Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

må eldre søsken betale ut andre ved odelsrett på gård?

Gjest c2680...a26

Anbefalte innlegg

Gjest c2680...a26

hvis foreldre (som bor på gård) omkommer, og eldste søsken ønsker å ta over hele odelsgården. 

må eldste søsken da kjøpe ut alle de yngre søsknene, før man kan ta over familie-gården? hvis man ikke har nok penger til å kjøpe ut yngre søsken, kan de yngre søsknene få mulighet til å ta over gården hvis de selv har penger nok?

eller hvis ingen av søsknene ønsker å ta over en odelsgård, og heller ønsker å selge hele greia. Må samtlige søsken skrive fra seg odelsretten, før gården kan selges?      

Anonymous poster hash: c2680...a26

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes faktisk ingen god fasit på spørsmålene dine. Du finner litt grei info her og man kan anse en del av de tidligere rettssakene som er blitt gjennomgått som presedens for din egen sak, hvis de er tilsvarende nok. 

Odelsretten i seg selv går til den eldste, og hvis den eldste fraskriver seg den retten, så går det til den nest eldste osv. Man kan også ha fordeling av odel. Enkelte saker har gitt medsøsken retten til å kjøpes ut, mens andre ikke. 

Man må nesten vente til man har nådd endestykket om slikt. De fleste land har skrotet odelsretten, og Norge er det eneste landet i Europa som har det fremdeles. Det man sitter med er en ekstra variabel i en avgjørelse, og svært mange blir å krangle om hva som teller mest. 

Lenke til kommentar
Gjest ad28a...13e

6 år siden min onkel overtok gården til besteforeldra mine (inklusivt en hytte). De 3 andre søsknene (min mor og to andre onkler) fikk ingenting. Dette var de også helt inneforstått med. 4 år senere når onkel skulle selge gården så måtte absolutt alle i slekta (inkludert meg og søskenbarna mine sine barn) på at vi fraskrev oss odelen (hvis vi ikke gjorde det så ville det visstnok i praksis bare utsette salget) og vi måtte også finne to vitner for å signere på denne fraskrivelsen (hvor de også bad om personnummer selv om de egentlig mente fødselsnummer).

Så nei, ved odel er det ikke noe krav om at den som arver må betale ut de andre. Det er ingenting som hindrer søskenflokken fra å komme til en annen løsning, men de yngre søskenene har strengt tatt ingen lovmessige krav på det som gjelder odel. Dersom det er snakk om penger på konto så vil pliktarv slå inn, men det er uansett utenom odelsrett.

Anonymous poster hash: ad28a...13e

Lenke til kommentar
2 hours ago, Guest ad28a...13e said:

Så nei, ved odel er det ikke noe krav om at den som arver må betale ut de andre. Det er ingenting som hindrer søskenflokken fra å komme til en annen løsning, men de yngre søskenene har strengt tatt ingen lovmessige krav på det som gjelder odel. Dersom det er snakk om penger på konto så vil pliktarv slå inn, men det er uansett utenom odelsrett.

Anonymous poster hash: ad28a...13e

Odelsretten er jo kun det, en rett til å ta over. - I dette tilfelle - siden foreldrene er døde - så vil det være et vanlig arveoppgjør, der verdiene fordeles helt uavhengig av odelsretten. - Så kan den som har odelsretten velge å benytte seg av denne, og da må betale de andre arvingene sin del av åsetetakst. - Hvis foreldrene derimot er i live kan de fordele verdiene slik de ønsker, enten ved gave eller forskudd på arv.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...