Gå til innhold

5. juni blir det strengere regler på elsparkesykkel


Anbefalte innlegg

Uderzo skrev (1 time siden):

Ikke overrasket, kinesisk klon av en annen kinesisk motor. At E-Wheels selger disse syklene er typisk, de kan til og med kjøpes med motoren ulåst(ikke lovlig). Så at denne motoren befinner seg i en gråsone er ikke rart.

Jeg vil tro at det vil påvirke rekkevidde i stor grad og at disse syklene befinner seg i en gråsone, hvor de er lovlige i henhold til dagens regelverk men at de i praksis ikke fungerer slik som var tanken bak dagens reguleringer.
Jeg er ganske sikker på at seriøse produsenter av sykler og motorer ikke tuner motor og gir til å fungere slik, men være mest mulig effektiv og behagelig å bruke, at du får akkurat så mye hjelp du trenger, ikke kjører på full guffe når pedalene såvidt er i bevegelse.

Jeg er temmelig sikker på at Bosch lager ganske avanserte motorer som analyserer alt i sanntid og juster alt i henhold til hvordan syklisten bruker sykkelen.

Poenget er uansett at det er null stress å sykle i 25 km/t med en elsykkel, og da bør de ha minst like strenge regler som en el-sparkesykkel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (2 minutter siden):

Poenget er uansett at det er null stress å sykle i 25 km/t med en elsykkel, og da bør de ha minst like strenge regler som en el-sparkesykkel.

Ja, helt klart. Hvorfor det f.eks ikke er promillegrense for sykkel er helt på trynet. Og det er ikke mindre skadepotensiale med en sykkel uansett om den har motor eller ei.
Så disse regelendringene er som tidligere nevnt ikke spesielt gjennomtenkte, men det er ganske typisk for staten. Det gjøres noe for å gjøre noe. Om det gir mening eller ikke er mindre viktig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (58 minutter siden):

Ja, helt klart. Hvorfor det f.eks ikke er promillegrense for sykkel er helt på trynet. Og det er ikke mindre skadepotensiale med en sykkel uansett om den har motor eller ei.
Så disse regelendringene er som tidligere nevnt ikke spesielt gjennomtenkte, men det er ganske typisk for staten. Det gjøres noe for å gjøre noe. Om det gir mening eller ikke er mindre viktig. 

Man kunne tilsynelatende løse mye ved å kreve at :

1. Alle som ferdes på fortau skal begrense seg til 6km/t, evt bare når det er gående i nærheten.

2. Alle kjøretøy som holder en hastighet på mellom 6 og 20km/t (motor eller ei) er å regne som «leketøy» og krever aktpågivenhet enten man er i veibanen, sykkelfelt eller (se over) fortau. Rulleskøyter, skateboard, rolig sykling, (el-)sparkesykler, stå-hjuling etc

3. Alle kjøretøy som holder >20km/t og <50km/t på det aktuelle tidspunktet (motor eller ei) er regnet som «mellomting» og krever hjelm, ansvarsforsikring, en viss alder (12?) og under 0.2 promille på offentlig sted. Aktiv sykling, el-sparkesykler, mono-wheel etc.

4. >50 km/t er alltid regnet som et kjøretøy (moped) med de plikter og ansvar det innebærer. Lag evt unntak for sykler i løp (når noen tar hånd om sikring).

Jeg vil altså fjerne skillet mellom motorisert og ikke, og heller skille mellom faktisk hastighet og hvor man befinner seg.

For elektriske små-dingser bør det være trivielt å begrense hastigheten elektronisk, evt å logge den faktisk hastigheten (spesielt i utleie-utstyr). For sparkesykler er ikke det så greit, men man kan gi et visst slingringsmonn, og så vurdere ting som bremsespor hvis det skjer en ulykke.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (34 minutter siden):

Uten motor går det ganske tregt i fylla, om det ikke er nedoverbakke.

Jeg har syklet beruset en rekke ganger, uten motor, bra fart alle gangene ;)
Men du snakker kanskje å være så dritings at du sjangler av gårde, men da har man såpass promille at det er vanskelig å i det hele tatt komme seg av flekken :lol:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (19 minutter siden):

Jeg vil altså fjerne skillet mellom motorisert og ikke, og heller skille mellom faktisk hastighet og hvor man befinner seg.

Forsåvidt ikke dumt, men hvis man er en sprek syklist med en rask sykkel så kan det fort bli uklart om hvilke regler som vil gjelde. I slike tilfeller så er det mulig å nå temmelig høye hastigheter, spesielt i nedoverbakke. 

Men som du er inne på, det burde være andre regler som ikke trenger å ta hensyn til så mye tekniske detaljer, noe som enkle å følge for alle involverte. Slik det er nå så er det mange smutthull og uklarheter rundt hva som er lov og ikke lov, og hvilken straff man risikerer.

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (2 timer siden):

Forsåvidt ikke dumt, men hvis man er en sprek syklist med en rask sykkel så kan det fort bli uklart om hvilke regler som vil gjelde. I slike tilfeller så er det mulig å nå temmelig høye hastigheter, spesielt i nedoverbakke. 

Men som du er inne på, det burde være andre regler som ikke trenger å ta hensyn til så mye tekniske detaljer, noe som enkle å følge for alle involverte. Slik det er nå så er det mange smutthull og uklarheter rundt hva som er lov og ikke lov, og hvilken straff man risikerer.

Hvis du sykler i 60 km/t så er det helt greit for meg at du får en bot hvis du sykler uten hjelm, hvis du er beruset eller hvis du ikke viser hensyn. Det er også greit å kreve at du har ansvarsforsikring, og å gi deg skyld hvis du dreper noen.

Hvis du er i tvil om du sykler i over 50km/t så kan du gjerne (som syklist) anta at du sykler i over 50km/t, og følge reglene som da gjelder.

Siden det er praktisk vanskelig for syklisten å vite nøyaktig hastighet, og vi muligens mangler verktøy (laser?) for å måle syklisters hastighet så er det også greit om man i praksis opererer med stort slingringsmonn. Dvs at man i praksis og utenom spesielle tilfeller regner med at tråsykler ikke kommer opp i over 50km/t, selv om det beviselig er fullt mulig.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Har det blitt diskutert om det er fornuftig å innføre så mange nye krav samtidig?

Innføring av promillegrense er openbart fornuftig. Dei andre krava kan nok diskuterast.

Blant anna aldersgrensa på 12 år, er den nødvendig? Eg har litt utfordringar med å finne god statistikk men eg finn at gjennomsnittsalderen på skadde er 29 år, og at i følgje NAF er det 2,4% av dei som skadar seg på elsparkesykkel som er barn. Mesteparten av ulykkene skjer om natta og med promille.
Eg har ikkje klart å finne statistikk som måler ulykker med elsparkesykkel i forhold til ulykker med vanleg sykkel/sparkesykkel for barn.

Det er sjølvsagt viktig med lovar og reglar som beskytter barn, men denne nye aldersgrensa ser ut til å berre redusere nokre få prosent av ulykkene ettersom dei aller aller fleste ulykkene skjer blant voksne. Eit generelt påbod om bruk av hjelm vil uansett redusere omfanget av dei mest alvorlege skadene (sjølv om min påstand er at dei fleste barn som brukar elsparkesykkel uansett har vært flinke til å bruke hjelm). I den samanheng så klarer eg heller ikkje å sjå kva som er poenget med å avskjere hjelmpåbudet ved 15 år når statistikken er heilt klar på at nesten alle som skadar seg på elsparkesykkel er voksne? Om noko så burde påbodet om bruk av hjelm vært retta direkte mot dei voksne som i dag ikkje brukar hjelm, det er jo der problemet ligg.

Eg tenker også at det er uheldig at denne innstramminga i regelverket skjer fyrst no når private elsparkesyklar verkeleg har blitt allemannseige. Ein ting er at det er mange barn i skulealder under 12 år som i dag har elsparkesykkel og som no ikkje lenger kan bruke den lovleg på grunn av ei plutseleg lovendring, men det er nok også mange voksne som har kjøpt elsparkesykkel som dei kanskje ikkje er interessert i å skulle betale for ansvarsforsikring i tillegg.

 

Om eg skal sjå inn i spåkula så trur eg nok at resultatet fyrst og fremst blir mykje ulovleg bruk av elsparkesykkel enten fordi folk ikkje har fått med seg dei nye reglane eller fordi folk rett og slett ikkje bryr seg. Om vi skal samanlikne med talet på kontrollar av at elsparkesyklistar etter dagens reglar så blir nok sannsynlegheita for å få bot uansett veldig lav. Heller ikkje med dagens reglar var det lov å køyre dritings eller i stor hastigheit rundt andre fotgjengarar.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Om eg skal sjå inn i spåkula så trur eg nok at resultatet fyrst og fremst blir mykje ulovleg bruk av elsparkesykkel enten fordi folk ikkje har fått med seg dei nye reglane eller fordi folk rett og slett ikkje bryr seg. Om vi skal samanlikne med talet på kontrollar av at elsparkesyklistar etter dagens reglar så blir nok sannsynlegheita for å få bot uansett veldig lav. Heller ikkje med dagens reglar var det lov å køyre dritings eller i stor hastigheit rundt andre fotgjengarar.

En mulighet er at det blir en "sovende" lov som kan tas fram når kjøringa blir for ekstrem. Altså at politiet vil bruke få ressurser på å fjerne all kjøring som er et brudd med denne loven, men at når noen fyllekjører i 30 km/t ned Karl Johan så har de verktøy til å gi en respons som svir.

-k

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (På 25.5.2022 den 12.25):

Ikke overrasket, kinesisk klon av en annen kinesisk motor. At E-Wheels selger disse syklene er typisk, de kan til og med kjøpes med motoren ulåst(ikke lovlig). Så at denne motoren befinner seg i en gråsone er ikke rart.

Jeg vil tro at det vil påvirke rekkevidde i stor grad og at disse syklene befinner seg i en gråsone, hvor de er lovlige i henhold til dagens regelverk men at de i praksis ikke fungerer slik som var tanken bak dagens reguleringer.
Jeg er ganske sikker på at seriøse produsenter av sykler og motorer ikke tuner motor og gir til å fungere slik, men være mest mulig effektiv og behagelig å bruke, at du får akkurat så mye hjelp du trenger, ikke kjører på full guffe når pedalene såvidt er i bevegelse.

Jeg er temmelig sikker på at Bosch lager ganske avanserte motorer som analyserer alt i sanntid og juster alt i henhold til hvordan syklisten bruker sykkelen.

Selvfølgelig går det utover rekkevidde, men de fleste velger heller å lade oftere. De velger maks hjelp hele tiden.

Tja, har selv Bosch motor. Det kommer jo an på hvilken modus en velger. Kan jo bare kjøre den på Turbo modus hele tiden, om jeg vil. Det sparker fint unna da. Men bruker mye Eco og Tour modusen. Stort sett de det går i. eMTB modusen er greit å bruke ved ujevnt terreng og Turbo bruker jeg innemellom, gull å ha i lange slakke oppoverbakker.

Det jeg skulle frem til er at selv om det er Bosch så kan en faktisk sette på Turbo modus, så trenger en ikke gjøre så mye arbeid selv. Det er ikke helt min stil, men slik 90%+ foretrekker å ha det.

Gjennomsnittsfarten min ligger vel på rundt 14-15 km/t. Men sykler en god del bakker for å si det slik. Men jeg girer ned, og gjennomsnitts rpm på beina er godt over 80, tenker ett sted mellom 85-90. Hva gjennomsnittet til andre rundt her ligger på tror jeg faktisk er 30 rpm? I alle fall som sirup. Ja, blir nå syklet ifra, men det bryr meg egentlig ingenting. Vet hvilken mosjon jeg får og hvor lang rekkevidde jeg har, så får andre gjøre som de selv vil.
 

Men jeg tar nå i alle fall hensyn til resten av verden når jeg er ute å sykler. Bremser ned når jeg skal passere folk på gang/sykkelstien her, i motsetning til hva mange andre gjør. De verste er de med kondomdraktene som er ute å sykler. En tar jo nesten en piruette når de passerer. Skjønner ikke at folk tør å sykle slik. Er de ikke noe nervøs i det hele tatt for å kjøre på mennesker? Har dere sett hvor hensynløse barn er f.eks når de sykler? De kan gjerne bruke hele fortauet, sykle litt sikksakk og div. Mange driter nå lang mars i om det er barn der eller ei, og gir full pinne uansett. Hensyn er det barna som skal ta.
 

 

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (På 24.5.2022 den 7.21):

Skulle vært lov å ha sparkesykkel med sete på, merkelig lovgivning i Norge

Egentlig ikke. Kjøp deg en sykkel hvis du skal så langt at du må sitte? Er det andre helsemessige grunner for at du ikke kan stå så kontakt hjelpemiddelsentralen.

Sparkesykkel er ment for korte avstander. Ett sete har ingenting der å gjøre. Skjønner godt at det er forskjellige regler på f.eks elsparkesykkel og elsykkel/sykkel. Det har litt med tilgjengelighet å gjøre også. De ser ikke på sykkel som ett så stort problem. Det fordi folk velger det enkleste og slappeste. Pluss at det er lite å hendig, om en vil. Enkelt gå-på-by’n-å-drekka-transportmiddel.

Hva som er rett eller ei kan jo være vanskelig å si, men det hjelper ikke med flere regler hit og dit. Først må de begynne å ha flere kontroller og gi en smell til de som ikke holder seg til de reglene som er. Om det så er en helt vanlig syklist, elsyklist sparkesyklist eller hva det enn måtte være. Det er jo rett og slett lønnsomt å ha disse kontrollene.

Nå i dag, når det er så mye snakk om regler, lovligheter og det som er rundt både elsparkesykler og elsykler. Så vet de fleste hva som er lovlig eller ikke. Burde alle fall sjekket opp dette selv, etter hvor belyst dette har vært i media. Når en først blir tatt så hjelper det ikke lenger å si; jeg trodde denne var lovlig… Men igjen, vanlig syklister på fortau er vel så farlig, om ikke farligere. Men omfanget der kan jo ikke sammenlignes på noen måte, slik utviklingen har vært den siste tiden.

Jeg må si, på sykkel over en lang slette så ønsker en seg noe høyere fart enn 25 km/t enkelte ganger, og det tar en evighet å sykle over den sletta. Men igjen, det går jo helt greit med 25 km/t også. I det minste så kan jeg sykle over dette ved ren muskelkraft. 
 

At det kommer egne regler for elsparkesykkel er helt innafor, spørsmålet blir om det er de rette reglene som settes til livs. 
 

Men før en starter med å sammenligne elsparkesykkel og moped, så må en begynne å sette krav til elsparkesyklene. Det er jo ikke hjulene her som er problemet. De kan jo knekke når som helst mange av disse. Når en først ser på hvordan de er skrudd ihop, og hva som virkelig holder disse sammen. Har selv hatt en av de mest populære elsparkesyklene, var slik jeg begynte å tenke på dette. Denne kan jo faktisk knekke når som helst.. Jeg hadde en lovlig versjon. Men klarte å bestille ett speedometer som fikk den til å gå fortere enn lovlig hastighet. Men saken var at jeg ikke hadde balls nok til å holde lovlig hastighet til slutt engang. Når en da hadde i tankene at denne kunne jo faktisk kollapse.. 

