Gå til innhold

Bærum kommune vil tape rundt 2,7 milliarder fra Obos og andre utbyggere uten Fornebubanen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bærum kommune vil selvsagt ikke tape disse milliardene. Dette er et meget attraktivt område som vil bygges ut uansett. Fornuftig å dra i bremsen. Det er flere forhold som må undersøkes nærmer. Dagens plan med bane til Majorstuen vil tvinge frem nytt spor Majorstuen - Sentrum. Ny kostnadssmell. La heller banen gå fra Skøyen, langs Frognerstranden, Filipstad, Sentrum. Her ligger det spor allerede for tog. Bruk disse. T-bane eller Bybane? Velg kostnadseffektivt.

Lenke til kommentar
ulrikX skrev (3 timer siden):

Bærum kommune vil selvsagt ikke tape disse milliardene. Dette er et meget attraktivt område som vil bygges ut uansett. Fornuftig å dra i bremsen. Det er flere forhold som må undersøkes nærmer. Dagens plan med bane til Majorstuen vil tvinge frem nytt spor Majorstuen - Sentrum. Ny kostnadssmell. La heller banen gå fra Skøyen, langs Frognerstranden, Filipstad, Sentrum. Her ligger det spor allerede for tog. Bruk disse. T-bane eller Bybane? Velg kostnadseffektivt.

Nå utgjør t-banen til Majorstua en viktig del av t-baneringen, så mye av trafikken som ville gått gjennom sentrumtraséen, kan og vil følge ringbanen også. F.eks. vil mange fra traséen Majorstua via Nydalen og til Sinsen utgjøre endel av trafikken til Fornebu på morgenen, og fra Fornebu om ettermiddagen. Og tilsvarende for de som bor på Fornebu, men f.eks. jobber på Majorstua, Ullevål og Storo.

Baben er dyr å bygge, og det kan lett forsvares å kutte den ut. Men behovet vil ikke bli mindre med årene, så den vil nok bygges en eller annen gang. Og så er det jo et spørsmål om kostnadene som allerede har løpt og eventuelle erstatningssøksmål som og vil koste, utgjør så stor del av det prosjektet, at merkostnaden for å fullføre ikke er så veldig mye større, når man og tar med kostnaden for alternativ transport.

Til litt annen tankegang, det kan være samfunnsnyttig å bygge infrastruktur som ikke vil betales ned, eller over langt flere år enn man normalt beregner inn, så lenge driften finansierer seg selv. Man må da se på om kostnadsnytten er så stor, at det likevel er lønnsom sammenlignet med alternativene.  Kanskje har alternativene og negative tall på seg, og må sponses.

Lenke til kommentar
4 hours ago, ulrikX said:

Bærum kommune vil selvsagt ikke tape disse milliardene. Dette er et meget attraktivt område som vil bygges ut uansett.

Ikke uten t-bane. Man må ha transportinfrastruktur til å la de som jobber og bor der kunne reise til og fra. Denne er sprengt i dag. Uten t-bane vil man neppe kunne regulere mer for utbygging på fornebu.

Slik det er i dag må all trafikk til fornebu enten gå/sykle eller komme over 166 snarøyveien:

image.thumb.png.10663669305e3b50cbea5407c2a79081.png

Det er ingen alternative veier: 
image.png.ccfe9d5bf9fb7e7ede53da39d4ffe9ba.png

Når det er konserter på telenor arena vil du se at konsertdeltagerne går fra lysaker fordi det simpelten ikke er kapasitet til å frakte så mye mennesker ut dit, og skal man bygge ut mer er det det som er realiteten for den daglige reiseaktiviteten (telenor arena har kapasitet til 25000 som er oppimot det antallet kontorplasser som er bygd der i dag).

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, sverreb said:

Ikke uten t-bane. Man må ha transportinfrastruktur til å la de som jobber og bor der kunne reise til og fra. Denne er sprengt i dag. Uten t-bane vil man neppe kunne regulere mer for utbygging på fornebu.

Slik det er i dag må all trafikk til fornebu enten gå/sykle eller komme over 166 snarøyveien:

Det er ingen alternative veier.

Båt på fjorden er uaktuelt?

Det er eit kort stykke inn til Lysaker frå Fornebu. Avstand til Oslo sentrum er som frå Nesoddtangen til Oslo sentrum. Og det er heller ikkje lenger til Sandvika.

Og strengt tatt, Fornebu ligg ikkje i Oslo kommune. Det står då Bærum kommune fritt å heller planlegge bane frå Fornebu til Sandvika. Kanskje feil veg i første runde, men på sikt kan det bli byutvikling til fordel for Bærum.

Endret av Samms
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Samms said:

Båt på fjorden er uaktuelt?

Det er eit kort stykke inn til Lysaker frå Fornebu. Avstand til Oslo sentrum er som frå Nesoddtangen til Oslo sentrum. Og det er heller ikkje lenger til Sandvika.

Var vel prøvd i 2016-2018 uten noen stor suksess. https://www.nrk.no/osloogviken/tross-bonner_-fornebubaten-blir-lagt-ned-1.13173896

Litt av utfordringen er gjerne at korrespondansen fra tog og bane blir litt så som så siden de stasjonene i hovedsak ikke ligger i vannkanten, så når folk fra hele osloområdet skal finne en rute til fornebu blir det bare noen få som synes båten er praktisk. Det eneste jeg kan tenke meg er om man kunne lagd en båtterminal i lysakerelven, da kunne man fått korrespondanse med tog. (men med videre korrespondanse med buss så kanskje fortsatt ikke så praktisk)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...