Spillredaksjonen Skrevet 25. mai 2022 Del Skrevet 25. mai 2022 Kommentar: Heia dem som vil boikotte Harry Potter-dataspillet Flere vil boikotte det nye Harry Potter-dataspillet. Det er et sunnhetstegn. Les hele saken på Gamer.no» Lenke til kommentar
Populært innlegg E7ite Skrevet 25. mai 2022 Populært innlegg Del Skrevet 25. mai 2022 JK står på for kvinner sine rettigheter. Motstandere bruker vold og utestengelse for å tie debatten. 70 2 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg LarZen Skrevet 25. mai 2022 Populært innlegg Del Skrevet 25. mai 2022 Om det er noe en burde boikotte så er det denne woke, LGBTQ+ søple agendaen. Makan til ustabile og sinte individer skal en se langt etter. Heldigvis ser det ut for Avalanche Software at det er veldig stor interesse for spillet så det vil forhåpentligvis selge bra. 61 1 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg henrikwl Skrevet 25. mai 2022 Populært innlegg Del Skrevet 25. mai 2022 Jeg er vel i den «forfatteren er død»-leiren. Hva en kunstners personlige overbevisninger måtte være påvirker ikke min evne og vilje til å nyte kunstnerens verker. Hvis jeg kun skal kunne nyte skapelser fra kunstnere jeg selv er personlig helt enig med så blir det ikke mye igjen. 🤷🏼♂️ Jeg er rykende uenig med Rowlings uttalelser og fremferd i det spetakkelet som hun har skapt rundt seg, men jeg gleder meg likevel til å ferdes rundt i det universet hun har skapt. 14 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Karl_N Skrevet 25. mai 2022 Populært innlegg Del Skrevet 25. mai 2022 Kjøp eller boikott av spill er en god måte å vise støtte til den av sidene man står på, men et problem i denne type debatt er at rasjonell diskusjon er mangelvare. Det er viktigere å bli støtt og sint, og helst på andre sine vegne. 14 2 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Revie Skrevet 25. mai 2022 Populært innlegg Del Skrevet 25. mai 2022 Kan noen forklare hva JK Rowling har sagt som er så forferdelig? Spørsmål er genuint ment. Når det gjelder boikott av folk som har andre meninger enn en selv, er det en farlig sti å tråkke opp. Å frastå fra å kjøpe ting man ikke liker, er laget av en person man ikke liker eller på måter man ikke liker, er selvfølgelig helt i orden. Er det definisjonen av boikott, så er det ok. Jeg antar derimot at dette innlegget er skrevet i et ønske om at "alle" gjør det samme, for å skade JK Rowling(s finanser). Sensur og kansellering, virker for en del mennesker å være eneste aksepterte utfall for meninger som ikke er lik ens egne, For å generalisere litt, så virker det som en del er villig til å dø på barrikaden for det de mener er likeverd og inkludering, når ytringsfriheten kan bli et offer. Det er et paradoks, fordi det ligner veldig på samfunn som vi ikke ønsker å assosiere oss med. Jeg har ikke fått helt tak på hva Rowling har gjort/sagt og er det noe som er undertrykkende eller mobbende mot en gruppe mennesker, er det selvsagt ikke bra. Men å sensurere eller boikotte et spill basert på hennes tekster av den grunn? 22 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg kilik Skrevet 25. mai 2022 Populært innlegg Del Skrevet 25. mai 2022 Dette har ingenting med spill å gjøre. Trist man skal dra inn politiske/samfunnsmessige temaer hver gang man skal ha "debatt" om spill. 20 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Princessmonoke Skrevet 25. mai 2022 Populært innlegg Del Skrevet 25. mai 2022 Dette er hva hun faktisk mener: J.K. Rowling Writes about Her Reasons for Speaking out on Sex and Gender Issues Det er en heksejakt. Det er ikke noe nytt. Historien er full av slike. 39 2 2 Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 25. mai 2022 Del Skrevet 25. mai 2022 Harry Potter er superbanale barnefortellinger. Det leses så mye inn i det som overhodet ikke finnes i materialet. Men man finner det man leiter etter, hvis man bare bestemmer seg for det. 5 Lenke til kommentar
Revie Skrevet 25. mai 2022 Del Skrevet 25. mai 2022 bo1e skrev: Harry Potter er superbanale barnefortellinger. Det leses så mye inn i det som overhodet ikke finnes i materialet. Men man finner det man leiter etter, hvis man bare bestemmer seg for det. Det har du rett i. Ser for meg kristenkonservative i USA som spilte LPen til skumle band som Led Zeppelin og Black Sabbath baklengs for å finne noe som kunne minne om messing til ære for Gamle Erik. Helt fantastisk underholdning! 7 Lenke til kommentar
Populært innlegg Fahlar Skrevet 25. mai 2022 Populært innlegg Del Skrevet 25. mai 2022 Rowling skrev et essay som tok til orde for at vi må huske på at kvinner i seg selv er en kategori av mennesker som har kjempet en lang kamp for å få de rettigheter og de mulighetene de har i dag. Hun tok til orde mot den delen av forkjemperne for transpersoner som hevdet at kjønn i seg selv var diskriminerende og på den måten . Det som er slående i denne debatten er hvor mange som har utrolige sterke meninger som helt åpenbart aldri har lest essayet hun skriver, men forholder seg til andre folk som heller ikke har lest det, men har sterke meninger basert på noe de har lest om det, gjerne en sint tweet. Rowling har gått til motangrep ved å samle forfattere og journalister til kamp mot cancel-culture. Historien vil vise hvem som hadde mest rett, men jeg personlig holder en knapp på at historien vil tydelig vise at Rowling hadde et godt poeng. Jeg har ingen planer om å boikotte, da begrunnelsen til denne type boikotter i praksis er sensur, ikke en diskusjon på den måten vi ønsker å ha i et opplyst demokrati styrt av prinsipper om meningsmangfold og ytringsfrihet. "Jeg er uenig i hva du sier, men jeg vil gi mitt liv for å forsvare din rett til å si det" er det noe som heter... Det er en STOR forskjell fra å boikotte appelsiner fra Israel dyrket på okkupert Palestinsk mark og å boikotte et spill fordi forfatteren bak universet har noen meninger du ikke er enig i. 26 1 1 Lenke til kommentar
CitrusVG Skrevet 25. mai 2022 Del Skrevet 25. mai 2022 Hva med å boikotte spill som har mtx isteden? Syns ikke utviklerne som sliter ræva av seg for å lage et spill skal betale for noe en forfatter har twittra. 4 Lenke til kommentar
tankbug Skrevet 25. mai 2022 Del Skrevet 25. mai 2022 Fahlar skrev: Rowling skrev et essay som tok til orde for at vi må huske på at kvinner i seg selv er en kategori av mennesker som har kjempet en lang kamp for å få de rettigheter og de mulighetene de har i dag. Hun tok til orde mot den delen av forkjemperne for transpersoner som hevdet at kjønn i seg selv var diskriminerende og på den måten . Det som er slående i denne debatten er hvor mange som har utrolige sterke meninger som helt åpenbart aldri har lest essayet hun skriver, men forholder seg til andre folk som heller ikke har lest det, men har sterke meninger basert på noe de har lest om det, gjerne en sint tweet. Rowling har gått til motangrep ved å samle forfattere og journalister til kamp mot cancel-culture. Historien vil vise hvem som hadde mest rett, men jeg personlig holder en knapp på at historien vil tydelig vise at Rowling hadde et godt poeng. Jeg har ingen planer om å boikotte, da begrunnelsen til denne type boikotter i praksis er sensur, ikke en diskusjon på den måten vi ønsker å ha i et opplyst demokrati styrt av prinsipper om meningsmangfold og ytringsfrihet. "Jeg er uenig i hva du sier, men jeg vil gi mitt liv for å forsvare din rett til å si det" er det noe som heter... Det er en STOR forskjell fra å boikotte appelsiner fra Israel dyrket på okkupert Palestinsk mark og å boikotte et spill fordi forfatteren bak universet har noen meninger du ikke er enig i. Boikotting som privatperson er ikke sensur. Hvis du ikke har lov til å si hva du vil, da er det sensur. Hvis jeg bare går unna mens du står og snakker, er det ikke sensur. At folk ikke kjøper tingene hennes på grunn av hennes upopulære politiske meninger er helt greit, og et personlig valg for konsumentene. 4 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Donkey Kong Skrevet 25. mai 2022 Populært innlegg Del Skrevet 25. mai 2022 Det hadde vært fint om artikkelforfatter hadde gjengitt noen av uttalelsene som kunne legitimert boikott. Artikkelen er på flere hundre ord. Artikkelen kunne spandere 30 ord på hvilke uttalelser som er aktuelle. Nå får vi bare gjette hva det siktes til. 35 1 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg tankbug Skrevet 25. mai 2022 Populært innlegg Del Skrevet 25. mai 2022 47 minutes ago, Princessmonoke said: Dette er hva hun faktisk mener: J.K. Rowling Writes about Her Reasons for Speaking out on Sex and Gender Issues Det er en heksejakt. Det er ikke noe nytt. Historien er full av slike. Jeg kan nevne bare noen ting her som gjør at hun må forvente litt motstand: 1. Hun sier at hun er redd for at hennes identitet som kvinne blir slettet hvis hvem som helst kan kalle seg det. 2. Hun er i mot at transkvinner kan benytte seg av kvinnegarderober fordi da kan perverse menn bare gå inn der og gjøre hva enn de føler for. 3. En stor andel unge kvinner som vil skifte kjønn gjør det egentlig bare fordi samfunnet sier at det er vel å være lesbisk. Selv dette som er pyntet på, konstruert og ment som en forklaring på kontroversen så er det nok en del ting her som mange er uenige i, spesielt siden hun ikke viser til kilder for mange av påstandene sine. 9 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg paalstian Skrevet 25. mai 2022 Populært innlegg Del Skrevet 25. mai 2022 Jeg håper wokekulturen blir kansellert av neste generasjon! 31 1 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Milander Skrevet 25. mai 2022 Populært innlegg Del Skrevet 25. mai 2022 JK Rowling har tatt til ordet for å forsvare opparbeidete kvinnerettigheter. At kvisete ungdommer ikke ønsker å lese om temaer som bryter med sitt virkelighetsbilde er en sak. At journalist, Petter Lønningen, faktisk er enig i at man skal kansellere og unngå meninger man ikke er enige i, det provoserer. Jeg kunne lest 10 artikler om at du Petter var uenig, men at du ønsker å støtte boikott/kansellerings kulturen medfører for meg en ting: Jeg mister tilliten til at du ønsker kritisk vurdering, og jeg mister tilliten/interessen til ditt arbeid. 30 1 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg bo1e Skrevet 25. mai 2022 Populært innlegg Del Skrevet 25. mai 2022 Donkey Kong skrev (21 minutter siden): Det hadde vært fint om artikkelforfatter hadde gjengitt noen av uttalelsene som kunne legitimert boikott. Artikkelen er på flere hundre ord. Artikkelen kunne spandere 30 ord på hvilke uttalelser som er aktuelle. Nå får vi bare gjette hva det siktes til. Sånne "forglemmelser" er å torpedere sin egen troverdighet. Eneste grunn til å utelate noe så essensielt i argumentasjonsrekken sin er at det er så tynt at det hadde sett enda verre ut å ta det med. 13 1 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Knebla Bruker Skrevet 25. mai 2022 Populært innlegg Del Skrevet 25. mai 2022 Ja, å boikotta Hogwarts fordi raringar på venstresia er sint på Rowling er bra, hipp hipp hurra! Men vist du vil boikotta eit spel/film/bok/flyselskap fordi dei tar seg kraftige friheitar med gamle kulturar, og blandar inn afrikanara i Europeisk mytologi ja då er du ein farlig mørkemann. 20 1 1 Lenke til kommentar
Revie Skrevet 25. mai 2022 Del Skrevet 25. mai 2022 tankbug skrev: Fahlar skrev: Rowling skrev et essay som tok til orde for at vi må huske på at kvinner i seg selv er en kategori av mennesker som har kjempet en lang kamp for å få de rettigheter og de mulighetene de har i dag. Hun tok til orde mot den delen av forkjemperne for transpersoner som hevdet at kjønn i seg selv var diskriminerende og på den måten . Det som er slående i denne debatten er hvor mange som har utrolige sterke meninger som helt åpenbart aldri har lest essayet hun skriver, men forholder seg til andre folk som heller ikke har lest det, men har sterke meninger basert på noe de har lest om det, gjerne en sint tweet. Rowling har gått til motangrep ved å samle forfattere og journalister til kamp mot cancel-culture. Historien vil vise hvem som hadde mest rett, men jeg personlig holder en knapp på at historien vil tydelig vise at Rowling hadde et godt poeng. Jeg har ingen planer om å boikotte, da begrunnelsen til denne type boikotter i praksis er sensur, ikke en diskusjon på den måten vi ønsker å ha i et opplyst demokrati styrt av prinsipper om meningsmangfold og ytringsfrihet. "Jeg er uenig i hva du sier, men jeg vil gi mitt liv for å forsvare din rett til å si det" er det noe som heter... Det er en STOR forskjell fra å boikotte appelsiner fra Israel dyrket på okkupert Palestinsk mark og å boikotte et spill fordi forfatteren bak universet har noen meninger du ikke er enig i. Boikotting som privatperson er ikke sensur. Hvis du ikke har lov til å si hva du vil, da er det sensur. Hvis jeg bare går unna mens du står og snakker, er det ikke sensur. At folk ikke kjøper tingene hennes på grunn av hennes upopulære politiske meninger er helt greit, og et personlig valg for konsumentene. Det har du rett i, men her er det ikke bare et individuelt valg om å avstå et kjøp. Her er det mange personer som oppfordrer til å boikotte, sensurere eller kansellere et individ. Har lest meg litt opp nå og det ser jo ut til at det ikke er noen særlig forståelse for hva hun selv mener at hun mener og står for. Altså virker det for meg at de legger ord i hennes munn, fremfor å møte noen med forståelsen de selv krever. På generelt grunnlag er det absolutt problematisk med tendensen vi ser for tida. Dukker det opp en gammel tweet eller også privat samtale som inneholder en vits, så virker det som den personen helst skal betale for det i evig tid. Jeg tror de aller, aller fleste mennesker har sagt noe som ikke hadde tålt offentlighetens lys om det er tatt ut av kontekst. Skal man bøte for det foran mobben? Selv om det ikke var sånn det var ment, en dum vits eller at man har utviklet sine meninger i senere tid? Heksebrenning er nevnt her og jeg må si meg enig. Når mobben tar frem høygaflene og folk slenger seg på uten engang å vite helt hva det gjelder (hearsay), så begynner det å bli veldig problematisk. Man kan jo sette seg i situasjonen. Tusenvis av folk skriker at du skal betale, men de ønsker ikke engang å lese hva du egentlig mener. 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå