Gå til innhold

Gjeldslave pga barnebidrag

Gjest d8d3a...cdf

Anbefalte innlegg

Gjest d8d3a...cdf

Hei,

jeg tenke å skrive litt her om et stort problem som jeg har med barnebidrag siden jeg har ikke funnet noe om dette på nett.

Jeg har bodd i Norge i 13 år og har flyttet tilbake til tyskland med begynnelse av Corona og permitteringen.

Jeg har et barn som bor hos eksen i Norge og her i Tyskland har jeg kona og 2 barn. (Ett barn er felles barn og den andre er stevsønnen min).

Kona min har ingen inntekt og heller ikke noe støtte fra staten - vi lever alle 4 bare fra min inntekt. I tillegg sender jeg hver måned penger til datteren min i Norge og betaler også for klasseturen, iphone, klær og fly så at hun kann kommer på besøk.

Jeg tjenner her 23000 Nok netto som er en god lønn her men siden jeg forsørger hele familien så rekker det ikke langt - spesielt nå alt blir dyrere. Inntekten er basert på 200 timer/ måned.

Nå har det kommet et brev fra NAV et half år siden om at eksen ønsker barnebidrag fra meg. Da var det mangen spørsmål å svarer på og mye dokumentasjon å sender inn.

Det har jeg gjort og så komm nettopp et brev med fastsatt barnebidrag på 6000 Nok/ måned og siden bidrag har blitt fastsatt fra september i site år så er det allerede bidragsgjeld og dermed er beløpet fastsatt til 8000 Nok/ måned.

Det er absolut ikke muligt for meg å betaler så mye bidrag - da hadde vi enten mistet leiligheten eller har ikke noe mat.

Problemet er at hvis barnet bor i utlandet (Norge) så blir ikke bidraget fastsatt av tyske myndigheter men av Norge uten at jeg kan gjør noe med det. (Lugansk avtale).

Jeg kunne bare ta en svindyrt advokat i Norge og punge ut masse penger til den uten at jeg vet om det hjelper noe.

Heldigvis har jeg funnet en løsning for dette: I Tyskland har vi livsoppholdsatser som er beskyttet fra tvangsinndrivelse og her gå det etter tabell om hvor mangen personer én skal forsorge. Med 3 underholdsberettigte personer så er grensen 22885 Nok, så at NAV kan bare krever inn 15,- Nok av meg hver måned.

Stevsønnen er ikke med i denne beregningen selv hvis jeg forsørger han. Derfor skal jeg adoptere han og grensen stiger til 25500 Nok som jeg kan beholder.

Det er rart at Nav fastsetter bidrag etter «sjablon» og kommer til 6000 (8000) Nok/ måned siden tyskland gjør det samme og kommer til 15,- Nok/ måned.

For meg viser dette bare at disse regler er ikke lagt for barnets beste (ødelegge fars liv og framtid) men det er jo veldig problematisk å sier noe sånt i Norge.

Anonymous poster hash: d8d3a...cdf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...