Gå til innhold

Lærer, plassert på lavere trinn enn jeg ønsker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har jobbet som lærer i en del år nå. Har en utdannelse som er 5-10 klasse. Det siste året har jeg vært faglærer på 5 trinn.

Nå som neste års lærerkabal er lagt, er jeg blitt plassert som kontaktlærer på 3 trinn. Noe jeg absolutt ikke ønsker, da jeg syntes de er alt for små, og jeg innehar heller ingen formel kompetanse for å undervise på et så lavt trinn.Ledelsen hevder jeg bare må ta til takke med dette, da det ikke finnes noen andre muligheter/lærere på skolen som kan ta denne klassen.

Har jeg noe jeg skulle sagt? Jeg ønsker selv å jobbe med 5 - 7 trinn, og det er alt for sent å søke etter ny jobb.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kjem litt ann på. Har du arbeidsavtale på at du skal jobbe med 5-10 trinn eller berre ein avtale om at du skal jobbe som lærar?

Om det er slik at det ikkje er ledig jobb på anna enn 3 trinn og du har fått eit tilbod om å være kontaktlærar for 3 trinn så kan det fort være at du i praksis har fått ei endringsoppseiing, altså at du har fått tilbod om ein jobb og at alternativet med å takke nei er at du blir sagt opp. Om det er ein slik situasjon så kan det være eit spørsmål om kven som er best kvalifisert til å fortsette å undervise i storskulen, det er ikkje gitt at det er rett at det er akkurat du som må gå ned i klassetrinn.
Så mykje kjem ann på kva avtalar som du er innbefatta av.

Er det nokon formelle krav som du kan peike på som gjer at du ikkje er kvalifisert til å undervise på 3 trinn?

Lenke til kommentar

Hei!

Du har nok ingenting du skulle sagt, annet enn å ytre din mening slik du gjør her. Formell kompetanse har du, i og med at du har nok studiepoeng i fagene til å undervise på småtrinnet. At man har 5-10 i bunn betyr vel bare at man har studiepoeng nok i f.eks norsk/matematikk til å også undervise på ungdomstrinnet (som krever 60 studiepoeng).

Rektor har styringsrett, og kan bruke skolens ressurser slik hen mener er til det beste for skolen. Det beste for din del er nok å ta et møte med ledelsen og formidle dine bekymringer, og høre om det ikke finnes en annen løsning innenfor skolens rammer enn å sette deg på et lavere trinn enn ønsket. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...