Kvalitetsforskjeller er det helt klart, men her kan hva som helst selges. En kan gjerne si det samme med sykler, men igjen så kan det ikke sammenlignes. Elsparkesyklene er driten av driten for å si det slik. Det som forundrer meg er jo at folk gir jo ikke det en eneste tanke, men hey, få på ett sete her da og fri fart så blir det jabba-dabba-doo.

Men igjen, en elsparkesykkel er ment som transport over korte avstander og lav hastighet. Noe som gjenspeiles når det kommer til gjennomsnittet av kvaliteten. 

Det at det blir aldersgrense er forståelig. Ett barn oppdager at ett styre på en sykkel begynner å bli løst, noe som forøvrig aldri har skjedd her i heimen med 3 barn i hus. På en sparkesykkel, og dette da på elsparkesykkel, for det skjer ikke på vanlig sparkesykler, så rister skruene løs. Det kreves mer tilsyn rett og slett. Det er en grunn til at ungene ikke har fått seg elsparkesykkel, selv om maset har vært enormt. Stor forskjell på at ett kjede detter av og at hele sullamitten rister fra hverandre.

Blås i hvor mye en må tråkke for å få hjelp på en elsykkel. Helsegevinsten er der, om en vil innrømme det eller ei. Problemet er ikke like stort når det kommer til promille, for lettvintheten er ikke den samme. De setter vel reglene for å hindre at ett veldig økende problem skal eskalere enda mer, når det kommer til elsparkesykkel. Den gang da jeg hadde elsparkesykkel var vi ute på by’n vi. Er en ting som aldri kommer til å skje med elsykkel, eller sykkel. Hvorfor vi hadde de med i det hele tatt kan en jo spørre seg selv om, da det var flere av oss som ikke hadde. Vi var klar over at vi skulle ut men tenkte like vel at det var praktisk å ha. Totalt unødvendig? Ja. Men med regler forsvinner jo på en måte muligheten, hvis en er av typen som følger regler da vel å merke.

Når de butikkene som selger elsparkesykler presterer å kjøpe tyvegods, sier det litt om seriøsiteten. Bare hørt om ett tilfelle, og det er en av de store. Det sier litt om hva de er villige til å selge kundene sine. De bygger da oppunder tyveri av elsparkesykler, som gjerne da er handlet i deres egen butikk. Så får de fremstå i media som prakteksemplarer om de vil, men det er også på tide at folk vurderer hvor og hva en handler. 

 

 

Endret av FranZe
Lenke til kommentar
FranZe skrev (5 timer siden):

Egentlig ikke. Kjøp deg en sykkel hvis du skal så langt at du må sitte? Er det andre helsemessige grunner for at du ikke kan stå så kontakt hjelpemiddelsentralen.

Sparkesykkel er ment for korte avstander. Ett sete har ingenting der å gjøre. Skjønner godt at det er forskjellige regler på f.eks elsparkesykkel og elsykkel/sykkel. Det har litt med tilgjengelighet å gjøre også. De ser ikke på sykkel som ett så stort problem. Det fordi folk velger det enkleste og slappeste. Pluss at det er lite å hendig, om en vil. Enkelt gå-på-by’n-å-drekka-transportmiddel.

Hva som er rett eller ei kan jo være vanskelig å si, men det hjelper ikke med flere regler hit og dit. Først må de begynne å ha flere kontroller og gi en smell til de som ikke holder seg til de reglene som er. Om det så er en helt vanlig syklist, elsyklist sparkesyklist eller hva det enn måtte være. Det er jo rett og slett lønnsomt å ha disse kontrollene.

Nå i dag, når det er så mye snakk om regler, lovligheter og det som er rundt både elsparkesykler og elsykler. Så vet de fleste hva som er lovlig eller ikke. Burde alle fall sjekket opp dette selv, etter hvor belyst dette har vært i media. Når en først blir tatt så hjelper det ikke lenger å si; jeg trodde denne var lovlig… Men igjen, vanlig syklister på fortau er vel så farlig, om ikke farligere. Men omfanget der kan jo ikke sammenlignes på noen måte, slik utviklingen har vært den siste tiden.

Jeg må si, på sykkel over en lang slette så ønsker en seg noe høyere fart enn 25 km/t enkelte ganger, og det tar en evighet å sykle over den sletta. Men igjen, det går jo helt greit med 25 km/t også. I det minste så kan jeg sykle over dette ved ren muskelkraft. 
 

At det kommer egne regler for elsparkesykkel er helt innafor, spørsmålet blir om det er de rette reglene som settes til livs. 
 

Men før en starter med å sammenligne elsparkesykkel og moped, så må en begynne å sette krav til elsparkesyklene. Det er jo ikke hjulene her som er problemet. De kan jo knekke når som helst mange av disse. Når en først ser på hvordan de er skrudd ihop, og hva som virkelig holder disse sammen. Har selv hatt en av de mest populære elsparkesyklene, var slik jeg begynte å tenke på dette. Denne kan jo faktisk knekke når som helst.. Jeg hadde en lovlig versjon. Men klarte å bestille ett speedometer som fikk den til å gå fortere enn lovlig hastighet. Men saken var at jeg ikke hadde balls nok til å holde lovlig hastighet til slutt engang. Når en da hadde i tankene at denne kunne jo faktisk kollapse.. 

Kvalitetsforskjeller er det helt klart, men her kan hva som helst selges. En kan gjerne si det samme med sykler, men igjen så kan det ikke sammenlignes. Elsparkesyklene er driten av driten for å si det slik. Det som forundrer meg er jo at folk gir jo ikke det en eneste tanke, men hey, få på ett sete her da og fri fart så blir det jabba-dabba-doo.

Men igjen, en elsparkesykkel er ment som transport over korte avstander og lav hastighet. Noe som gjenspeiles når det kommer til gjennomsnittet av kvaliteten. 

Det at det blir aldersgrense er forståelig. Ett barn oppdager at ett styre på en sykkel begynner å bli løst, noe som forøvrig aldri har skjedd her i heimen med 3 barn i hus. På en sparkesykkel, og dette da på elsparkesykkel, for det skjer ikke på vanlig sparkesykler, så rister skruene løs. Det kreves mer tilsyn rett og slett. Det er en grunn til at ungene ikke har fått seg elsparkesykkel, selv om maset har vært enormt. Stor forskjell på at ett kjede detter av og at hele sullamitten rister fra hverandre.

Blås i hvor mye en må tråkke for å få hjelp på en elsykkel. Helsegevinsten er der, om en vil innrømme det eller ei. Problemet er ikke like stort når det kommer til promille, for lettvintheten er ikke den samme. De setter vel reglene for å hindre at ett veldig økende problem skal eskalere enda mer, når det kommer til elsparkesykkel. Den gang da jeg hadde elsparkesykkel var vi ute på by’n vi. Er en ting som aldri kommer til å skje med elsykkel, eller sykkel. Hvorfor vi hadde de med i det hele tatt kan en jo spørre seg selv om, da det var flere av oss som ikke hadde. Vi var klar over at vi skulle ut men tenkte like vel at det var praktisk å ha. Totalt unødvendig? Ja. Men med regler forsvinner jo på en måte muligheten, hvis en er av typen som følger regler da vel å merke.

Når de butikkene som selger elsparkesykler presterer å kjøpe tyvegods, sier det litt om seriøsiteten. Bare hørt om ett tilfelle, og det er en av de store. Det sier litt om hva de er villige til å selge kundene sine. De bygger da oppunder tyveri av elsparkesykler, som gjerne da er handlet i deres egen butikk. Så får de fremstå i media som prakteksemplarer om de vil, men det er også på tide at folk vurderer hvor og hva en handler. 

 

 

Ja smaken er som baken, jeg mener at avgjørelsen om hvorvidt det skal være lov med sete eller ikke handler om HMS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...