Gå til innhold

Om Fornebubanen skrotes til fordel for buss: Transportplanlegger frykter køkaos


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fornebubanen er meningsløs dyr, stipulert til 26,4 milliarder i april i år. En kan sammenligne med Ringbanen i Oslo fra Carl Berner og Økern (to nye linjer som møtes på Sinsen) og til Ullevål Stadion) bygd i perioden 2000 til 2016.

Ny linje fra Carl Berner til Ullevål Stadion kostet 1,4 milliarder å bygge i årene 2000 til 2006, 5 km og tre nye stasjoner. En ny linje fra Økern til Sinsen (og inn på Ringen) kostet 1,33 milliarder og er 1,6 km og inkluderer en ny stasjon (Løren).

Fornebubanen vil ha T-banestandard og intet er derfor nytt rent teknologisk. Det er et gjentagelsesprosjekt der en sist gang jobbet i perioden 2013 til 2016.

Hele Ringen er altså 6,6 km og med 4 nye stasjoner mens Fornebubanen er 8 km og med 6 nye stasjoner. Prisene er altså henholdsvis 4 milliarder (oppdater med prisstigning siden 2000) og 26,4 milliarder på to tilsynelatende ganske like prosjekt.

Min konklusjon er at Fornebubanen (først estimert til 4 milliarder og 18,5 milliarder i 2018) øyeblikkelig stoppes og deretter gås gjennom med mål om drastisk kostnadsreduksjon. Om en ikke kommer under 18 milliarder, bør hele prosjektet droppes!

Hele prosjektet minner om da DoD (Department of Defense i USA) fant at de på eget initiativ skulle designe og produsere en ny hammer. Hammeren endte naturligvis med å koste mange tusen per stk. Hva som er skjedd med Fornebubanen så langt og kostnadseksplosjonen, skulle jeg gjerne ha visst. Alle flater skal kanskje bli gullforgylt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...