Gå til innhold

ABB: Ammoniakk, metanol og hydrogen kommer som en kule

Anbefalte innlegg

30 minutes ago, NERVI said:

Jeg pleier å sammenligne produksjon av blått hydrogen basert på gasskraft og gass med CCS med molbohistorien "Hullet". Jeg syns man 6nderslår de faktiske utfordringene med med CCS teknologien, og hvilke utslipp og avfallsproblemer man introduserer med gigantiske mengder aminer.

Jeg tror du har mye rett i det. Men det avhenger vel som sagt endel av hva sluttbruken er. Hvis man trenger hydrogen, for eksempel til gjødselproduksjon, så har man jo også virkningsgraden ved elektrolyse å ta hensyn til. 

Jeg har forresten hørt (ubekreftet) at kullkraftverk har installert elektrolysører for å levere grønt hydrogen. De kan visstnok få det godkjent ved å kjøpe diverse sertifikater og garantier.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
J-Å skrev (3 timer siden):

Jeg tror du har mye rett i det. Men det avhenger vel som sagt endel av hva sluttbruken er. Hvis man trenger hydrogen, for eksempel til gjødselproduksjon, så har man jo også virkningsgraden ved elektrolyse å ta hensyn til. 

Jeg har forresten hørt (ubekreftet) at kullkraftverk har installert elektrolysører for å levere grønt hydrogen. De kan visstnok få det godkjent ved å kjøpe diverse sertifikater og garantier.

At kullkraftverk lager hydrogen er vel naturlig. Prisen på kull ligger vel på 10-20øre pr kwh. Det betyr at et kullkraftverk kan lage hydrogen for ca 25kr kiloen. Det er rimelig konkurransedyktig. Hvor bra det er for klimaet er en annen sak. Hadde vel vert bedre om kjernekraftverk tok seg av dette

• Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Trestein said:

At kullkraftverk lager hydrogen er vel naturlig. Prisen på kull ligger vel på 10-20øre pr kwh. Det betyr at et kullkraftverk kan lage hydrogen for ca 25kr kiloen.

Hvis man først skal lage hydrogen av kull, så er det mer effektivt å bruke gassifisering. Men den.prosessen er antagelig vanskeligere å "grønnvaske" med opprinnelsesgarantier.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...