Jens P. Enger Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 For en god stund siden bestilte jeg en dyr switch til en hyggelig pris fra en nettbutikk. Orderen gikk igjennom, og varen ble sendt. Etter et par dager fikk jeg mail av selger, som sier varen var feilpriset, og salget kansellert. Pakken er også tilbakekalt av Postnord, og pengene tilbakeført på kredittkortet. Etter en lang stund med mange fallerte forsøk av Postnord på å levere pakken tilbake, endte den til slutt på min dør. Fra mitt ståsted: Orderen gikk gjennom Varen ble sendt Pengene ble trukket ved kjøpstidspunkt Varen kom frem Fra selgers ståsted: Varen var feilpriset Salget ble kansellert Pengene tilbakeført Har ingen vare Er det noen som har vært i en tilsvarende situasjon, og hva ble utfallet? Noen som mener hva utfallet burde bli? Lenke til kommentar
Tobeass Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 Hva er normalpris på produktet og hva betalte du for det? Var det annonsert med kampanjepris/tilbud e.l.? Lenke til kommentar
Jens P. Enger Skrevet 1. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2022 Prisen var unormalt lav, og kunne se ut som feilprising. På en annen side, det hender slike ting skjer når butikker ønsker å tømme lagre from en mindre kurant vare. Switchen er ikke vanlig hyllevare. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 (endret) Når pengene først er trukket (dvs ikke reservert, men faktisk er ute av kontoen din) har selger ikke lov til å heve kjøpet med mindre du samtykker. Jf Forbrukerkjøpsloven §45: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34#KAPITTEL_9 Endret 1. juni 2022 av Aetius 2 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 Selgers argument her er vel at varen var åpenbart feilpriset. Men vil ikke dette uansett bortfalle når varen ble både betalt og levert? Slik § 45 sier, lenket til av poster over, så vil vel det være punktet som sier at selger ikke kan heve på tross av åpenbar feilprising? Ser at mange av slike konflikter står på at begge sider hevder å ha retten på sin side, men kanskje glemmer hvilken rekkefølge ting har skjedd i og ikke minst hvor langt i prosessen kjøpet har kommet. Dersom selger ikke oppdager at salget var en feil før kjøper har mottatt produktet, må det da være bare å innse tapet? 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 Når det har gått så lang tid at varen er ankommet kunde og pengene for lengst er inne på selgers konto, bør man som selger innse at det blir for seint å ombestemme seg. Jeg ville ihvertfall argumentert med det, så er det opp til deg hvor mye tid og penger du ønsker å bruke på å krangle med selger. 1 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 4. juni 2022 Del Skrevet 4. juni 2022 Så status er nå at du har mottatt varen, og samtidig fått pengene for kjøpet tilbake? 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå