MrVilla Skrevet 25. mai 2022 Del Skrevet 25. mai 2022 Hei Jeg fikk en 2'er på bremseklossene på EU kontroll og driver å skifter disse nå men synes faktisk ikke at dem er så veldig slitte. Er vel ca 4mm. Spørsmålet mitt er. Finnes det noe spesifikt krav til hva som er minimumstykkelse her eller er det en ren subjektiv vurdering av mekaniker som tar kontrollen? Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 25. mai 2022 Del Skrevet 25. mai 2022 1.1.13. a) For stor slitasje på bremsebelegg. Visuell kontroll. https://lovdata.no/static/SF/sf-20090513-0591-01-08.pdf Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 25. mai 2022 Del Skrevet 25. mai 2022 Mange bremseklosser har et spor i midten. Når det er slipt helt ned er det på tide å bytte. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 25. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2022 Kajac skrev (7 timer siden): Mange bremseklosser har et spor i midten. Når det er slipt helt ned er det på tide å bytte. Enten er dem hele eller så er det ikke noe spor i midten.... De nye jeg kjøpte hadde ikke dette sporet. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 25. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2022 oddeh skrev (7 timer siden): 1.1.13. a) For stor slitasje på bremsebelegg. Visuell kontroll. https://lovdata.no/static/SF/sf-20090513-0591-01-08.pdf Jeg fant egentlig det samme der, Er fortsatt usikker på hva som er stor slitasje. Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 26. mai 2022 Del Skrevet 26. mai 2022 (endret) MrVilla skrev (13 timer siden): Jeg fant egentlig det samme der, Er fortsatt usikker på hva som er stor slitasje. Edit: slettet. Leste feil, trodde det dreide seg om bremseskiver, men ser nå at det er bremseklosser Endret 26. mai 2022 av Hollabaloo Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 26. mai 2022 Del Skrevet 26. mai 2022 Hvis det er 4mm på alle sider (den med stempel er som regel mest slitt) så er det mye belegg igjen. Så lenge bremsene har god virkningsgrad burde den gått igjennom en evt etterkontroll. Lenke til kommentar
minim Skrevet 26. mai 2022 Del Skrevet 26. mai 2022 MrVilla skrev (21 timer siden): Hei Jeg fikk en 2'er på bremseklossene på EU kontroll og driver å skifter disse nå men synes faktisk ikke at dem er så veldig slitte. Er vel ca 4mm. Spørsmålet mitt er. Finnes det noe spesifikt krav til hva som er minimumstykkelse her eller er det en ren subjektiv vurdering av mekaniker som tar kontrollen? Høres ut som en klassisker der verkstedet ville ha litt jobb Jeg gjør vedlikehold selv og ser dette til stadighet. En gang fikk jeg anmerkning på en bærebro jeg skiftet året i forveien og hadde kjørt under 6k km med. Viste kvittering når jeg kom å hentet bilen siden jeg hadde den på epost og spurte om de ønsket å sjekke det en gang til og den ble godkjent etter en runde til på bukken med en noe flau verksmester. Mange verksteder er veldig klar over at kunden ikke har noe forhold til bil og utnytter det litt på samme måte som vi så i NRK programmet om tannleger nylig Jeg sier mange, men langt fra alle! 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå