Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Prøvetid - Hvilken måned må jeg si opp?

Gjest 442fb...3fc

Anbefalte innlegg

Gjest 442fb...3fc

Hei, i følge kontrakten min står det: "De første seks månedene etter tiltredelse er å anse som prøvetid." 

Når man begynner i en stilling 3. januar - hvilken dato må man si opp for at det skal være innenfor? Er det da 3. juni, eller innen 30. juni man må si opp? (i år)

-M

Anonymous poster hash: 442fb...3fc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 41723...e2c

Bare å si opp når du selv vil, må ikke være spesifikke datorer.

I normale arbeidskontrakter så er det som regel 3 måneder+innværende måned, så hvis man sier opp 3 juli, så må man jobbe juli + 3 måneder. Men skal man si opp så er det jo egentlig ingenting å vente med.

I prøvetiden så er det normalt kortere tid, ned til 2 uker kan det, er enklere å avslutte for begge parter i prøvetiden

Anonymous poster hash: 41723...e2c

Lenke til kommentar
Gjest 442fb...3fc
19 minutes ago, Guest 41723...e2c said:

Bare å si opp når du selv vil, må ikke være spesifikke datorer.

I normale arbeidskontrakter så er det som regel 3 måneder+innværende måned, så hvis man sier opp 3 juli, så må man jobbe juli + 3 måneder. Men skal man si opp så er det jo egentlig ingenting å vente med.

I prøvetiden så er det normalt kortere tid, ned til 2 uker kan det, er enklere å avslutte for begge parter i prøvetiden

TS: Du misforstår. Jeg ønsker å jobbe så lenge som mulig, så jeg lurer på når siste "frist" er før det går over prøvetiden. Innen prøvetiden er det 2 uker oppsigelsestid, mens etter er det 3 måneder. Så ønsker å forsikre meg om at jeg ikke venter over prøvetiden. 

Lenke til kommentar
Gjest 41723...e2c
Gjest 442fb...3fc skrev (16 minutter siden):

TS: Du misforstår. Jeg ønsker å jobbe så lenge som mulig, så jeg lurer på når siste "frist" er før det går over prøvetiden. Innen prøvetiden er det 2 uker oppsigelsestid, mens etter er det 3 måneder. Så ønsker å forsikre meg om at jeg ikke venter over prøvetiden. 

Bare å skrive det i oppsigelses brevet når du ønsker å avtre, selv om det kun er 2 uker oppsigelse, så er det ikke noe problem å sende brevet før at du ønsker å slutte til en viss dato.

Er bedre forbedriften å vite det tidligere slik at de kan ha en erstatter klar tidligere. De blir som regel satt litt i knipa når de har ansatt noen, som så bare slutter på kort varsel. Men noen kan jo bli nokså irriterte også.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Guest 442fb...3fc said:

TS: Du misforstår. Jeg ønsker å jobbe så lenge som mulig

Ehh.. du spør om hvornår du kan si opp for å slutte fortest mulig samtidig som du skriver du vil jobbe så lenge som mulig.  Kanskje ikke rart du blir misforstått?

Lenke til kommentar
Gjest 442fb...3fc
40 minutes ago, tigerdyr said:

Ehh.. du spør om hvornår du kan si opp for å slutte fortest mulig samtidig som du skriver du vil jobbe så lenge som mulig.  Kanskje ikke rart du blir misforstått?

TS: Jeg kunne nok formulert meg bedre her ja. Det jeg er ute etter er hva som er siste dato før prøvetiden er over i henhold til kontrakten. 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Guest 442fb...3fc said:

TS: Jeg kunne nok formulert meg bedre her ja. Det jeg er ute etter er hva som er siste dato før prøvetiden er over i henhold til kontrakten. 

Prøvetiden går fra dato til dato.  Så sier kontrakten din at du begyndte 3. januar, kan du si opp 2. juli, men selv om du begyndte 3. januar er det mulig kontrakten sier 1. januar, så det må du være oppmerksom på - og i så fall vil det være 30. juni som gjelder, eller i praksis siste arbeidsdag før deadline. 

Edit:  La til lenke: prøvetid

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Du kan seie opp stillinga på siste dagen av prøvetida med 14 dagars oppseiingstid (om det ikkje er avtalt noko anna).
Prøvetida er dato til dato, det følgjer logisk av at oppseiingstida er oppgitt i dagar.
Etter prøvetida vil oppsigelsestida være ein månad tellande frå den påfølgande kalendermånaden med mindre anna er avtalt. Det er i dei fleste arbeidsavtalar vanleg å avtale tre månadars oppseiingstid. Det er også mogleg å avtale at oppseiingstida skal være frå dato til dato, slik er det blant anna i staten. Så her bør du sjekke nøye kva som står i din arbeidsavtale om frist for dine tre månadar med oppseiingstid, er det dato til dato, eller er det tre heile månadar etter at du har sagt opp?

Så er det spørsmålet om kva som er den siste dagen av dine 6 månadar med prøvetid. Om du begynte den 3 januar så vil eg påstå at dersom du seier opp i løpet av 3 juni så har du sagt opp innafor prøvetida og skal ha 14 dagars oppseiingstid. Den 4 juni er prøvetida over og du er på vanleg arbeidsavtale med tre månadars oppseiingstid.
Det vil likevel være fornuftig å rekne inn ein dags sikkerheitsmargin, så om du seier opp i løpet av 2 juni, og kanskje aller helst i dag 31 mai så har du ubetvilsomt sagt opp innafor prøvetida.

Eg har ikkje heilt forstått kva som er målsettinga med å gjere det på denne måten. Slik som eg forstår det så ønsker du å jobbe lengst mogleg utan å binde deg for 3 månadar?
Dersom du skal starte på skule eller i ny jobb etter sommarferien og derfor ikkje har tid til å ha oppseiingstid i juni, juli og august, så vil eg legge til at det sjølvsagt også er mogleg å gjere andre avtalar med sjefen din.
Då kan du f.eks. gjere avtale om at du seier opp no på slutten av prøvetida og har etter kontrakta 14 dagars oppseiingstid, men at du ønsker å jobbe til og med ein bestemt dato. Sjefen din treng ikkje å gå med på dette og kan kreve at du berre jobbar dei 14 dagane som sjefen er avtaleforplikta til å tilby deg å jobbe etter oppseiinga, men om sjefen vil ha deg på jobb til det er tilsett ein ny person så kan dykk fritt avtale dette til tross for kva som står i arbeidsavtalen.

Merk også at no er det ferietid. Som arbeidstakar som seier opp så har du rett til å kreve minst 3 veker samanhengande ferie innafor hovedferieperioden som går frå 1 juni til 30 september. Det gjer at sjølv om du venter til uti juni med å seie opp, og då skal etter arbeidsavtalen jobbe heile juli, august og september så kan du kreve å legge ferien din til dei tre siste vekene av oppseiingstida.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...