hitokiri Skrevet 25. mai 2022 Del Skrevet 25. mai 2022 Slik ser Mercedes for seg fremtidens høyytelsesbiler Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. mai 2022 Del Skrevet 25. mai 2022 Sitat Høyere spenning gjør det enkelt sagt mulig å redusere motorens størrelse uten å redusere effekten. Nei, fullt så enkelt er det ikke. Motorens volum og vekt følger motoreffekten ganske lineært, så fremt vi sammenligner epler med epler, altså samme type motor. Dobler man spenninga uten å øke effekten så halverer man strømmen. Da kan man halvere ledertverrsnittet i viklingene. Men man må doble antall vindinger for å få samme magnetiske fluks. Kort oppsummert til de som ikke hang med: ett skritt fram og et tilbake, så er man like langt. Jeg synes den setninga stjal oppmerksomhet fra de virkelig interessante sidene ved denne motoren. Den skal ha høyere moment og lavere turtall enn vanligere motortyper. Det reduserer eller kanskje eliminerer behovet for gir mellom motor og hjulaksling. Videre så skal denne motoren ha lavere vekt enn andre motortyper med samme pålydende effekt. Bedre vekt/ytelse-forhold er selvsagt gode nyheter for elbiler. På toppen av dette skal denne motorytelsen ha en virkningsgrad som er i toppsjiktet (sammen med PMSR motorene), noe som først og fremst er viktig fordi det gir lavt kjølebehov. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå