Gå til innhold

Samferdselsministeren vil ha Fornebubanen, men vil ikke spytte inn mer penger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Norske politikere i et nøtteskall: 

Vi har energiminister som kun klarer å tenkte at olje er eneste fornuftige energi og vi har samferdselsministre som tenker at samferdsel kun er vei. Det er ikke mulig å fortsette og bygge ut veier i evigheten, vi må ha alternativer som f.eks. denne banen. Er det noe den siste tiden har vist oss, er det hvor sårbare man er når man har fokus på kun et alternativ.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge er et lite land med fjorder og fjell. At det nå kutter i veiprosjekter samtidig som det satses på milliardsluket i hovedstaden er det rene vandidd. Her på Vestlandet sitter folk med hjertet i halsen enten de tar bussen, bilen eller toget. 

Nesten 1300 ras på E16 siden 2015

- Blir nesten slått i bakken av tallet.

 

https://www.p4.no/nyheter/nesten-1300-ras-pa-e16-siden-2015/artikkel/854893/

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Sitat

T-banen mellom Fornebu og Majorstuen er allerede under bygging, men en kostnadssprekk på 4,5 milliarder kroner har fått flere politikere til å vurdere å skrote prosjektet. Nygård håper det kan unngås.

Dette er bare siste sprekk i en lang rekke av sprekker. Første kostnadsramme var faktisk nøyaktig samme beløp - 4,5 milliarder kroner. Nåværende beregning sier 28 milliarder og vi har neppe sett siste sprekk i rekka. Når prosjekter opplever alvorlige sprekker så må det det beregnes samfunnsøkonomi og vurderes på nytt. Vi kan ikke fortsette å ha det sånn at man kan presentere fiktive priser i starten og så "fanger bordet" så en hver sprekk automatisk vil godtas. Denne ukulturen og "sykdommen" i offentlige anskaffelser må brytes og kureres. Alvorlige sprekker må få konsekvenser.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Roger Dyrøy skrev (2 timer siden):

Norge er et lite land med fjorder og fjell. At det nå kutter i veiprosjekter samtidig som det satses på milliardsluket i hovedstaden er det rene vandidd. Her på Vestlandet sitter folk med hjertet i halsen enten de tar bussen, bilen eller toget. 

Nesten 1300 ras på E16 siden 2015

- Blir nesten slått i bakken av tallet.

 

https://www.p4.no/nyheter/nesten-1300-ras-pa-e16-siden-2015/artikkel/854893/

Jeg vil også minne om at E6 fortsatt ikke er fergefri eller fri for 30-soner eller fotgjengeroverganger. Og for øyeblikket har en bro rast ut så landet er delt og er ventet å forbli det et par uker fremover til en midlertidig enfelts bro er på plass. Eneste omkjøringsmulighet er via Finland tar 8 timer. Siden E6 er stengt i denne landsdelen i snitt 30 ganger årlig så er ikke den 8 timer lange omkjøringen via naboland et engangstilfelle. Under deler av pandemien var det ikke mulig å kjøre via naboland heller så da sto man der. Da blir det litt usmakelig råflott å bare la det gå automatikk i at kostnadssprekker tilsvarende ca 100 slike broer bare skal automatisk godkjennes og dysses ned som så nødvendig at vi bare må gjøre det.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg vil bare si at stupetårnet på Hamar er fryktelig fint, den ga i alle fall mer mening enn den kunstige øyen de bygga da jeg bodde der.

Uansett jokes aside, og jeg vet ikke hvor mye det er gjeldene her, men jeg husker da jeg studerte prosjektstyring og foreleseren diskuterte offentlige anskaffelser og hvorfor store prosjekter oftere hadde massive overskridelser enn i det private, var han veldig engasjert i å påpeke at forskningen viste at dette som oftest skyltes gjentatte endringer av prosjektet fra politikere (pga press fra velgere/lobby), etter planleggingsfasen av selve prosjektet (slik som nå). Noe som får meg til å lure på hva hele denne diskusjonen kommer til å ende opp med å koste til slutt, uansett hva vi velger.

Endret av shockorshot
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (9 minutter siden):

foreleseren diskuterte offentlige anskaffelser og hvorfor store prosjekter oftere hadde massive overskridelser enn i det private, var han veldig engasjert i å påpeke at forskningen viste at dette som oftest skyltes gjentatte endringer av prosjektet fra politikere (pga press fra velgere/lobby), etter planleggingsfasen av selve prosjektet (slik som nå).

Som tatt ut av min munn og erfaring. Jeg vet ikke hvor eller når du hørte dette, men dette er eksakt min personlige erfaring med offentlige anskaffelser over de siste par tiårene i Nord-Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 hours ago, N8591NB4 said:

Nedskaler boligbyggingen på Fornebu, så harmonerer det med kansellering av Fornububanen. Bruk midlene på prosjekter er nødvendige.

Du er klar over at det er like mye et tiltak for arbeidsplassene ikke sant? Folk klager på boligpriser ustoppelig, der blir hvertfall ikke noe mindre om vi skal spare oss til fant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (3 timer siden):

Du er klar over at det er like mye et tiltak for arbeidsplassene ikke sant? Folk klager på boligpriser ustoppelig, der blir hvertfall ikke noe mindre om vi skal spare oss til fant.

Her er det mer å sløse seg ikke akkurat fattig, (da det nesten er umulig i Norge), men sløser vekk andre og bedre muligheter.  Du har hørt om inflasjon ikkesant? Kan ikke kjøre mange slike gigantsprekk prosjekter samtidig. Vannforsynings prosjektet er også hemningsløst. Regjeringbyggeriet seiler opp å bli en katastrofe det også.  Anleggskapasiteten er under belastning da mange dyktige folk ikke kommer tilbake fra f.eks Polen pga covid. Evne til å prioritere begrensede kapasiteter er det viktigste i en lang periode fremover. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...