natur? For meg så høres dette bare ut som renspikket rasisme. Da tenker du på rasisme mot menneskeligheten som helhet? Ja, du kan vel si det. Jeg har ikke mye tro på menneskenaturen, så det er vel en slags artisme kanskje? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 jacobandersen skrev (Akkurat nå): Da tenker du på rasisme mot menneskeligheten som helhet? Ja, du kan vel si det. Jeg har ikke mye tro på menneskenaturen, så det er vel en slags artisme kanskje? Du sier menneskeheten som helhet, men eneste skillet du har gjort i denne tråden er på rase. 1 Lenke til kommentar
jacobandersen Skrevet 1. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2022 (endret) Gavekort skrev (4 minutter siden): Du sier menneskeheten som helhet, men eneste skillet du har gjort i denne tråden er på rase. Ja, mennesket har, nesten som en naturlov, tendens til å danne grupper. Disse kan være basert på mye forskjellig, men de sterkeste er tro/filosofi/ideologi og gener. Disse gruppene vil så, nesten som fysisk materie følge sin natur, gnisse mot hverandre. Der de kjemper om fordeler, dominans og utfører hevn. Det gjelder uansett hvilke nasjon eller gruppe en tilhører. Endret 1. juni 2022 av jacobandersen 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 jacobandersen skrev (4 minutter siden): Hvilke samfunn og når? Var det slik over lang tid? Jøder i Iran/Persia fra ca 500 f.kr. til ca 1979. https://en.wikipedia.org/wiki/Persian_Jews Jøder, kristne og muslimer i Muslimsk okkupert Spania fra år 711 til 1147 https://www.neh.gov/article/ornament-world-and-jews-spain Romerriket, hvor menn fra okkuperte områder og barn av frigitte slaver kunne få fulle borgerretter på tross av bakgrunn. Min kjennskap til nevnte samfunn er i beste fall overfladisk. Jeg sier ikke at nevnte samfunn har vært fri for stridigheter eller at disse samfunnene har være liberale i vår moderne forståelse av ordet, men det synes som perioder hvor man har tolerert hverandre, og greid å sameksistere. Jeg deler ikke en evt tanke om at forskjellige etnisiteter, religiøse og kulturelle grupper aldri kan sameksistere fredelig. Det interessante er hvorvidt man må ha en "kultur som ligger over gruppe-kulturen" for å greie å ha lover og normer som gjør at forskjellige folkegrupper kan fungere godt sammen. Eller må man ha en liberalistisk stat som i praksis gjør minst mulig, sånn at de forskjellige sektene kan leve i hver sin boble? Er det mulig å ha et samfunn som er så basert på kollektivet og staten som det Norge er, og samtidig legge opp til at de enkelte gruppene kan velge å ha liten kontaktflate med hverandre? -k 1 Lenke til kommentar
Outlier616 Skrevet 2. juni 2022 Del Skrevet 2. juni 2022 9 hours ago, Gavekort said: Vold er på vei ned, andelen innvandrere og etterkommere av innvandrere går opp. Empirien sier ja. Dette utsagnet er teknisk sett korrekt, men dypt uærlig i fremstilling. Innvandrere i Sverige f.eks står for over 90% av den groveste volden, og det har gått mest opp de siste årene etter flyktningebølgen. Dersom man blander parkeringsbøter med drap og overfall, så får man den statistikken man ønsker seg. Da kan man også "bevise" at den etnisk svenske befolkningen også er "like ille", siden parkeringsbøter og fartsovertredelser forekommer langt oftere enn skytinger og bombinger. Til trådstarters spørsmål: Kan ulike folkeslag leve sammen? Det spørs hva du mener. Det er vanskelig å dra konkrete konklusjoner fordi det er så tabubelagt og så mye berøringsangst, men én ting som er helt klart er at det er alt for lett å skylde på sosioøkonomi. Hvite og asiater har tilsynelatende få problemer med å leve sammen. Begge er ofte "model minorities" i hverandres land. Latinamerikanske innvandrere og folk fra MENA-land havner et sted imellom. Den mest problematiske gruppen i alle samfunn, være det seg Sør-Amerika, Nord-Amerika, Europa, eller selve Afrika, er folk av afrikansk opprinnelse. Det er ekstremt usansynelig at det kun er diskriminering og sosioøkonomi som gjør at de sliter absolutt overalt, særlig i deres egne land. Den beste forklaringen og prediktoren på hvorvidt folk klarer å leve sammen er kultur, utdanning og IQ. Det er vanskelig å leve sammen med folk som har et fundamentalt annet syn på verden enn oss selv. Derfor bør det i min oppfatning sterkt begrenses innvandring fra land med en annen kultur. Innvandring bør også begrenses til de som har forutsetninger for å integrere seg og klare seg i det norske samfunnet. 1 1 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 4. juni 2022 Del Skrevet 4. juni 2022 (endret) Gavekort skrev (På 1.6.2022 den 22.02): Vold er på vei ned, andelen innvandrere og etterkommere av innvandrere går opp. Empirien sier ja. Tja, kommer ann på hvilken vold du sikter til. Politiets drapsoversikt viser følgende: I perioden 2011–2020 ble kniv og stikkvåpen benyttet som våpen i 49 % av sakene, mens andelen i 2020 var 57 %. I samme periode har 141 mennesker blitt knivdrept i Norge. Den samme oversikten viser at antallet drapsforsøk siste femårsperiode ble mer enn tredoblet. Jeg tror nok at forskjellige folkegrupper kan leve i samme land uten konflikt, men da må det eksistere en form for felles forståelse og identitet, uten dette går ting til helvete. Endret 4. juni 2022 av Mr.Duklain 2 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 8. juni 2022 Del Skrevet 8. juni 2022 (endret) Mr.Duklain skrev (På 4.6.2022 den 19.53): Jeg tror nok at forskjellige folkegrupper kan leve i samme land uten konflikt, men da må det eksistere en form for felles forståelse og identitet, uten dette går ting til helvete. Det tror jeg også. Man kan tilbe forskjellige guder, bære forskjellige klær, spise forskjellig mat, men man må ha noe slags «lim» som binder det sammen. Respekt for grunnlov og demokrati kan være et slikt lim. Idrett, kultur og sagnomsuste historiske karakterer kan være en annen. Jaget etter personlig fremgang, rikdom og fysisk skjønnhet kan kanskje også være det (men på en negativ måte?). Jeg vil gjerne tro at en «liberal» samfunnsånd gir plass for de som er annerledes og minoriteter til å uttrykke seg, blomstre og føle seg trygge. I min verden så er liberal det å ha frihet fra utilbørlig tvang, underkuelse og forskjellsbehandling. Jeg vil gjerne at Nordmenn skal se verdien av frihet, på tvers av våre egne religiøse/kulturelle/politiske sympatier. -k Endret 8. juni 2022 av knutinh Lenke til kommentar
Outlier616 Skrevet 8. juni 2022 Del Skrevet 8. juni 2022 Venstresiden snakker ofte om toleranseparadokset ift. høyresiden, men selv har de uendelig tålmodighet for den mest intolerante ideologien av dem alle, islam. 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå