Gå til innhold

S-ata problem

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har en s-ata disk (seagate 120 gb) her som jeg skal installere os på. Etter mye om og men har jeg fått tak i drivere som gjør at disken i det hele tatt vises i oversikten over disker når jeg skal installere Windows XP. MEN problemet kommer når jeg prøver å partisjonere disken, den nye partisjonen kommer bare opp som "raw" og når jeg velger å installere på den så kommer det bare en melding om at Windows ikke kan skrive til denne partisjonen fordi den ikke er en gyldig windows partisjon. Noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre?

EDIT: rettet meg selv

Endret av clayton
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må vel formatere den og gjøre partisjonen aktiv. Når her jeg selv ikke noen praktisk erfaring med S-ata disker, men det skal vel fungere på samme måte som med gamle, bare kjøre fdisk i dos. Alternativt kan du slenge den i en annen maskin og formatere den i windows.

Lenke til kommentar

fikk det forøvrig til å funke, måtte koble fra alle andre disker når jeg kjørte dwse. nytt problem nå; hvis jeg har disker tilkoblet det ekstra IDE-kontroller kortet så nekter maskina å starte. Hvis ingen disker er koblet til kortet så går det helt fint og maskina booter på s-ata disken, men så snart jeg kobler til en disk via det kortet så fryser maskina rett før den skal starte å laste Windows. Litt irriterende, siden jeg har fire disker på tilkoblet det kontrollerkortet... Noen forslag?

Hardware:

Gigabyte 7VT600 (m/ firewire og s-ata)

XP2000+

256 mb ram

1020 gb hd

Seagate 120 gb s-ata disk (den som nå kan bli bootet fra)

Highpoint 2kanals p-ata hd kontroller (er den som ikke kan ha utstyr koblet til)

Endret av clayton
Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan valg du får i bios angående boot rekkefølge?

Ideelt sett burde du fått velge:

1. boot fra s-ata ( om du har det valget i det hele tatt? 1.boot fra scsi var et forsøk fra min side)

2+3+4.boot =disable, fra floppy/ cd/ other devices......

Om ikke kan det være at det ligger OS partisjoner på diskene til p-ata kontrolleren som vil ta styring/ booting så lenge 1.boot er fra scsi?

Er det rene datadisker tilkoblet den kontrolleren?

Event flashe bios, legge inn drivere når du bare har den s-ata disken tilkoblet, så koble til resten.......

Bare dette jeg kom på i farten.... Håper det ordner seg.

jarnt

Lenke til kommentar
skal installere Windows XP. MEN problemet kommer når jeg prøver å partisjonere disken, den nye partisjonen kommer bare opp som "raw" og når jeg velger å installere på den så kommer det bare en melding om at Windows ikke kan skrive til denne partisjonen fordi den ikke er en gyldig windows partisjon. Noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre?

Etter du har laget en ny partisjon vil den vises som RAW. eller noe sånt. Før du velger å installere XP på den har du et valg om å formatere denne ved å trykke F eller L. (husker ikke helt) Da får du valget om du vil formatere til NTFS, FAT osv. Deretter kan du begynne installasjonen.

Lenke til kommentar

har scsi som første boot device og så sata som førstevalg av scsi.

på diskene ligger det bare data. har fått installert os nå og lagt inn alle drivere, likevel nekter windows å starte viss hd kontrolleren er koblet til. blir bra irritert av dette...

Lenke til kommentar

Humm. Vel. Sette diskene tilbake til cable select kontrollerkortet igjen.

Kanskje det er irq som spiller deg et puss.

*Bytt pci spor på kontrolleren. Kan være det hjelper.

*Var bios flashet sa du?

Nå kommer ikke jeg lengre, så om noen har samme konfig som clayton håper jeg dem kan trå til her.

Legg inn post om hvordan det gikk. Takk for meg.

jarnt

Lenke til kommentar

tenkte på det med irq, men maskina booter helt fint selv om kontrollerkortet står i, det er hvis det er disker tilkoblet kontrollerkortet at det blir problem. lurer på om det ikke enkelt og greit ligger i bios, den klarer ikke å boote på s-ata disken, hvis det er flere "scsi enheter" (hd'er på kontrollerkortet) koblet til. har nyeste versjon av bios ja. takk for alle innspill, andre er også mer enn velkomne til å komme med forslag :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...