Gå til innhold

Én av fire sier elbil er mindre aktuelt med regjeringens momsforslag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@ulrikX Det rammer ikke bare elbiler over 500k. Det rammer også alle elbilister som passerer bommer (settes opp fra 50 til 100% sats).

Samtidig så trekkes det en hel del i trådene for å favorisere bensin- og diesel-bilene:

https://www.nettavisen.no/nyheter/vedum-lover-a-stanse-bensin-og-dieselforbud/s/12-95-3424148854

https://www.nrk.no/vestland/sp-svarar-ikkje-pa-om-dei-held-fram-i-regjering-sjolv-om-bensinen-kostar-meir-enn-20-kroner-1.15822186

https://www.tv2.no/a/14645730/

https://www.nettavisen.no/okonomi/vedum-om-bensinprisene-vi-ma-ta-grep-dersom-dette-fortsetter/s/12-95-3424254488

Man skal være bra korka for å ikke skjønne at dette vipper manges vurdering fra elbil og mot fossilt. Jeg har selv gått fra el til fossilt nylig og ser stadig dårligere økonomi i å vende tilbake til elbil.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Om en må velge mellom "flat lav momssats på 5%" eller fri moms opp til 500.000kr, burde vel de alle være enig at det andre forslaget er bedre for folk flest og dem som trenger det mest. 

Til og med folk som har behov for mer enn 5 seter kan da kjøpe elbil uten å måtte betale avgift. Å ha ett større behov er også ett personlig valg som ikke burde gå utover dem som ikke engang har muligheten får såpass valg.

Det er fossil biler som kan erstattes med elbiler til under 600.000kr, og det er også det det økonomiske behovet er størst. 

Det er rett å slett ekkelt at rike folk med store personlig behov skal være såpass gjerrige og grinete på bekostning av dem med svak økonomisk situasjon. 

For å tydeliggjøre hva jeg mener: hadde det vært mer riktig om alle måtte betale 40% skatt uavhengig av inntekt?

Vi må gjøre/støtte hva vi kan for at de flere rimelige bilene ikke blir dyrere, selv om det går på bekostning av de få dyre bilene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (16 minutter siden):

Om en må velge mellom "flat lav momssats på 5%" eller fri moms opp til 500.000kr, burde vel de alle være enig at det andre forslaget er bedre for folk flest og dem som trenger det mest. 

Til og med folk som har behov for mer enn 5 seter kan da kjøpe elbil uten å måtte betale avgift. Å ha ett større behov er også ett personlig valg som ikke burde gå utover dem som ikke engang har muligheten får såpass valg.

Det er fossil biler som kan erstattes med elbiler til under 600.000kr, og det er også det det økonomiske behovet er størst. 

Det er rett å slett ekkelt at rike folk med store personlig behov skal være såpass gjerrige og grinete på bekostning av dem med svak økonomisk situasjon. 

For å tydeliggjøre hva jeg mener: hadde det vært mer riktig om alle måtte betale 40% skatt uavhengig av inntekt?

Vi må gjøre/støtte hva vi kan for at de flere rimelige bilene ikke blir dyrere, selv om det går på bekostning av de få dyre bilene.

Du må gjerne dytte rike folk foran deg, og argumentere for at avgifter på dyre biler er flott og bra. Hvorvidt miljøet er enig, er en annen sak. Kloden driter i om det er rikfolk eller vanlige folk som forurenser. Sånn sett burde målet være å bytte ut de fossilbiler som mye. 

For at de med middels inntekt skal ha råd til elbil, er det også viktig at rimelige modeller finnes. For å komme dit, trenger vi noen dyre luksusbiler som kan selges ekstra dyrt, og dermed subsidiere utvikling av billigere modeller. Et eksempel her er Model S og X, hvis inntekter brukes på utvikling av Model 3. Lignende eksempler fra andre produsenter finnes også.

Det er med andre ord fornuftig å trigge rikfolk til å kjøpe elektrisk. Det bidrar på flere måter til at resten av samfunnet kan velge elektrisk i neste fase. Signaleffekten skal man heller ikke kimse av!

Til sist: det er begrenset hvor mange "rik-rik" mennesker vi er i dette landet. Innføring av mva vil ramme en og annen riking, men stort sett være til plage for de fleste i middelklassen. Og selvfølgelig føre til en slags reversering av miljøtiltakene vi har brukt år og dag på å bygge opp! 😭

  • Liker 8
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (38 minutter siden):

For å tydeliggjøre hva jeg mener: hadde det vært mer riktig om alle måtte betale 40% skatt uavhengig av inntekt?

