Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøper vil heve kjøp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
19 hours ago, _R2D2_ said:

Samtidig, hvor mye ansvar skal man sitte med i ettertid som selger på en 18 år gammel bil?

Med mindre man bevist har gått inn for å lure kjøper, så er jo biler som nesten er 20 år gamle tikkende bomber hvor alt kan skje.

helt enig, det er et forhold mellom forventet verdi og "kvalitet" (I mangel på et mer beskrivende ord). Mange slitedeler må man nesten forvente å kunne måtte bytte på en bil som har gått 270k km og 18 år. Samtidig har vi enda ikke fått oppgitt hvor lekkasjen har oppstått. 

Lenke til kommentar
Mephisto- skrev (51 minutter siden):

Samtidig har vi enda ikke fått oppgitt hvor lekkasjen har oppstått. 

Og vi har heller ikke fått vite over hvor mange kjørte km eller dager bilen har mistet disse 5-6 literene med olje. 100 meter? 100 km? 1000 km? 5000 km?

 

Endret av Hollabaloo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Feilen var ikkje der då du solgte bilen og du kjente ikkje til noko potensiell feil som kunne føre til lekkasje.

2. Han har sjølv skrudd på bilen og mest sannsynleg forårsaka lekkasjen.

3. Bilen har høg alder og då må kjøpar rekne med at det dukker opp feil som ikkje er kjent. Spesielt når den blir skrudd på.

Eg kan ikkje sjå at kjøpar har noko sak her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk nettopp melding tilbake at etter han byttet tilbake alt "originalt" (usikker hva deler dette kan være) Er det ikke lenger lekasje...
Dette inkluderer visstnok også oljen.
Har enda ikke hørt noe hvor lekasjen er.
Bilen var kjørt kansje 10 mil, Etter han prøvdte å skifte olje begynte dette å skje.

Infoen fikk jeg dagen etter bilen var kjøpt. (Bilen ble prøvekjørt 2 dager før kjøp)


Tror jeg skal la være å bruke mer tid på å tenke på dette.

Takk for masse bra tilbakemeldinger 😀

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gratax skrev (5 minutter siden):

Fikk nettopp melding tilbake at etter han byttet tilbake alt "originalt" (usikker hva deler dette kan være) Er det ikke lenger lekasje...
Dette inkluderer visstnok også oljen.
Har enda ikke hørt noe hvor lekasjen er.
Bilen var kjørt kansje 10 mil, Etter han prøvdte å skifte olje begynte dette å skje.

Infoen fikk jeg dagen etter bilen var kjøpt. (Bilen ble prøvekjørt 2 dager før kjøp)


Tror jeg skal la være å bruke mer tid på å tenke på dette.

Takk for masse bra tilbakemeldinger 😀

Ikke ta den tilbake når han åpenbart har gjort en brukerfeil ved oljeskift og omtrent kjørt den tørt for olje om han måtte fylle 4-5 liter!

Og til neste gang du selger gammel bil så anbefaler jeg deg å legge til en tekst om at kjøper fraskriver seg retten til å gjøre mangel gjeldende etter kjøpslovens paragraf 19. Dette i tillegg til selges som den er og du er ganske trygg. Jeg har solgt mange eldre biler med denne teksten helt problemfritt. Er helt ærlig på at kjøper får besiktige, prøve og får info om alt jeg vet, men jeg gidder ikke å selge noe hvor jeg potensielt kan risikere å bli avkrevd for nesten hele bilens verdi om noe skjer. Jeg informerer om dette før de eventuelt kommer å ser på den så har de valget om å se på noe annet eller akseptere å fraskrive seg retten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (3 timer siden):

Ikke ta den tilbake når han åpenbart har gjort en brukerfeil ved oljeskift og omtrent kjørt den tørt for olje om han måtte fylle 4-5 liter!

Og til neste gang du selger gammel bil så anbefaler jeg deg å legge til en tekst om at kjøper fraskriver seg retten til å gjøre mangel gjeldende etter kjøpslovens paragraf 19. Dette i tillegg til selges som den er og du er ganske trygg. Jeg har solgt mange eldre biler med denne teksten helt problemfritt. Er helt ærlig på at kjøper får besiktige, prøve og får info om alt jeg vet, men jeg gidder ikke å selge noe hvor jeg potensielt kan risikere å bli avkrevd for nesten hele bilens verdi om noe skjer. Jeg informerer om dette før de eventuelt kommer å ser på den så har de valget om å se på noe annet eller akseptere å fraskrive seg retten.

