Gå til innhold

servere i Fedora

abrj

Anbefalte innlegg

Jeg er nybegynner på Linux, og har tenkt å installere Fedora.

På maskinen skal det kjøres webserver, mysql, ftpserver og mailserver.

Webserver er greit (Apache) men der begynner morroa.

Det jeg lurer på er;

1. Hvordan installere MySql, og hvor?

2. har Fedora støtte for mailserver? Hvor og hvordan?

3. ftpserveren skal stå mot webområdet sånn at jeg får lasta opp filer, noen tips?

Endret av abrj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Velg mysql i installasjonen, det samme gjelder for apache, ftp og mailserver. Om du vil bruke andre ting enn de som kommer med fedora skal du ha rpm. F.eks. finner du proftpd på freshrpms.net.

2. Ja, kommer med blant annet sendmail og postfix, jeg har ikke brukt mailserver i fedora så jeg aner ikke hvordan det settes opp.

3. Det kan gjøres så enkelt somå sette hjemmekatalogen til brukeren i /var/www/html/ eller du kan lage hjemmekatalogen i /home/ og lage en link i /home/bruker/ som du kaller web ellerno, og la web være linket til /var/www/html/~bruker/

#fedora på freenode er en veldig hjelpsom kanal. Og husk at fedora har en flott mailingliste der du kan spørre.

Endret av foolish
Lenke til kommentar

vsftpd:

1.lag en bruker med "adduser" som root. Sett home-katatalogen til /var/www

2.sørg for at brukeren har skrivetilgang. Jeg løste dette ved å lage en gruppe med navn "webpage" eller .no, og gi denne gruppen eierskap+rw over /var/www. Eier beholt root.

3.Skru på chroot. man vsftpd.conf

Lenke til kommentar

Min post nummer 1000 :D!!!

Hyggelig at du satte pris på det, det var i alle fall hva jeg gjorde. Skrev litt røfft etter hukommelsen, men regnet med at du forstod.

Etter hva jeg har forstått er sikkerhetshullet at man kan laste opp et perl-script, og så få dette til å kjøre, og ved dette omgå chrooten og lese tilg du ikke skal. Kjøres vel uansett bare med den brukerens rettigheter da...

Ingen fare så lenge bare du har uppload access. Har flere uppload kan du jo be den om å chmod'e alt til å ikke ha execute...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...