Nå har vi allerede progressiv inntektsskatt så når de 'rike' bruker sine surt ervervede grunker på å kjøpe bil har de allerede betalt mer til staten enn når de 'fattige' kjøper billig bil.

Progressiv moms når vi allerede har progressiv inntekt er ikke nødvendig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette er ikkje så overraskande. Dei aller fleste som skal kjøpe bil ser på kva dei totalt sett kan få for pengane ein bruker. Miljøhensyn er nok eit av parametera som blir vurdert men viktigast er nok dei vanlege tinga; pris, driftskostnad, bilbehov, køyrekomfort, estetikk, motorkraft, osv. 

Elbil vil fortsatt være attraktiv, men med mindre subsidiering så vil det også kunne være ein del andre bilar som har attraktive kvalitetar til same pris. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (13 minutter siden):

Du må gjerne dytte rike folk foran deg, og argumentere for at avgifter på dyre biler er flott og bra. Hvorvidt miljøet er enig, er en annen sak. Kloden driter i om det er rikfolk eller vanlige folk som forurenser. Sånn sett burde målet være å bytte ut de fossilbiler som mye. 

For at de med middels inntekt skal ha råd til elbil, er det også viktig at rimelige modeller finnes. For å komme dit, trenger vi noen dyre luksusbiler som kan selges ekstra dyrt, og dermed subsidiere utvikling av billigere modeller. Et eksempel her er Model S og X, hvis inntekter brukes på utvikling av Model 3. Lignende eksempler fra andre produsenter finnes også.

Det er med andre ord fornuftig å trigge rikfolk til å kjøpe elektrisk. Det bidrar på flere måter til at resten av samfunnet kan velge elektrisk i neste fase. Signaleffekten skal man heller ikke kimse av!

Til sist: det er begrenset hvor mange "rik-rik" mennesker vi er i dette landet. Innføring av mva vil ramme en og annen riking, men stort sett være til plage for de fleste i middelklassen. Og selvfølgelig føre til en slags reversering av miljøtiltakene vi har brukt år og dag på å bygge opp! 😭

Tror jeg er med på hva du sier, men hva tror du er grunnen til at de ønsker å innføre avgift også på elbiler?

Hvis vi ikke nevner elefanten i rommet (altså at staten ikke er særlig flinke å forvalte pengene, så eneste løsning når budsjettene sprenges er å kreve inn mer penger) så kan vi tenke at de smarte folkene i høytidelig bekledning har funnet ut at de må få mer penger inn. Så de må komme fra en plass. Da tenker jeg det er bedre at de flere med dårlig råd sparer mer, på bekostning av de få med god råd. Tanken er at det er bedre at fire vanlige biler blir erstattet av fire billige elbiler, enn at en luksus bil blir erstattet av en dyr elbil. Fra ett planet reddende perspektiv. 

I forbindelse med denne artikkelen var det mer for å sammenligne alternativene "flat avgift på 5% fra første krone" og "null avgift frem til 500.000kr, så full avgift på øvrig beløp"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (24 minutter siden):

Nå har vi allerede progressiv inntektsskatt så når de 'rike' bruker sine surt ervervede grunker på å kjøpe bil har de allerede betalt mer til staten enn når de 'fattige' kjøper billig bil.

Progressiv moms når vi allerede har progressiv inntekt er ikke nødvendig. 

Det er jo sånn sett ett godt poeng, egentlig.. (digresjon: men da burde kanskje også eiere av fossile biler slippe å betale såpass avgift på drivstoff, ettersom de betaler full avgift på bilen?) men jeg hadde vært mer enig om ett av alternativene var at de rike måtte betaler over normal avgift på 25%. Det er jo ikke tilfelle. Jeg ser mer på elbil "støtten" som nettopp dette, økonomisk støtte for dem som trenger det (forbruker, forhandler og produsent). Hvor vi er idag, er støtte behovet på billig biler. 

Innser jo nå at grunnen til uenighetene her muligens er på grunn av forskjellig perspektiv på hvorfor støtten finnes. 

Uten å tråkke noen på føttene tenker jeg at "dere" mener støtten er der fordi det er ett mer miljøvennlig alternativ. Grunnen til jeg mener dette er gal tankegang, er fordi det er såpass mange andre miljøvennlig alternativ som ikke får denne støtten.

Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (2 timer siden):

Tror jeg er med på hva du sier, men hva tror du er grunnen til at de ønsker å innføre avgift også på elbiler?

Hvis vi ikke nevner elefanten i rommet (altså at staten ikke er særlig flinke å forvalte pengene, så eneste løsning når budsjettene sprenges er å kreve inn mer penger) så kan vi tenke at de smarte folkene i høytidelig bekledning har funnet ut at de må få mer penger inn. Så de må komme fra en plass. Da tenker jeg det er bedre at de flere med dårlig råd sparer mer, på bekostning av de få med god råd. Tanken er at det er bedre at fire vanlige biler blir erstattet av fire billige elbiler, enn at en luksus bil blir erstattet av en dyr elbil. Fra ett planet reddende perspektiv. 

I forbindelse med denne artikkelen var det mer for å sammenligne alternativene "flat avgift på 5% fra første krone" og "null avgift frem til 500.000kr, så full avgift på øvrig beløp"

Det er nettopp det at massene nå begynner å skaffe seg elbiler, som skremmer politikerne. Når flere kjører "bomfritt/bomredusert", så reduseres inntektene fra bilistene på en slik måte at det svir ekstra godt. AP viser her også at avgifter inn til Staten, fylkene og kommunene (færre penger fra Staten til fylker og kommuner) betyr mer enn miljø og rettferdighet for Ola og Kari "gjennomsnitts"-Nordmann. Alt under unnskyldningen om at de ikke vil støtte rikingene. Fullstendig skivebom fra AP igjen.

https://www.tu.no/artikler/denne-grafen-fikk-alarmen-til-a-ga-i-departementet-derfor-fjernes-momsfritaket-pa-elbil/519478

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Det er nettopp det at massene nå begynner å skaffe seg elbiler, som skremmer politikerne. Når flere kjører "bomfritt/bomredusert", så reduseres inntektene fra bilistene på en slik måte at det svir ekstra godt. AP viser her også at avgifter inn til Staten, fylkene og kommunene (færre penger fra Staten til fylker og kommuner) betyr mer enn miljø og rettferdighet for Ola og Kari "gjennomsnitts"-Nordmann. Alt under unnskyldningen om at de ikke vil støtte rikingene. Fullstendig skivebom fra AP igjen.

https://www.tu.no/artikler/denne-grafen-fikk-alarmen-til-a-ga-i-departementet-derfor-fjernes-momsfritaket-pa-elbil/519478

Tipper denne vrien betyr at man for de samme pengene bidrar til at nettop massene raskere vil bytte ut fossilbiler. Om man rekner antall kilometer spart fossilkjøring per milliard. 2 for 1, er det ikke det de sier i butikkene?

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
NERVI skrev (2 minutter siden):

Tipper denne vrien betyr at man for de samme pengene bidrar til at nettop massene raskere vil bytte ut fossilbiler. Om man rekner antall kilometer spart fossilkjøring per milliard. 2 for 1, er det ikke det de sier i butikkene?

Jeg mener denne endringen gjør det vanskeligere for flere å få gjennomført kjøp av elbil, selv om det er en til mindre enn 500 K fordi folk må finansiere mva frem til støtten blir utbetalt. Og Staten er notorisk dårlig på å være raske med slikt.

Dermed vil endel ikke ta sjansen på høyere lånekostnader i en periode frem til støtten blir utbetalt. Og renteutgiftene og økte avdrag på lånet i mellomtiden, vil dermed bli en ekstrautgift i forhold til slik det er i dag. Ja, det er raskere nedbetaling og sånn sett positivt, men ikke når det er utenom budsjettet.

Sånn sett blir det lettere å kjøpe seg en hybrid, og lade denne for elektrisk kjøring. Og da vet vi allerede at endel av kjøringen vil gjøres fossilt. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 minutter siden):

Jeg mener denne endringen gjør det vanskeligere for flere å få gjennomført kjøp av elbil, selv om det er en til mindre enn 500 K fordi folk må finansiere mva frem til støtten blir utbetalt. Og Staten er notorisk dårlig på å være raske med slikt.

Dermed vil endel ikke ta sjansen på høyere lånekostnader i en periode frem til støtten blir utbetalt. Og renteutgiftene og økte avdrag på lånet i mellomtiden, vil dermed bli en ekstrautgift i forhold til slik det er i dag. Ja, det er raskere nedbetaling og sånn sett positivt, men ikke når det er utenom budsjettet.

Sånn sett blir det lettere å kjøpe seg en hybrid, og lade denne for elektrisk kjøring. Og da vet vi allerede at endel av kjøringen vil gjøres fossilt. 

Mistenker at du svartmaler ut fra egne antagelser nå?

Tipper tilskuddet kommer like kjapt som vognkortet, elektronisk. Reg-avgiften håndteres jo i samme innstans, så det er jo ikke behov for mer "saksbehandling" enn dette. 

Lenke til kommentar

Husk at det er ikke slik at rike har mange barn og de med dårligere råd har få barn og kjøper splitter nye småbiler. 

De med god råd kjøper ofte nye biler og bytter ut ofte, og de som må snu på krona kjøper brukte biler, og når prisene går opp på nye store elbiler så følger prisene på bruktmarkedet gjerne etter. Eller ennå verre, dersom flere av de store bilene som blir solgt fremover er dieselbiler så må de med dårligere råd slite med disse og høye driftskostnader og kostbare egr-ventiler, partikkflilter og turboer som må byttes.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
NERVI skrev (12 minutter siden):

Mistenker at du svartmaler ut fra egne antagelser nå?

Tipper tilskuddet kommer like kjapt som vognkortet, elektronisk. Reg-avgiften håndteres jo i samme innstans, så det er jo ikke behov for mer "saksbehandling" enn dette. 

Jeg har elbil allerede, og ingen reelle behov for å bytte bil på flere år. Noen behov får jeg ikke fullgodt dekt med den jeg har, men jeg bruker ikke bilen mer enn at jeg ikke ønsker å legge for mye i det. Ikke er jeg veldig interessert i å gå over til hybrid/pluginhybrid, da det ikke passer min bruke (kjører relativt sjeldent, men langt når det skjer).

Jeg har dog god kjennskap til det å ikke ha for mye å rutte med, så finansieringsbiten er jeg velkjent med. Problemet er at vi ikke vet hvordan dette skal løses rent praktisk, så selvsagt er det litt "worst case scenario" i dette. Helt i AP-ånd å gjøre det på den værst tenkelige måten.

Men gjenstår selvsagt å se hva som skjer i praksis, men det nytter ikke å tro at de gjøre det på den beste måten for kjøperne. Her må man vise hva man synes, slik at det (etterhvert) når politikerne.  

Reg.avgiften er penger INN til Staten. De har alltid vært flink til å kreve inn penger. De er derimot ikke best når de skal betale noe ut. Det er bare å sjekke med bedrifter som har det offentlige som kunde. Det skal man ha god ryggrad til, for man må regne med å måtte forskuttere betydelige beløp over lengre perioder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utrolig at så mange innlegg dreier seg om ens syke mor! Her dreier det seg altså om en endring der de som kjøper biler i området 500.000 til 1.000.000 kr får en merutgift på fra 0 til 100.000 kr. De som velger dieselbil i stedet for elbil på grunn av dette, har min dypeste sympati og medfølelse (jeg synes naturligvis synd på dem). 

Det har aldri vært meningen at elbiler skulle subsidieres herfra og til evigheten. Denne justeringen det her snakkes om er helt neglisjerbar (så lenge en ikke skal kjøpe en Roll Royce, en Bentley, eller Ferrari elbil). Til og begynne skulle fordelene fases ut når en nådde 50.000 biler og når er vi på mer enn det tidobbelte!

Selv elsykler og bleier betales det full moms på! At en skal la være å kreve moms på de deler av en bil som ikke har noe med det som gir ekstra kostnad (elektrisk drivlinje og batteri etc) er over min forstand!

Om en ser på andre land har de kontantoverføring i størrelse 90.000 kr for hver bil uavhengig av bilens pris og faktisk lavere tilskudd om en bil er dyrere (så slipper en å subsidiere Tesla's biler så mye). Andre land har altså helt motsatt innretning enn Norge på sine elbilsubsidier!

Til og med på Elbilforum er det mindre sutring om justeringen enn her på TU. Ikke bare det! Annethvert innlegg er kritikk mot Elbilforeningens leder som de synes overdimensjonerer denne endringen og de er skuffet på foreningens vegne.

Simen1 er nok en gang på ville veier når han fastslår at bompengesatser for elbiler skal endres fra 50 til 100%. Sannheten er at satsene for elbiler skal vurderes og en vet ikke hva en vil ende på. Personlig synes jeg en bør beholde differensieringen av flere grunner (fossilbiler dobbelt så dyrt).

Endret av Ketill Jacobsen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (48 minutter siden):

Om en ser på andre land ...

... og ingen andre land har klart det samme som oss. 

Vi er i en helt unik særklasse hva gjelder elektrisk andel av kjøpte biler! Og har vært det i en årrekke. Andre land ser til oss, de. De ønsker å lære av oss. 

Å endre retning, og å innføre lignende løsninger som andre land bruker, vil sikkert spare oss noen kroner. Men det vil beviselig endre retningen vi er på. Det vil bli mer attraktivt med fossildrevne kjøretøy!

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...