Juridisk sett så heter det at man ikke kan "avtale seg vekk fra lovfestede rettigheter". Men du kan nok skremme vekk endel potensielle kjøpere på den måten, og sikkert "lure" noen til å tro at de ikke har reklamasjonsretten (2 år) likevel. Men det har de faktisk, uansett hva du skriver i avtalen.

Men jeg er helt enig med deg i at selger i dette tilfellet IKKE bør ta bilen tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Hanhijnn said:

Juridisk sett så heter det at man ikke kan "avtale seg vekk fra lovfestede rettigheter".

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-05-13-27

Quote

Kjøpsloven bygger på prinsippet om avtalefrihet, og kjøpslovens regler må vike når noe annet er avtalt mellom kjøper og selger

Forbrukerkjøpsloven har formuleringer om rettigheter man ikke kan avtale seg bort fra, men den gjelder bare når selger er næringdrivende og kunde er forbruker.

Endret av MailMan13
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (57 minutter siden):

Juridisk sett så heter det at man ikke kan "avtale seg vekk fra lovfestede rettigheter". Men du kan nok skremme vekk endel potensielle kjøpere på den måten, og sikkert "lure" noen til å tro at de ikke har reklamasjonsretten (2 år) likevel. Men det har de faktisk, uansett hva du skriver i avtalen.

Men jeg er helt enig med deg i at selger i dette tilfellet IKKE bør ta bilen tilbake.

Der tar du feil. I handel mellom private kan man avtale seg bort. Du har helt rett i at i næring har man ikke lov til dette.

https://sbadvokat.no/fraskrivelse-av-kjopslovens-§-19/

Endret av minim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan også være lurt å føre inn årsaken til pruting inn i kontrakten.
Kjøpere bruker ofte argumenter som "Gamle XXXX er kjent for mye feil, så du må ned i pris" etc.

Da kan det være lurt å føre inn "Avtalt rabatt på XXXXX pga. kjøpers bekymring for XXXX". Dersom kjøper siden klager over de tingene, så er det en risiko han beviselig var klar over og en risiko han ble kompensert for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (8 minutter siden):

Det kan også være lurt å føre inn årsaken til pruting inn i kontrakten.
Kjøpere bruker ofte argumenter som "Gamle XXXX er kjent for mye feil, så du må ned i pris" etc.

Da kan det være lurt å føre inn "Avtalt rabatt på XXXXX pga. kjøpers bekymring for XXXX". Dersom kjøper siden klager over de tingene, så er det en risiko han beviselig var klar over og en risiko han ble kompensert for.

Godt tips :) 


Jeg selger aldri uten å opplyse om det jeg vet og har somregel god kontroll på om det er mangler, men det bør også være en forståelse for at ting kan skje med eldre biler og det er en grunn til at biler som en gang kostet 1 million ny omsettes for 100k. Hadde man hatt nybil garanti følgene hele veien som enkelte tror og forsøker å utnytte skulle aldri prisen ha falt så mye. Jeg tror at slike forutsetninger og bemerkninger i kontrakten bare er med på å gjøre kjøperen klar over hva selger forsøker å selge. Om jeg skremmer bort noen kjøpere ved å fraskrive kjøpslovens paragraf 19 og garanti så skremmer jeg uansett bare bort de som hadde høyere forventninger enn meg til garanti/reklamasjon og de er jeg ikke intressert i å selge til. Andre som vet at de kjøper en gammel bil som ting kan skje med handler fortsatt :)  

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg opplevde dette på en 17 år gammel velholdt BMW 5 serie en gang. Etter å hatt oljeskift samme uken på et verksted medregnet godr rykte. Var bare flaks at rekkesekseren ikke skjærte seg for det var helt tomt 3 dager etter henting på verksted.

Ingen lekkasjer å spore der jeg parkerte hjemme og på jobb. Oppdaget det pga overoppheting og hvit røyk.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...