Gå til innhold

Sveriges statsminister: – EU minsker Russlands muligheter til å finansiere krigen i Ukraina

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hjelpes! Liksomboikoten fortsetter med full styrke, og Russland er den som tjener mest på det. Norge på en god nummer to, det vil si Saudi Arabia gjør det vel greit også med en oljepris på over 120. Jeg, skal ikke en gang begynne å snakke om klima. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Regner med vi ser stadig mer inngripende tiltak for å redusere bruken og dermed innkjøpsprisen. Ser ikke bort fra at økte avgifter skal ta en større bit av kaka mellom utsalgspris (regulert av etterspørsel) og innkjøpspris (regulert av tilgang).

Samt at det blir satt i gang oljereduserende tiltak i hele Europa.

Det samme for gass.

Jeg ser ikke nødvendigvis ensidig mørkt på det, da det har både positive effekter (Russland og klima) og negative (industri og privatøkonomisk). Jeg tror ikke oljeprisen vil gå noe særlig høyere enn 120 i månedssnitt da det vil sette i gang en resesjon som senker forbruket. 120 er et slags vippepunkt / smerteterskel.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Samtidig beklager Erna at hun ga for mye penger til krisepakken for oljebransjen (var vel rundt 8 milliarder kroner for mye). Med dagens ekstreme behov for olje i Europa kan det tenkes at det er nødvendig også å drive med oljeutvinning fra ulønnsomme norske oljefelt for å dekke litt mer av behovet for olje i Europa. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Regner med vi ser stadig mer inngripende tiltak for å redusere bruken og dermed innkjøpsprisen. Ser ikke bort fra at økte avgifter skal ta en større bit av kaka mellom utsalgspris (regulert av etterspørsel) og innkjøpspris (regulert av tilgang).

Jeg har tenkt litt mer på den saken. La oss for enkelhets skyld tenke på EU som én samlet enhet og gass og olje-produkter som étt samlet produkt. Gitt at etterspørselen synker jo høyere utsalgsprisen blir, så må altså utsalgsprisen så mye opp at salgsvolum matcher tilgangen i markedet. Men hva består utsalgsprisen av? Jo den består i grove trekk av råpris fra leverandørene + avgifter. Så, hvis det er et problem at Putin stikker av med voldsom fortjeneste på de dråpene som sendes via rør så hvorfor ikke øke avgiftene på bekostning av råprisen? Utslagsprisen er jo allerede gitt av tilbud vs etterspørsel.

Som et kakediagram som balanserer tilbud og etterspørsel ved 120 $/fat, så kan vi altså justere de to kakestykkene mot hverandre.

- Råpris 120$ og 0 avgifter = 120 $ utsalgspris

- Råpris 100$ og 20$ avgifter = 120 $ utsalgspris

- Råpris 80$ og 40$ avgifter = 120 $ utsalgspris

- Råpris 60$ og 60$ avgifter = 120 $ utsalgspris

- Råpris 40$ og 80$ avgifter = 120 $ utsalgspris

- Råpris 20$ og 100$ avgifter = 120 $ utsalgspris

Veldig forenklet, men er jeg inne på noe nå?

Skjønt tilbudet vil nok svekkes om man kommer under 50-60$/fatet råpris og det vil vi jo ikke så jeg ser for meg at vi ikke kan presse ned råprisen så mye mer enn det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...