Gjest 28dd8...655 Skrevet 23. mai 2022 Del Skrevet 23. mai 2022 Hei. lurer på en ting og hva deres mening er. jeg har en kjæreste som jeg ikke bor sammen med. Vi har vært sammen i snart 5 år. Hun har 2 barn stortsett hele tiden. Hun ønsker at jeg skal være hos de når jeg ikke har mine barn, som jeg har annen hver helg. Jeg ønsker også såklart å være hos henne. men her e problemet litt. Når jeg ev går tom for penger så hjelper hun meg med div sigaretter og kjøper mat som jeg også spiser av. Og d samme omvendt når hun ikke har penger. så her for en stund siden så var hun helt blakk og jeg kjøpte inn mat og husholdnings artikler for hun og barna hennes. På de 2 ukenen som var tok jeg de med meg på Egon og div kos. Dette e så klart mitt eget valg. Men siden vi er sammen så hjelper vi hverandre. Også lånte jeg 2000kr av henne for noen dager siden, sa også at hun skulle få disse tilbake (som hun har fått) men jeg syntes det er litt smålig å kreve tilbake hele summen av 2000kr når jeg tidligere kjøpte inn mat for henne og barna hennes. Og når jeg tar dette opp med henne så sier hun som så at jammen du bor jo her gratis og bruker strøm såpe og dopapir. Ja jeg bor der gratis når jeg er der, men er jo med på innkjøp av mat og div. Renhold og hjelper ungene hennes m lekser og slikt. Og det er ikke slik at jeg må bo der. Bor der fordi vi begge vil det. Men har en husleie utenom også. Så kan ikke sitte å betale 2 husleier. syntes dere at det bare er jeg som er urimelig nå mtp at hun mente hun skulle ha hele summen av disse 2000kr igjen? Etter som at jeg har forsørget henne og barna hennes i 2 uker siden de ikke hadde økonomi der og da? Anonymous poster hash: 28dd8...655 Lenke til kommentar
Gjest ab2b0...876 Skrevet 23. mai 2022 Del Skrevet 23. mai 2022 Jeg synes dere begge burde få orden på økonomien deres så konflikter som dette ikke oppstår. Det finnes kurs i budsjettering og økonomi. Voksne mennesker skal ikke trenge å låne av andre for å ha mat, spesielt ikke hvis man har barn. "Tom for penger" = Vet ikke hvordan man sprer pengene ut og får de til å vare til neste lønn. Anonymous poster hash: ab2b0...876 Lenke til kommentar
Mann89 Skrevet 23. mai 2022 Del Skrevet 23. mai 2022 Var ikke det jeg var ute etter som svar. Tenker generelt. Med dyre strøm og mat utgifter så kan man fort måtte snu på kronen for å få ting til å gå rundt Lenke til kommentar
Mentos2 Skrevet 24. mai 2022 Del Skrevet 24. mai 2022 (endret) Siden du lova å betale tilbake de 2000 kr., så er det rimelig at du måtte betale tilbake hele summen. Det kan hende hu trengte de pengene til en regning, e.l. At du har tatt med barna hennes på hyggeturer og har betalt matutgifter da hun ikke hadde penger kan du ikke trekke fra , og dere har valgt å ha "den som har penger, betaler"-ordning. Kanskje kan du betale litt i strøm, f.eks. 1/4 av strømforbruket hver måned (det er strømutgifter du ville hatt om du brukte din bolig uansett, som f.eks. dusjing, matlaging,osv. ) ? Endret 24. mai 2022 av Mentos2 1 Lenke til kommentar
Gjest ae4a9...6f8 Skrevet 7. juni 2022 Del Skrevet 7. juni 2022 Det er helt fair at hun krever tilbake lånt beløp. En ting er å betale for noen andre, noe helt annet å låne til andre. Men som nevnt over, få litt kontroll på økonomien på begge sider så slipper dere krangel og lever etter evne som alle burde. Hvis dere begge bor i Norge og sliter økonomisk gjør dere noe "feil" da uansett situasjon en befinner seg i har du en velferdsstat i ryggen ( Uansett hvor mye noen klager over hvor "dårlig" det er ) Anonymous poster hash: ae4a9...6f8 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. juni 2022 Del Skrevet 7. juni 2022 Mann89 skrev (På 23.5.2022 den 18.52): Var ikke det jeg var ute etter som svar. Tenker generelt. Med dyre strøm og mat utgifter så kan man fort måtte snu på kronen for å få ting til å gå rundt Men det er jo dette som er løsningen. For det første må dere ha orden på egen økonomi. Hver for dere. Høye strømpriser er ikke lenger en unnskyldning. Vi har hatt høye strømpriser nå siden høsten 2021. Det er mer blitt normale strømpriser. Dersom dere går tomme for penger før neste lønning så lever dere fra hånd til munn som det heter, og da planlegger dere ikke godt nok fremover. Å gå på Egon for eks når dere ikke har penger ut måneden er svært dårlig prioritering. Som igjen viser at dere ikke planlegger fremover. Dere hadde kanskje penger til å gå på Egon den dagen dere gikk dit, men når pengene er slutt... hva da? Dere må begge budsjettere bedre. Deretter må dere prate om økonomi. Skal dere ha separat økonomi eller felles? Eller en mellomting? Hvem betaler hva. Hva er fellesutgifter. Hvordan skal fellesutgiftene betales. Hva er individuelle utgifter. Jeg og kjæresten har en felles brukskonto, felles regningskonto og felles sparekonto. Vi er enige om at mat og husholdningsvarer skal gå av felles brukskonto, og vi setter begge inn halvparten av en måneds forbruk her når vi får lønn. Hvem som handler er da mindre viktig siden det går av felles konto vi begge har bidratt til. De utgiftene som er felles (strøm, bredbånd etc) går fra regningskonto. Her setter vi og halvparten hver inn hver måned. Automatisk overføring og automatisk betaling/trekk. Det som er igjen etter hver måned på brukskonto og regningskonto går til sparekonto + et likt beløp fra hver av oss. Dette er det som er felles i økonomien hos oss. Resten er hvert vårt og disponeres etter eget ønske. Men det viktigste er å snakke sammen om det. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå