Gå til innhold

Nå skal fotoboksene ta mange flere fartssyndere


Anbefalte innlegg

PosteMonopolet skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke noe i mot at de kriminelle gir noe tilbake til fellesskapet. Skulle gjerne ønske meg flere fotobokser i bytte mot færre bomstasjoner🙂 

Så hvis vi bare øker bøtesatsene nok trenger vi ikke betale skatt og MVA? 

Tror du skal tenke gjennom dette en gang til. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PosteMonopolet skrev (3 minutter siden):

Ikke direkte, men hadde hadde vært fint om politiet og fengslene var 100% finansiert av de kriminelle.

Hva gjør vi når kriminaliteten går ned? Øke bøtesatsene enda mer? Eller bare utvide definisjonen av hva som er kriminelt?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Det er lenge siden fotoboksene ble plassert på såkalte ulykkesutsatte steder for å redusere disse. Nå står boksene gjerne hvor det flater ut etter en slakk oppoverbakke, eller i en liten nedoverbakke hvor det er lett for at farten øker med 5-10 km/t uten at man legger merke til det. Det samme gjelder for øvrig også med manuelle fartskontroller, de står der hvor det er naturlig at farten øker litt som nevnt over. 

Endret av Thunderhead
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Thunderhead skrev (1 minutt siden):

Det er lenge siden fotoboksene ble plassert på såkalte ulykkesutsatte steder for å redusere disse. Nå står boksene gjerne hvor det flater ut etter en slakk oppoverbakke, eller i en liten nedoverbakk hvor det er lett for at farten øker med 5-10 km/t uten at man legger merke til det. Det samme gjelder for øvrig i med manuelle fartskontroller, de står der hvor det er naturlig at farten øker litt som nevnt over. 

Inntekter fra trafikkbøter (les fartsbøter) har fått en egen post på statsbudsjettet. Det betyr at penga skal inn. På den ene eller den andre måten. Og den jobben har blitt lagt til UP (som kanskje burde vært overført til Statens Innkrevingssentral?). 😉

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Om fotoboksane blir justert til nærmare fartsgrensa er det kanskje tid for å krevje kalibrering av speedometer på alle bilar?

No køyrer masse folk i 80 på speedometeret for ikkje å køyre for fort og køyrer då i rundt 70 på grunn av dårlege instrument. Til stor iritasjon for dei som har sjekka feilvisning på speedometeret.

Og for å ta inn penger, sett opp fotoboks på E18 i Viken eller Vestfold. Med sensor for tunge køyretøy slik at alle som passerar med meir enn 90km/t får bot. Og inkalling til biltilsynet for sjekk av farstssperra.

Endret av Samms
korrektur
Lenke til kommentar

Vogntog vet hvor boksene er så de får ikke bot
Svært få vogntog som tukler med sperren, men mange kjører i 90, og kjører da forbi biler som tror de ligger i 90.

Vil tippe at det er mest foreldre som får bot.
De som oftest får bot utenfor skoler.

Endret av Dubious
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Slik jeg har forstått det, så øker de "følsomheten". Da har det ikke noe med sikkerhet å gjøre, bli vel nesten det samme om man kjører f.eks. i 43 vs 41 km/t. I forhold til andre faktorer man ikke får kontrollert med fartskontroll er det ubetydelig.

Ja, det bør bli mer presise speedometere i bilene. Gjerne med fartssperre, i alle fall på hastigheter langt over grensen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
12 hours ago, Trestein said:

Jeg har blitt tatt 3 ganger i fotoboks. Alle gangene under 5km/h over. Hvorfor ikke heller kalle det fartsavgift?

Fordi det er ulovlig å kjøre for fort vel? Det er et prinsipp. Med "fartsavgift" kan det tenkes at rike folk bare kan peise på, uten andre konsekvenser enn at de blir litt fattigere.

Lenke til kommentar
Caprica skrev (2 timer siden):

Med "fartsavgift" kan det tenkes at rike folk bare kan peise på, uten andre konsekvenser enn at de blir litt fattigere.

Finland har en spennende måte å sette boten på. De vurderer botens størrelse ut fra både overtredelsen og førerens inntekt. Jo større overtredelsen er, desto flere av førerens dagslønninger må betales i bot. Det er foreløpig ikke noe tak på bøtene, så Finland har foreløpig verdensrekord i utdelt bot på ca 1 million dollar.

UK har også en lignende ordning med opp til 175% av en ukes lønn, men denne boten er begrenset oppad til 2500£.

I Danmark kan bilen bli beslaglagt hvis overtredelsen er stor nok. Bilens verdi kan potensielt ha en sammenheng med førerens inntekt. En Nordmann fikk beslaglagt Lamborghinien sin som følge av en grov overtredelse i fjor.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
9 hours ago, Simen1 said:

Finland har en spennende måte å sette boten på. De vurderer botens størrelse ut fra både overtredelsen og førerens inntekt. Jo større overtredelsen er, desto flere av førerens dagslønninger må betales i bot. Det er foreløpig ikke noe tak på bøtene, så Finland har foreløpig verdensrekord i utdelt bot på ca 1 million dollar.

UK har også en lignende ordning med opp til 175% av en ukes lønn, men denne boten er begrenset oppad til 2500£.

I Danmark kan bilen bli beslaglagt hvis overtredelsen er stor nok. Bilens verdi kan potensielt ha en sammenheng med førerens inntekt. En Nordmann fikk beslaglagt Lamborghinien sin som følge av en grov overtredelse i fjor.

 

Må være smartere det, men jeg syns likevel man ikke skal kunne "kjøpe seg vekk" fra noe som kan være veldig risikabelt for andre. Dessuten er det ikke åpenbart hvordan man setter botens størrelse, f.eks. hvis noen er milliardær uten å ta ut lønn. Hvordan måler man hvor "rik" noen er?

Lenke til kommentar
On 5/29/2022 at 7:36 AM, Caprica said:

Fordi det er ulovlig å kjøre for fort vel? Det er et prinsipp. Med "fartsavgift" kan det tenkes at rike folk bare kan peise på, uten andre konsekvenser enn at de blir litt fattigere.

Krav til å halde farsgrense har toleranse på mindre enn 5km/t, men spedometer kan vise intill 10km/t feil. Og om spedometer viser riktig blir aldri kontrollert. Kanskje på tide å ha like krav til speedometer og kontroll av fartsgrenser?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
5 hours ago, Samms said:

Krav til å halde farsgrense har toleranse på mindre enn 5km/t, men spedometer kan vise intill 10km/t feil. Og om spedometer viser riktig blir aldri kontrollert. Kanskje på tide å ha like krav til speedometer og kontroll av fartsgrenser?

Ja, enig. Men hvorfor viser de egentlig feil? Har kanskje noe med diameteren på hjulene å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...